Inżynierowie i managerowie z Białegostoku zapisali się w polskiej historii FS. Wspomniane osiągnięcie to również pierwsze podium polskiej stajni w zawodach tej rangi. Dopiero w tym roku ekipa PWR Racing Team, także na włoskiej ziemi, zdołała poprawić to osiągnięcie, o czym pisaliśmy tutaj. Polacy na zawodach w Europie tworzą jedną wielką rodzinę Formuły Student, zatem te dwie do tej pory najwyższe lokaty, każdego motywują do działania i jeszcze większego wysiłku.
Zespół Cerber Motorsport jako pierwszy dał sygnał, że można walczyć ze znacznie większymi załogami: pod względem ilości osób oraz budżetu. Obecnie w ich szeregach jest około 25 osób, także tym bardziej czapki z głów, że tak dobrze dają sobie radę. W 2016 roku udało im się także zająć bardzo dobre 4. miejsce na czeskim Autodrom Most. Wówczas “wisienką na torcie” była 1. lokata w konkurencji Autocross – pokonanie toru o krótkiej pętli w jak najkrótszym czasie. Jak to tej pory bolid CMS-03 zapewnił najlepsze wyniki w historii ekipy z Politechniki Białostockiej.
Jak do tej pory w Białymstoku mogą pochwalić się czterema bolidami: CMS-01, CMS-02, CMS-03 oraz tegoroczne CMS-04. Pierwsze trzy modele korzystały z zupełnie różnych jednostek napędowych. Począwszy od Suzuki GSX-R 600 2008, przez zmodyfikowane KTM 525 EXC, skończywszy na Hondzie CBR 600 RR – PC40.
CMS-04 jest ewolucją udanego CMS-03. Celem była redukcja masy przy utrzymaniu wysokiej niezawodności. Modyfikacje w obszarze elektroniki miały pomóc w zbieraniu danych o najnowszej konstrukcji, aby móc je zestawić z kalkulacjami członków ekipy. Wydawało się, że uda się zawiesić poprzeczkę jeszcze wyżej. Niestety na członków Cerbera został wylany kubeł zimnej wody. Zabrakło trochę szczęścia, ponieważ we Włoszech oraz w Czechach zostali zdyskwalifikowani w konkurencji Endurance (wyścig wytrzymałościowy). Za pierwszym razem przez błąd kierowcy, a za drugim razem przez nieszczelność zbiornika paliwa. Przez co, musieli zadowolić się odpowiednio miejscami: 16. i 23. w klasyfikacji łącznej.
Na włoskim Riccardo Paletti mieli przebłysk w postaci trzeciego miejsca w SkidPad – na przejeździe po ciasnym torze w kształcie ósemki. Natomiast w Czechach także byli w czołówce w tej konkurencji – piąta lokata. Ze statycznych, warto odnotować 2. miejsce w Cost Report (prezentacja kosztorysu bolidu). Potencjał Cerber Motorsport był spory i szkoda, że nie udało im się powtórzyć zeszłorocznych wyników. Jednak takie doświadczenia dla zespołów wyścigowych także są cenne i mogą przełożyć się na progres w przyszłości.
Już dzisiaj wiemy, że inżynierowie z Białegostoku nie składają broni i są w zaawansowanej fazie projektowej piątego pojazdu, prawdopodobnie oznaczonego symbolem CMS-05. Przygotowania zmierzają do uczestnictwa w zawodach za Oceanem, w Stanach Zjednoczonych w maju 2017 roku.
Od debiutu podczas zawodów w Niemczech na Hockenheimringu minęło sporo czasu. W trakcie zmianie ulegał skład zespołu, a poprawie ulegała pozycja w globalnym rankingu Formuły Student – rok temu po sukcesach był awans z 234. pozycji na 33. miejsce.
Więcej o Cerber Motorsport znajdziecie na ich oficjalnej stronie internetowej www.cerbermotorsport.pb.edu.pl oraz ich profilu na Facebooku.
Redaktor naczelny. Wcześniej twórca f1ch-world.pl i power-car.pl. Z motoryzacją związany od najmłodszych lat. Nieodłączną część w jego życiu stanowi zwłaszcza Formuła 1. Dawniej prowadził stronę poświęconą grze F1 Challenge ’99-’02 i wraz z grupą VMT (z ang. Virtual Modding Team) tworzył modyfikacje na sezony 2011-2016.
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/