Pierwszy samochód oznaczony symbolem RT1.0 wystartował w 2013 roku. Debiut miał miejsce na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Sukcesem było stworzenie bolidu spalinowego, który umożliwiał bezpieczną jazdę. Pierwsze “koty za płoty”, ale od czegoś trzeba zaczynać. Projekt studencki wzbudził duże zainteresowanie, co przełożyło się na stopniowe zwiększenie liczby członków w ekipie. Po pierwszym sezonie było 40 osób, a w tym sezonie to blisko 80 aktywnych studentów. Do tej pory udało im się wystartować jeszcze w Czechach, we Włoszech i na Węgrzech. Byli również tam, gdzie polskie zespoły nie udają się tak licznie, czyli w Hiszpanii i Holandii.
W Krakowie udało się zbudować 5 maszyn. Począwszy od AGH RT1.0, aż do AGH RT4.0 zwanego “Grażyną”. Bolidy RT3.0 oraz RT3.5 mają podobną konstrukcję. Wówczas postawiono na ewolucję, aniżeli rewolucję. Oba pojazdy stanowiły odrębne projekty, a taka numeracja potrzebna nam była, aby móc w trakcie sezonu 2015 skupić się na rozwoju innych obszarów. Serce pojazdów to silnik z motocykla Hondy CBR 600RR z drobnymi modyfikacjami. W 2013 i 2014 roku zastosowano wersję jednostki napędowej z 2007 r., a od 2015 roku jest to już ta z 2009 r. Z biegiem lat udało się również znacząco zredukować masę. W najnowszym dziele inżynierów z AGH wynosi ona 212 kg, a na samym początku było to aż 383 kg.
Ostatnie dwa sezony były szczególnie udane dla AGH Racing. Udało im się włączyć się w walkę o czołową dziesiątkę w “generalce” zawodów FS. Co prawda nie było tzw. “wisienki na torcie”, czyli zwycięstwa czy podium. Jednak wydaje się to już kwestią czasu. Na pewno lokaty w TOP3 w konkurencjach statycznych i dynamicznych dodałyby skrzydeł.
W tym roku na torze Catalunya pod Barceloną udało im się zająć 10. miejsce w klasyfikacji generalnej. W Holandii na torze Assen było blisko tego wyniku – 11. lokata. Jednak, jeśli wzięlibyśmy pod uwagę tylko pojazdy spalinowe, to wygląda to jeszcze lepiej – 6. miejsce.
Valeo jest głównym sponsorem, który wspiera AGH Racing od początków istnienia. Logo tej firmy motoryzacyjnej jest obecne na wszystkich pojazdach. Współpraca opiera się nie tylko na wsparciu finansowym, ale również pomocy w produkcji części (w szczególności konstrukcja chłodnic) czy użyczenie samochodu na zawody Formuły Student. Francuski producent części samochodowych współpracuje z wieloma markami samochodowymi i dzieli się również swoim doświadczeniem z młodymi inżynierami. Co rusz organizowane są różnego rodzaju warsztaty, które w sposób merytoryczny są cenne. Wspólna organizacja wydarzeń i promocja praktyk studenckich w Valeo przynosi korzyści obu stronom.
Nieustanny rozwój zespołu wyścigowego z Krakowa przekłada się również na ambitne plany. W przyszłym sezonie mają powstać dwa bolidy. Pierwszy napędzany silnikiem spalinowy, tak jak poprzednicy. Ten projekt zostanie oparty na modyfikacji “Grażyny” (RT4.0) – jednak budowa zacznie się od 0. Natomiast drugi samochód będzie elektryczny. AGH Racing stanie przed dużym wyzwaniem, ponieważ będzie to nowe wyzwanie z nastawieniem na szybką naukę.
W tym roku udało się im otrzymać grant Najlepsi z Najlepszych 2.0, który zostanie przeznaczony na wyjazdy i proces budowy bolidów. Podobnie, jak Cerber Motorsport, także w ich przypadku pojawiają się plany udziału w przyszłorocznych zawodach FS w Stanach Zjednoczonych. Konkretnie w Michigan. Do udziału zostanie przygotowany zostanie tegoroczny bolid RT4.0, a podczas wakacji na europejskich obiektach pojawią się już dwie nowe konstrukcje.
Więcej informacji o zespole z Krakowa znajdziecie na www.racing.agh.edu.pl
Warto również śledzić ich aktywność na Facebooku, Twitterze raz Instagramie.
Redaktor naczelny. Wcześniej twórca f1ch-world.pl i power-car.pl. Z motoryzacją związany od najmłodszych lat. Nieodłączną część w jego życiu stanowi zwłaszcza Formuła 1. Dawniej prowadził stronę poświęconą grze F1 Challenge ’99-’02 i wraz z grupą VMT (z ang. Virtual Modding Team) tworzył modyfikacje na sezony 2011-2016.
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/
- Adrian Drozdekhttps://motohigh.pl/author/adriandrozdek/