Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Formuła Student

Przygoda z Formułą Student: PRz Racing Team

Pomysł na założenie PRz Racing Team zrodził się w głowach kilku studentów Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej w 2013 roku. Swój debiut zaliczyli podczas zawodów w Wielkiej Brytanii na torze Silverstone w 2015 roku.

Fot. PRz Racing Team

Pierwszy start można było zaliczyć do udanych – lokatę w połowie stawki można było uznać za sukces. Nieoczekiwanie udało się uplasować wysoko we Włoszech na torze Ricardo Paletti, gdzie pojawiło się jeszcze więcej konkurencyjnych ekip. 20. pozycja w klasie bolidów z silnikiem spalinowym oraz 11. w Endurance były miłym zaskoczeniem oraz nagrodą za wzmożone wysiłki. Debiutanci pokazali pazur mimo ograniczonego budżetu, a niektóre rozwiązania zaskoczyły sędziów związanych z Formułą 1.

Fot. Kierowca przed wyjazdem na tor na FS Hungary / PRz Racing Team

Po udanym sezonie 2015 nadszedł czas na przygotowania do kolejnego. Po zdobyciu cennego doświadczenia liderzy zespołu z Rzeszowa zaczęli szukać rozwiązania na dalszy rozwój. Konieczne były tzw. “zmiany na lepsze”. Otóż w pionie technicznym oraz w dziale management potrzebna była “świeża krew”. Nastąpiła zamiana pokoleniowa oraz wzrost liczny członków PRz Racing Team. Obecnie w składzie jest blisko 40 studentów ze wszystkich wydziałów Politechniki Rzeszowskiej. Ich celem jest przełamanie wizerunku niedoświadczonego absolwenta uczelni wyższej.

Przynależność do Studenckiego Koła Naukowego zawsze oznacza wiele poświęceń i wyrzeczeń. Dlatego ważne jest odpowiednie zgranie i współpraca. Zawody Formuły Student wymagają przyswojenia i zastosowania szczegółowej wiedzy z zakresu m.in. mechaniki, nowoczesnych metod projektowania, materiałoznawstwa, technologii wytwarzania, zarządzania cyklami produkcyjnymi, marketingu czy PR.

Fot. PMT_01 w pierwotnej wersji / PRz Racing Team

Do tej pory ekipa z Podkarpacia korzystała ze swojego pierwszego bolidu, który przechodził wiele modyfikacji co roku. Był to rozwój na zasadzie ewolucji. PMT_01 był pierwszą autorską konstrukcją. Jej zbudowanie zajęło około 3,5 roku, sercem samochodu jest silnik z motocykla Hondy CBR 600 RR PC37. Udało im się wygenerować moc około 70 KM na zwężce ograniczającej moc jednostki. Pojazd ważył 340 kg. Konstrukcja samochodu opierała się na stalowej i ciężkiej ramie – to narzuca regulamin zawodów FS. Zawieszenie oparto na niezależnych wahaczach typu A-Arm, pokryto je poszyciem z włókna szklanego. Natomiast w 2016 zaopatrzony był w poszycie z włókna węglowego wykonane przez zespół pod projekt turbo, który był jedyną z modyfikacji silnika. Niestety ekipa musiała zrezygnować z tego rozwiązania, ponieważ uzyskali niewielki przyrost mocy przy dużym przyroście masy.

Fot. Endurance na FS East / PRz Racing Team

Po odpowiednich modyfikacjach, które polegały m.in. na uszczupleniu pakietu aerodynamicznego w celu redukcji masy, nadszedł czas na kolejne sprawdziany. W 2016 roku PMT_01 pojawiło się na FS Italy oraz dwukrotnie na Węgrzech – na nieoficjalnych zawodach Formuła Student East oraz FS Hungary.

Fot. PMT_02 Concept / PRz Racing Team

PMT_02 będzie już z pewnością rewolucją. Studenci z Rzeszowa kładą nacisk na redukcję masy, poprawę ergonomii kierowcy, obniżeniu środka ciężkości oraz poprawieniem konstrukcji zawieszenia. Co ma umożliwić jak najwyższe przeniesienie momentu obrotowego z kół na asfalt oraz pozyskanie lepszej zwrotności. Rozbudowa pakietu aerodynamicznego jest planowana, ale dopiero w fazie testów zostanie określone, czy warto go będzie wykorzystać na zawodach. Nowy bolid ma mieć moc rzędu 80 KM wygenerowaną przez silnik 3-cylindrowy o pojemności 675 ccm. Przeniesieniem napędu ma się zająć sześciobiegowa sekwencyjna skrzynia biegów sterowana pneumatycznie. Zakładana waga całkowita wynosi około 240 kg (o 100 kg mniej niż poprzednik), wysokość całkowita samochodu to ok. 1 metr (w porównaniu do poprzedniego to o ok. 40 cm niżej). Również konstrukcja ramowa będzie lżejsza o 20 kg, a włókno węglowe zyska jeszcze większe zastosowanie.

Warto przy PRz Racing Team odnotować jeszcze kilka wyników. Między innymi 7. miejsce z 2016 roku w Business Presentation podczas FS Italy i FS East. Podczas zawodów na Węgrzech grupie managerów udało się uzyskać 4. miejsce w klasie spalinowej w Business Event, co na pewno jest ogromnym sukcesem tak młodego zespołu.

Fot. Członkowie zespołu podczas konkurencji Cost Report na Formula Student East / PRz Racing Team

Poza startami w zawodach Formuły Student, członkowie PRz Racing Team zdobywają inne osiągnięcia – grant „Najlepsi z Najlepszych” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwycięstwo w ogólnopolskim konkursie technologicznym NESCAFE Creators Academy, Studencki Projekt Roku 2015 w kategorii Nauka i Technika, pierwsze miejsce w kategorii Prototyp podczas wystawy pojazdów Klubu Motorowego  Łańcut 2015, zwycięstwo w kategorii “Nagroda Internautów” w Ogólnopolskim Konkursie Kół Naukowych KoKoN organizowanym przez Forum Uczelni Technicznych.

Sukces zespołu związany jest z pomocą kilkudziesięciu partnerów związanych z różnymi branżami wspierającymi nasze działania. Dzięki nim możliwe jest pozyskanie wsparcie finansowego, a także możliwość udziału w szkoleniach. Członkowie team z Rzeszowa mogą jeszcze pracować na profesjonalnych programach. Niektórzy udzielają cennego wsparcia technicznego w zakresie wykonywania podzespołów, których młodzi inżynierowie nie są w stanie wykonać przez brak dostępu do technologii. Uczelnia nie przygląda się biernie poczynaniom, Politechnika Rzeszowska udostępnia laboratoria, które są jednymi z najlepiej wyposażonych parków maszynowych w Europie.

Realizacja przyszłorocznych planów  zależy od środków finansowych. W sezonie 2018 powinniśmy zobaczyć ich w zawodach FS w Czechach i w Holandii. Wielce prawdopodobne, że pojawią się jeszcze we Włoszech. Celem na kolejny rok jest walka o podium. Rok 2017 został całkowicie poświęcony pracom nad PMT_02, przez co studenci z Rzeszowa musieli odpuścić sobie starty w minione wakacje.

Poczynania inżynierów, managerów oraz kierowców z Rzeszowa możecie śledzić za pośrednictwem Facebookaoraz Instagrama.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama