Historia Silesia Automotive
Historia tego teamu zaczęła się około 5 lat temu. Głównie dzięki możliwości działania w Katedrze Budowy Pojazdów Samochodowych przy Wydziale Transportu na wyżej wspomnianej uczelni. Wtedy rodził się pomysł stworzenia zespołu Formuły Student w stolicy województwa śląskiego. Jak to przeważnie bywa zaczęło się od paru osób, które stworzyły większą grupę. Obecnie liczba członków katowickiego zespołu wyścigowego to około 35 osób.
Kolejno debiut na międzynarodowych zawodach miał miejsce na Węgrzech w 2015 roku. W dniach 22-25 sierpnia pierwszy pojazd wyścigowy wziął udział w rywalizacji w Gyor. Nastąpiło tzw. przetarcie szlaków i zdobycie cennych doświadczeń. Na kolejny występ młodzi managerowie i inżynierowie z Katowic musieli poczekać do końcówki lipca 2016 roku, konkretnie na włoską edycję.
Na te dwie rundy przygotowano bolid oznaczony symbolem WT-01. Czym mógł się wyróżniać? Otóż na pewno zastosowaniem wiekowej jednostki napędowej z Yamahy Fazer 600 z 1998 r. Po zastosowaniu turbosprężarki udało się uzyskać 141 KM. I to mimo zwężki w dolocie. Śmiało można stwierdzić, że pod względem mocy silnik był jednym z najmocniejszych na zawodach Formuły Student.
Na pewnym etapie przyszła pora na przygotowanie następcy, czyli WT-02 (“Chachor”). Samochód ten wziął udział w zawodach w Australii, gdzie polskiej ekipie udało się wywalczyć bardzo dobre 9. miejsce w “generalce”. Event rozegrał się w dniach 8-11 grudnia 2016 roku w Melbourne. Właśnie w tym mieście w marcu co roku, tylko że na obiekcie Albert Park mamy wyścig Formuły 1.
Przy budowie drugiego bolidu pozostano przy tym samym motorze, ale jeśli chodzi o aerodynamikę czy zawieszenie obrano ścieżkę rewolucji. Studenci z Katowic nie boją się ryzykować i to na pewno zaprocentuje w kolejnych sezonach.
Plany na starty
Jeśli chodzi o plany na kolejny start na arenie międzynarodowej, to najprawdopodobniej trzeba będzie poczekać nawet do 2019 roku. Ekipa chce uniknąć sytuacji z tegorocznego sezonu, gdy musieli dwukrotnie zrezygnować z planów (wyjazdy do Anglii i na Węgry). W połowie przyszłego roku ruszy budowa WT-03. Testy rozwiązań przygotowanych z myślą o tym aucie będą odbywały się podczas jazd systematycznie uaktualnianym poprzednikiem. WT-02 zyska pakiet aerodynamiczny, co umożliwi zebranie odpowiednich danych z jazd na torze/placu i rozwój całkiem nowego pojazdu.
Obecnie Silesia Automotive nie ma partnera strategicznego i takowy na pewno byłby “na wagę złota”.Dotychczasowa inicjatywa studentów, których wspierały zewnętrzne firmy oraz pojedyncze osoby z zewnątrz z pasją do motoryzacji, musi mieć pewną przyszłość. Każda pomoc od zawsze jest mile widziana w każdym polskim zespole FS. Na pewno życzyć im trzeba jeszcze większej ilości rąk do pracy, aby możliwe było coroczne branie udziału w zawodach oraz w pełnym sezonie.
Ich celem na sezon 2018 jest głównie projektowanie i budowa WT-03. Jeśli ukarze się render czy inny rodzaj wizualizacji, to pokażemy wam ich nowy bolid. Wstępny plan zakłada starty w zawodach na legendarnym Silverstone w Wielkiej Brytanii w 2019 roku. Inżynierowie z Katowic celują w jak najlepsze wyniki i na pewno nie zamierzają się poddawać mimo utrudnień.
Więcej o zespole Silesia Automotive znajdziecie oczywiście na ich stronie internetowej silesiaautomotive.polsl.pl
Ich działalność możecie natomiast bacznie śledzić za pośrednictwem mediów społecznościowych: Facebooka oraz Instagrama.