Czego szukasz?

Inne

Koncern Volkswagen testuje autonomiczne parkowanie na lotnisku w Hamburgu

Średnio każdy Niemiec poświęca rocznie 41 godzin na znalezienie miejsca do parkowania, Anglik 44 godziny, a mieszkańcy Nowego Jorku przeznaczają na to nawet 107 godzin rocznie. Koncern Volkswagen chce odzyskać ten czas dla swoich klientów i ma konkretny plan jak to zrobić: w przyszłości zostawimy po prostu swoje auto przy wjeździe na parking, a poszukiwaniem wolnego miejsca i parkowaniem zajmie się sam samochód – bez stresu, bez ryzyka otarcia o inne auto i przede wszystkim bez straty czasu.

Jak to będzie działać pokazuje pilotażowy projekt koncernu. Na parkingu znajdującym się w pobliżu terminala portu lotniczego w Hamburgu specjaliści testują właśnie autonomiczne parkowanie w wykonaniu pojazdów marek Volkswagen, Audi i Porsche. Projekt jest prowadzony z miastem Hamburg w ramach partnerstwa w zakresie mobilności. Jego celem jest uczynienie Hamburga modelowym miastem w zakresie komunikacji. Na początku następnego dziesięciolecia pierwsi klienci będą mogli wypróbować nową usługę autonomicznego parkowania. A to oznacza pożegnanie z uciążliwym poszukiwaniem miejsca – po prostu przyjeżdżasz na lotnisko i wsiadasz do samolotu.

Johann Jungwirth, Chief Digital Officer koncernu Volkswagen, mówi: „Chcemy zwrócić ludziom ich czas i jakość życia zmniejszając, dzięki nowym usługom z zakresu mobilności, marnotrawstwo czasu i likwidując stres w ruchu drogowym. Nasz pomysł polega na zapewnieniu wszędzie, zawsze i każdemu środka transportu na żądanie, a autonomiczne pojazdy dostępne za naciśnięciem guzika mają tu do odegrania decydującą rolę. Dzisiaj 30 procent wolnego czasu w mieście ludzie poświęcają na poszukiwanie miejsca do zaparkowania samochodu. Dlatego ważnym krokiem w drodze do autonomicznej jazdy jest możliwość autonomicznego parkowania w sposób, jaki testujemy właśnie tutaj na lotnisku w Hamburgu. Jest to element pakietu usług realizowanych poprzez naszą aplikacje. W tym przedsięwzięciu to człowiek i jego potrzeby są w samym centrum zainteresowania”.

W ramach testowanych usług użytkownicy mogą wygodnie, korzystając z aplikacji, zarezerwować miejsce na lotniskowym parkingu i zostawić swój samochód przy wjeździe. Później wszystko dzieje się już samo: samochód sam sobie wynajduje wolne miejsce, jeśli trzeba – w pobliżu stacji ładowania energią elektryczną. Dzieje się to dzięki prostym znakom umieszczonym na parkingu umożliwiającym czujnikom orientację. Na tym nie koniec – gdy właściciel auta przebywa w podróży, w bagażniku są deponowane zamówione przez niego wcześniej przesyłki, np. pracownik pralni zostawia w aucie świeżo wypraną odzież. Po powrocie z podróży kierowca wysyła tylko korzystając z aplikacji krótką informację, a pojazd za chwilę pojawia się przy wyjeździe z parkingu gotowy do powrotu do domu. Także płatność jest szybka i nie wymaga wyczekiwania w kolejce do parkomatu – odbywa się oczywiście za pomocą aplikacji.

Mobilność to wspólne zadanie

Johann Jungwirth dodaje: „Zintegrowany pakiet usług w połączeniu z nowoczesną techniką to wyznacznik przyszłej mobilności. Równie ważna z punktu widzenia przyszłości jest współpraca w ramach tego projektu. Musimy pamiętać, że nowe rozwiązania z zakresu mobilności, w których centrum znajduje się człowiek, można tworzyć tylko wspólnie wychodząc poza granice poszczególnych marek i z tak mocnymi partnerami jak miasto Hamburg i tutejszy port lotniczy”.

Autonomiczne parkowanie jest ważnym projektem partnerskim koncernu Volkswagen i Hamburga

Frank Horch, senator miasta Hamburg odpowiedzialny za gospodarkę, transport i innowacje, twierdzi: „To ważne, iż parkowanie na lotnisku stanie się dla podróżnych proste i możliwie szybkie. Właśnie dlatego autonomiczne parkowanie, w trakcie którego kierowca nie musi sam odstawiać samochodu, jest dla nas właściwym rozwiązaniem. Wspólnie z naszymi partnerami chcemy sprawić, by w przyszłości parkowanie stało się przyjemniejsze i nie wiązało się ze stresem. Pilotażowy projekt wskazuje, w jaki sposób w najbliższych latach będzie rozwiązywana ta kwestia dla mieszkańców Hamburga i jak można przenieść te doświadczenia do systemu komunikacyjnego całego miasta”.

Pilotażowy projekt dotyczący autonomicznego parkowania na lotnisku w Hamburgu jest częścią strategicznego partnerstwa w zakresie mobilności zawartego między koncernem Volkswagen a miastem Hamburg. Ma ono na celu sprawić, żeby Hamburg stał się modelowym miastem w zakresie przyszłej komunikacji miejskiej. Ten praktyczny pokaz autonomicznego parkowania jest konkretną formą realizacji jednego z uzgodnionych projektów.

Hamburg Airport jako partner testów autonomicznego parkowania w rzeczywistych warunkach

Do prób autonomicznego parkowania w rzeczywistych warunkach koncern Volkswagen pozyskał jako partnera port lotniczy w Hamburgu. Jako pierwsze lotnisko w Niemczech Hamburg Airport zaangażował się w testy i udostępnił na czas trwania prób wydzielone miejsca na piętrowym parkingu przy Terminalu numer 2.

Michael Eggenschwiler, Prezes Zarządu portu lotniczego w Hamburgu, stwierdził: „Z przyjemnością wspieramy innowacyjne pomysły, dzięki którym podróżowanie może być jeszcze wygodniejsze. Autonomiczne parkowanie jest według nas dużą szansą na to, by zapewnić naszym pasażerom wartość dodaną: przyjazd na lotnisko nie będzie się wiązał ze stresem, bo nie trzeba będzie szukać wolnego miejsca na parkingu, a nasi goście w ciągu dwóch minut przejdą z parkingu do punktu odprawy w terminalu”.

Projekt ma również zalety dla samego zarządzania parkingiem – samochody, które będą parkować autonomicznie potrzebują znacznie mniej miejsca, bo nikt nie musi z nich wysiadać, ani do nich wsiadać. Dzięki temu w przyszłości będzie można przygotować więcej miejsc parkingowych bezpośrednio przy lotnisku.

Przyszły transport miejski jako główne zagadnienie „TOGETHER – Strategia 2025” koncernu Volkswagen

W drodze koncernu Volkswagen do pozycji wiodącego dostawcy rozwiązań z zakresu przyszłej mobilności propozycje dotyczące transportu miejskiego zawarte w dokumencie „TOGETHER – 2025” zajmują bardzo ważną pozycję. Bo nowe rozwiązania znajdą najpierw zastosowanie właśnie w miastach i w wielkich metropoliach. To tutaj pojawiają się największe problemy komunikacyjne, a jednocześnie to tutaj potencjał zmian jest największy. Dlatego koncern Volkswagen zainwestuje ponad 34 miliardy euro w nowe technologie, jak samochody elektryczne, jazda autonomiczna, łączność cyfrowa między wszystkimi uczestnikami ruchu drogowego oraz nowe usługi mobilne – są to bowiem ważne czynniki przyczyniające się do tego, że komunikacja w miastach stanie się wydajniejsza, czystsza i przyjaźniejsza dla użytkowników.

Koncern Volkswagen zamierza w tej dziedzinie podejmować partnerską współpracę z miastami, żeby wspólnie pracować nad nowymi rozwiązaniami i przeprowadzać testy w rzeczywistych warunkach. W tej chwili koncern Volkswagen jest zaangażowany w 50 projektów kooperacyjnych i partnerskich z miastami. Najobszerniejszą współpracę partnerską prowadzi właśnie z Hamburgiem.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama