Usprawnienie dobrego pakietu, jaki miał RT08 nie było proste. Zawsze najtrudniej jest poprawić coś, co już wydawało się dobre. Dlatego skupiono się na każdym najdrobniejszym mankamencie z zeszłego sezonu i postawiono na lepszą optymalizację oraz redukcję masy całkowitej.
Cel został osiągnięty, ponieważ nowy pojazd waży około 185 kg. Poprzednik dla porównania ważył 193 kg. W motorsporcie każdy gram jest na wagę złota. Najbardziej czasochłonne było tworzenie odpowiednich symulacji komputerowych, które będą dostarczały jeszcze więcej precyzyjnych danych. Proces ten zajął niespełna 4 miesiące i przyniósł oczekiwane efekty. Dział elektroniki skutecznie opracował odpowiednie oprogramowanie dla pojazdu, które pozwala na większe pole manewru. Zwłaszcza istotne okazać się to może dla kierowców, którzy będą mogli zmienić część ustawień na kierownicy z wyświetlaczem – rozwiązanie dość podobne do tego z Formuły 1. Ilość czujników przewodowych i bezprzewodowych oraz system uruchomienia samochodu oparty został w dużej mierze na technologii, z którą spotykamy się na co dzień. Choćby dokonując transakcji zbliżeniowej.
Jeśli chodzi o dział układu napędowego (tzw. powertrain) oraz dział zawieszenia (suspension), to przy RT09 ich współpraca była jeszcze bardziej zacieśniona. Samą jednostki z motocykla Hondy CBR 600 nie zmieniano znacznie, ale udało się dokonać kilku przeróbek. Pozwoliło to nieco zaoszczędzić na masie, ale też pozytywnie wpłynęło na poprawę tzw. właściwości jezdnych. Zaś ekipa od układu zawieszenia miała większe pole manewru, aby sprawić, że moc jeszcze skuteczniej zostanie przeniesiona na koła. Poziom skrętności poprawiony został o około 18%. Wynik godny pochwały i na pewno pomorze to kierowcom podczas konkurencji SkidPad i Endurance. Pozostanie przy układzie push-rod jest najlepszym posunięciem. Jakość prowadzenia dzięki przenoszeniu sił drgania z kół na podwozie zwiększa komfort jazdy. Pozwala to tez korzystnie wpłynąć na dynamikę bolidu i jego zachowanie podczas skrętu oraz hamowania. Koła także stały się lżejsze dzięki zaprojektowaniu felgi z włókna węglowego – co jest dość przełomowe.
Mimo że nowy bolid PWR Racing Team jest ewolucją, to na zewnątrz również doszło to wielu zmian. Dział aerodynamiki miał duże wyzwanie, aby usprawnić pakiet z RT08 i zwiększyć poziom docisku. Udało się i gołym okiem można było zauważyć zmiany przy underbody (tzw. bocznych sekcjach bolidu FS) czy skrzydłach. Na przednim skrzydle nie ma już tak wielu nacięć i zwężeniu uległy także tzw. kanały idące ku górze, które teraz będą wpuszczać mniej powietrza. Spowodowane to jest zmianą konstrukcji bocznych elementów pakietu, które musiały zostać zmienione przez zmiany konstrukcyjne układu chłodzenia. Wiatrak po jednej stronie (prawej) „underbody” jest obudowany obudową z nacięciami, które dodatkowo wspomogą chłodzenie. Rozwiązanie dość bliskie temu, jakie widzimy we współczesnych bolidach F1.
Zaś z lewej ten element jest odsłonięty i wewnątrz ma wydech – całość także uproszczona konstrukcyjnie oraz zwężona w porównaniu do zeszłego roku. Wydech wykonano z tytanu, co spowodowało redukcję masy o 3 kg na tylko tym jednym elemencie maszyny.
Tylne skrzydło nie ma zaokrąglonego nacięcia – po prostu płaty po obu stronach są prostokątne. Dodano na nich ułożone równolegle owiewki. Każda zmiana została dobrze przemyślana i jednocześnie wymuszona przez zmianę całości.
Zwycięstwo w zawodach we Włoszech oraz 3. miejsce w Czechach rok temu pokazały, że PWR Racing Team może osiągać duże i historyczne sukcesy. Jednym z celów na nadchodzący sezon jest podium na zawodach w Niemczech na Hockenheimringu (w tamtym roku była 10. lokata).
11-15 lipca sezon 2018 zapoczątkują zawody na włoskim Ricardo Paletti. Następnie wrocławski zespół uda się do Czech na Autodrom Most (31 lipca-4 sierpnia). Zwieńczeniem będzie rywalizacja na torze Formuły 1 – w niemieckim Hockenheim (6-12 sierpnia).
Premiera tegorocznego bolidu była dużym wydarzeniem. Odbyła się 22 maja o godz. 12:00, pojazd odsłonięto kwadrans przed 13:00. Godzinę później na wyznaczonym placu goście mogli zobaczyć w akcji zeszłoroczną konstrukcję – RT08.