Connect with us

Czego szukasz?

Formuła Student

Duży progres PGRacing Team w sezonie 2018

Mimo wielu przeszkód PGRacing Team zdołało ukończyć swój projekt na czas. Zespół wyścigowy Politechniki Gdańskiej wystartował w zawodach FS Italy oraz FS Andorra i pokazał się z przyzwoitej strony. Względem poprzednich lat, w tym roku wykonano krok naprzód.

Fot. PGRacing Team / FS Andorra 2018

Nie tak dawno miałem przyjemność opisywać wam, jak funkcjonuje zespół PGRacing Team. Wówczas przybliżyłem wam ich dotychczasowe poczynania w zawodach Formuły Student oraz opisałem budowę ich bolidów. Dla ekipy z Gdańska ubiegły sezon był rokiem „bez nagród”, ponieważ nie udało im się zaliczyć choć jednych pełnych zawodów na arenie międzynarodowych.

Jedyne, w których brali udział to FS Hungary, które okazały się fiaskiem ze względów organizacyjnych. Złe przygotowanie, wypadek w trakcie konkurencji dynamicznych spowodowały, że wiele załóg wycofało się. Pech trafił, że były to jedyne zawody, na których Smoku się pojawił. Zespół nie mógł zgromadzić zbyt wielu cennych danych przez ograniczoną ilość jazd.

O nowym bolidzie…

Po powrocie z Węgier, trzeba było zacząć myśleć o kolejnym samochodzie. W trakcie fazy projektowej pojawiły się pierwsze trudności, ponieważ część z założonych wcześniej zmian wymagało większego wkładu finansowego. Rozpoczęła się walka o realizację celów, która zakończyła się powodzeniem. 6 lipca odbyła się oficjalna prezentacja nowego pojazdu.

Fot. PGRacing Team

Gołym okiem dostrzec można było wiele zmian względem poprzedników: Neptuna i Smoku. Spore zmiany dotyczyły pakietu aerodynamicznego – bolid zyskał przednie trzyczęściowe skrzydło i tylne dwuczęściowe, wykonane oczywiście z włókna węglowego. Oprócz nich dodano sekcje boczne, które spełniają także funkcję ochrony dla układu chłodzenia. Pod podwoziem umieszczono węglową płytkę, która ma za zadanie poprawić przepływ powietrza pod bolidem.

Jeśli chodzi o zawieszenie, to zastosowano odwrotne podejście w porównaniu do innych polskich zespołów. Z przodu zastosowano układ pull-rod, a z tyłu układ push-rod. Użyto amortyzatorów RockShox Kage RC. Pojazd stoi na felgach aluminiowych firmy OZ dedykowanych serii Formula Student oraz oponach Avon.

Sercem PGR-3 jest silnik z motocykla Triumph StreetTriple 675, wyposażony we własny projekt kolektora dolotowego wydrukowanego w technologii SLS (wykorzystuje efekt doładowania falowego) oraz kolektor wydechowy. Do optymalizacji parametrów obu kolektorów wykorzystane zostało oprogramowanie Ricardo Wave. W pracach na hamowni podwoziowej pomagała firma Walas Motorsport. Moc przebudowanej jednostki napędowej wynosi 104 KM. Cały bolid waży 278 kg.

Starty w sezonie 2018

Nowa maszyna musiała dać spore nadzieje na walkę o dobre rezultaty. Tym razem PGRacing Team zaplanowało wyjazdy do Włoch i Hiszpanii. Podczas pierwszych zawodów wyszło trochę chorób wieku dziecięcego i nie udało się w pełni ukończyć konkurencji dynamicznych. Bolid w odpowiednim czasie nie przeszedł przez Brake Test, a podczas Endurance awarii uległa instalacja pneumatyczna. Na szczęście nie były to tak duże problemy i studenci z Politechniki Gdańskiej wiedzieli, jak je rozwiązać.

Ostatecznie zawody na Autodromo Varano zespół z Pomorza zakończył na 35. miejscu na 52 ekipy z bolidami spalinowymi. Następnie udali się do Hiszpanii na obiekt Parcmotor Castelloli, gdzie odbywały się premierowe zawody FS Andorra. Niestety frekwencja była mizerna, ponieważ łącznie sklasyfikowano zaledwie 9 załóg z pojazdem spalinowym. Teamy, które przyjechały mogły liczyć na zwiększone zainteresowanie organizatorów i sędziów – było więcej czasu na omówienie wielu kwestii i na pewno cenne wskazówki mogą się przydać w przyszłości.

Możliwe, że za rok udział w FS Andorra weźmie więcej zespołów FS. Dla PGRacing Team niewielka frekwencja umożliwiała pokazanie się z dobrej strony. Studenci z Gdańska zdołali zwyciężyć w tych zawodach. Nagrodzono ich również za postawę w konkurencjach statycznych. Głównym zagrożeniem przez całe zmagania byli koledzy z Rzeszowa, PRz Racing Team. 

Pozytywnym akcentem PGRacing Team zakończyło swój sezon i z dużymi nadziejami pragnie przystąpić do kolejnego. Szykowane są duże zmiany w strukturze zespołu oraz planuje się rozpoczęcie rekrutacji. Każdy pomysł konstrukcyjny jest na wagę złota, a im więcej rąk do pracy tym większe szanse wdrożenie ich w życie.

Fot. PGRacing Team / FS Italy 2018

O przygodzie ekipy z Pomorza z Formułą Student pisaliśmy tutaj.

Podobał Ci się ten materiał? Polub nas na , aby być z nami na bieżąco!

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama