GP Rosji: Vettel i Hamilton najszybsi na początku weekendu - motohigh.pl
Nasze social media

Motorsport

GP Rosji: Vettel i Hamilton najszybsi na początku weekendu

Sebastian Vettel z Ferrari był najszybszy o poranku, a Lewis Hamilton z Mercedesa okazał się najlepszy popołudniu. Miłym zaskoczeniem było dobre tempo kierowców Red Bulla na torze w Soczi. 

Opublikowano

w dniu

Fot. Mercedes-AMG F1 / Twitter

Tor Soczi po raz pierwszy gości F1 jesienią a nie wiosną, jak to było w ostatnich latach. Wymusza to kilka zmian w podejściu do ustawień bolidów. Nieznacznie wzrósł również poziom degradacji ogumienia, ale pomimo tego powinniśmy być świadkami strategii na 1 pit stop. Warunki na rosyjskim torze wciąż się zmieniają, ponieważ obiekt nie jest zbyt często używany. 

Pierwsza sesja treningowa na dość śliskim torze nie do końca mogła dać pełny obraz układu sił. Dodatkowym czynnikiem był również fakt, że kierowcy Mercedesa jeździli głównie na miękkiej mieszance. Zaś ich rywale z Ferrari i Red Bulla na oponach hipermiękkich. Jednak tempo było dość obiecujące, ponieważ Lewis Hamilton i Valtteri Bottas stracili zaledwie nieco ponad 0,3 i 0,5 s do Sebastiana Vettela. Przedzielił ich jeszcze Max Verstappen, który ustąpił kierowcy Scuderii o zaledwie 0,050 s. Pozostali kierowcy tracili dość dużo. Daniel Ricciardo z Red Bulla stracił ponad 1 sekundę, a Kimi Raikkonen z Ferrari ustąpił po drodze także Estebanowi Oconowi z Force India. 

Wydawało się, że Vettel-Verstappen-Hamilton nie mają problemów ze złapaniem odpowiedniego rytmu i ustawienia bazowe są dobre. Niestety z tego grona w trakcie drugiej sesji wyłamał się ten pierwszy. Sebastian Vettel nie potrafił poskładać dobrego okrążenia. Niemiec był dopiero piąty. Kierowcy Srebrnych Strzał po założeniu mieszanek ultramiekkiej i hipermiękkiej mocno przyspieszyli. Hamilton i Bottas byli najszybsi na torze podczas przejazdów na obu rodzajach opon. Kierowcy Ferrari nie mieli odpowiedzi na tak dobre tempo swoich najgroźniejszych rywali.

Z grona ścisłej czołówki Kimi Raikkonen nadal bardzo mocno odstawał. Fin był szósty, ale do poprzedzającego go partnera z ekipy stracił blisko 0,5 s. Lepsi od kierowców Scuderii był duet Red Bulla. Verstappen i Ricciardo prezentowali się całkiem nieźle, mimo że na prostych czuli niedostatki mocy silnika Renault. Ich strata do lidera była dość wyraźna, ale lepsze tempo od Czerwonych powinno być dla nich miłym zaskoczeniem. Cóż, obaj kierowcy ekipy z Milton Keynes ruszą w niedzielę z przedostatniego rzędu ze względu na kary za wymianę podzespołów układu napędowego. 

Red Bull w Rosji musi liczyć na szybkie przebicie się do przodu w wyścigu. Max Verstappen i Daniel Ricciardo dobrze czują się, gdy muszą atakować. W trakcie drugiego treningu i symulacji byli jednymi z najszybszych na torze. Także mogą mieć nadzieję na to, że wrócą do czołowej szóstki. 

Scuderia Ferrari oraz Mercedes przywieźli trochę poprawek aerodynamicznych. Znów nieco więcej części przygotowała stajnia z Maranello – m.in. dodatkowe elementy pod nosem bolidu (tzw. turning vanes) i tylnym skrzydłem wzorowanym na rozwiązaniach Red Bulla i McLarena (dwa wycięcia w bocznych płatach). Zaś Srebrni wprowadzili dwa wsporniki dla tylnego spojlera, wcześniej korzystali z pojedynczego. Mercedes zmodyfikował jeszcze regulacje przedniego skrzydła (przy górnych lotkach). Red Bull zapowiedział wcześniej, że skupia się już na sezonie 2019, więc u nich raczej nie ujrzymy wielu zmian do końca tegorocznej kampanii.

Wieczorna analiza pozwoli inżynierom i kierowcom znaleźć wiele odpowiedzi. Tempo wyścigowe znów nie zostało należycie sprawdzone, ponieważ znów był duży tłok. Tempo Lewisa Hamiltona na ultramiękkich i hipermiękkich oponach oscylowało w granicach od 1 minuty i 38 sekund do 1 minuty i 40 sekund. Podobnie było w przypadku kierowców Red Bulla, którzy w niektórych momentach kręcili jeszcze lepsze czasy okrążeń.

Kierowcy Ferrari najpóźniej wyjechali na dłuższe przejazdy. Sebastian Vettel popsuł swój stint na hipermiekkich oponach przez obrót w drugim sektorze, w wyniku którego spłaszczył je. Zaś po zmianie na ultramiękkie ogumienie było zdecydowanie lepiej, często udawało się zejść poniżej 1 minuty i 39 sekund. Zaskakująco dobrze radził sobie Kimi Raikkonen po zmianie na miękka mieszankę. Iceman był bardzo regularny i momentami był najszybszy z grona TOP6. Jego rodak, Valtteri Bottas także może być zadowolony, choć na początku trudno było mu zbliżyć się do czasów Hamiltona. 

W środku stawki znów mamy do czynienia z dużym ściskiem, zarówno na krótkich jak i długich przejazdach. Faworytami do zgarnięcia jutro trzeciego rzędu powinni być kierowcy Force India. Przeszkodzić im mogą zawodnicy Haasa, Renault i Saubera. Kierowcy Toro Rosso, Pierre Gasly i Brendon Hartley z racji końca z samego końca stawki, nie będą mogli namieszać. Choć szkoda, bo jeden z nich mógłby trochę nam namieszać w czasówce. Jednak dla nich pocieszeniem może być dobre tempo wyścigowe, które daje im nadzieję na walkę o punkty. Pod warunkiem, że szybko uporają się z zawodnikami McLarena i Williamsa.

Rywalizacja w kwalifikacjach zapowiada się ciekawie jeśli chodzi o środek stawki. W czołówce powalczy tylko czwórka Hamilton-Bottas-Vettel-Raikkonen. Na ten moment wygląda na to, że na imperium Mercedesa będzie trudniej niż przed rokiem. Rok temu Ferrari zgarnęło pierwszy rząd, ale wtedy na starcie dwie pozycje zyskał Valtteri Bottas, który świetnie wykorzystał cień aerodynamiczny. Od 2014 roku nikt nie był w stanie powstrzymać Srebrnych Strzały na torze w Soczi. Czy w tym roku komuś się to uda?

Wyniki I treningu

Wyniki II treningu

Podobał Ci się ten materiał? Polub nas na , aby być z nami na bieżąco!

Motorsport

Trzeci dzień testów: Daniil Kvyat z najlepszym czasem, Mercedes z największym przebiegiem

Daniil Kvyat z Toro Rosso w końcówce sesji odebrał Kimiemu Raikkonenowi pierwsze miejsce. Rosjanin wyprzedził Fina o zaledwie 0,058 s, wykorzystując lepszy poziom przyczepności pod koniec środowych zajęć. Najbardziej pracowitym zespołem był ponownie Mercedes, dziś z 182 okrążeniami na koncie.

Opublikowano

w dniu

Fot. Red Bull Content Pool

Trzeci dzień testów na torze Catalunya pod Barceloną był przełomowy pod jednym względem. Pierwszy raz na torze znajdowały się wszystkie bolidy 10 zespołów. Swój chrzest bojowy zaliczył bolid FW42 należący do ekipy Williamsa. Stajnia z Grove ściągnęła samochód na tor dopiero dzisiejszego poranka, a mechanicy przez kilka godzin składali wszystko w całość. Ostatecznie kilkanaście minut po godzinie 14:00 (czasu polskiego) udało się wypuścić go na tor. Za sterami zasiadł George Russell, który pokonał łącznie 23 okrążenia. Brytyjczyk pokonał kilka przejazdów instalacyjnych, dopiero jak upewniono się, że wszystko jest w porządku, zdecydowano się na testowanie. W tym celu pomalowano bolid farbą Flow-Viz, która służy to pomiarów przepływów wokół nadwozia. 

Na tor nie wyjechał Robert Kubica, jego zajęcia były zaplanowane na rano – ale FW42 nie był jeszcze gotowy do jazdy. Polski kierowca dostanie swoją szansę w porannej sesji jutro z samego rana. Po południu jego obowiązki przejmie Russell, choć niewykluczone są zmiany w harmonogramie. Zwłaszcza, że Williams ma sporo do nadrobienia i jeśli jutro uda się uniknąć większych problemów, to będą chcieli dostać więcej informacji zwrotnych od bardziej doświadczonego zawodnika.

To tyle, jeśli chodzi o brytyjski zespół. Co do przebiegu trzeciego dnia, to na uwagę zasługują przebiegi poszczególnych zespołów. Tylko McLaren, Racing Point i Williams nie zdołały przekroczyć barierę 100 okrążeń. Najwięcej przejechali Valtteri Bottas i Lewis Hamilton, ustanawiając dla Mercedesa przebieg 182 okrążeń. Obowiązki między dwóch kierowców dzieliły dzisiaj także Renault i Haas. Nico Hulkenberg i Daniel Ricciardo pokonali 143, a Pietro Fittipaldi oraz Romain Grosjean 117 kółek. Widać było także, że poza Mercedesem i Racing Point pozostali przyspieszyli w podrównaniu do ostatnich dni.

Najszybszy Daniil Kvyat z Toro Rosso pokonał najlepsze okrążenie tegorocznych testów – 1:17:704. Rosjanin pokonał także dość dużo kółek, bo aż 137. Więcej był w stanie przejechać tylko Kimi Raikkonen z Alfy Romeo, ale zaledwie o “jedno” – 138 okr. Fin zajął drugie miejsce i jeszcze pół godziny przed końcem jazd wydawało się, że pozostanie na czele. Jego czas był o 0,058 s gorszy, ale ustanowiony został blisko 5 godzin wcześniej. Obaj kierowcy pokonali najszybsze kółka na supermiękkiej (najbardziej miękkiej) mieszance ogumienia, oznaczonej symbolem C5. Trzeci Daniel Ricciardo z Renault ustanowił swój rezultat gorszy o blisko 0,5 s również na supermiękkich oponach, ale tych nieco twardszych (C4). 

Po dwóch dniach dominacji Scuderii Ferrari, dziś mogliśmy zauważyć zmianę podejścia. Sebastian Vettel pokonał 134 okrążenia i był czwarty, ale na miękkiej mieszance, aż o dwa stopnie twardszej, co już robi różnicę. Oczywiście na pewno były duże rezerwy i zszedłby poniżej 1 minuty i 18 sekund, ale nie było to priorytetem. SF90 wielokrotnie był malowany farbą Flow-Viz oraz montowano do niego różne przyrządy do pomiarów, co na pewno da więcej informacji (tzw. “liczb”) inżynierom, którzy będą starali się udoskonalić konstrukcję. Czterokrotny mistrz świata wykonywał też więcej dłuższych przejazdów oraz sprawdzał różne ustawienia. Podobnie czynił Red Bull z Maxem Verstappenem za kierownicą. Holender pokonał wydawać by się mogło “tylko” 109 okrążeń, ale też wielokrotnie współpracował z ludźmi w  garażu.

Nieco okrojony program miał dzisiaj Haas, ponieważ Pietro Fittipaldi i Romain Grosjean zatrzymywali się dzisiaj na torze Catalunya przez problemy z cewką zapłonową. To oni dzisiaj wywołali dwie czerwone flagi. Jak na długi okres oczekiwania na dostarczenie bolidu VF-19 do garażu, wynik 114 kółek wydaje się dość dobry. Żadnych problemów nie zgłaszał dzisiaj McLaren, a Carlos Sainz pokonał tylko 90 okrążeń przez cały dzień. Gorzej było z Racing Point, znów zero informacji o kłopotach, a Sergio Perez przejechał tylko 67 kółek. Raczej w planach był zdecydowanie dłuższy przejazd i czerwone flagi też go nieco skróciły.

Jutro mamy kolejny dzień i zapewne zespoły chcą wykonać jeszcze wiele prac przed II turą testów. W najmniej ciekawej sytuacji jest Williams, choć George Russell zdawał się być w dobrym nastroju. Najwyraźniej pierwsze wrażenie jest dobre i jutro powinno udać się wykonać kilka reprezentatywnych okrążeń. Póki co w najlepszej sytuacji są Mercedes, Ferrari i Alfa Romeo – w ich przypadku wszystko przebiega zgodnie z planem. Dzisiaj Alfa Romeo zaskoczyła instalacją ciekawego rozwiązania, które do tej pory oglądaliśmy tylko w McLarenie MCL34. Mianowicie chodzi o mały element aerodynamiczny wystający z pokrywy silnika, na którym umieszczono numerek kierowcy. C38 miało zainstalowaną “małą płetwę” przez cały dzień i dość dobrze spisywało się w zakrętach.

Wspomniana wyżej zmiana najbardziej rzuciła mi się w oczy, takich pewnie znalazłoby się więcej – dlatego zgodnie z zapowiedzią na naszym fanpage’u, postaramy się przygotować listę 10 najciekawszych rozwiązań z całych testów. W najbliższym czasie szerzej zamierzamy także przeanalizować bolid Haasa, Alfy Romeo i Williamsa. Poniżej prezentujemy wam kilka zestawień dot. przebiegu poszczególnych jednostek napędowych, zespołów oraz wyniki III dnia.

Zestawienie ze względu na producentów jednostek napędowych
ProducentLiczba okrążeń
Ferrari389
Mercedes272
Honda246
Renault233
Zestawienie ze względu na zespoły
ZespółLiczba okr.
Mercedes182
Renault143
Alfa Romeo138
Toro Rosso137
Ferrari134
Haas114
Red Bull109
McLaren90
Racing Point67
Williams23
Wyniki III dnia I tury testów w Barcelonie

Fot. Pirelli Motorsport / Twitter

Kontynuuj czytanie

Motorsport

Jest oficjalny zwiastun serialu o F1 na Netfliksie. Premiera 8 marca

Oficjalny kanał F1 na YouTube opublikował zwiastun serialu dokumentalnego o królowej sportów motorowych, którego polski tytuł brzmi “Formuła 1: Jazda o życie”. Produkcja zadebiutuje na platformie już 8 marca.

Opublikowano

w dniu

przez

Oryginalny tytuł serii to “Formula 1: Drive to Survive”. Serial będzie liczył 10 odcinków – wszystkie zostaną udostępnione tego samego dnia. 

F1 w swoim komunikacie blisko rok temu informowało, że seria filmów stworzona we współpracy z Netfliksem będzie tak naprawdę pierwszą, która pokaże szerszej publice to, co dzieje się w padoku, kokpitach bolidu czy innych miejscach, w których przebywają kierowcy. Netflix miał obszerny i ekskluzywny dostęp do najszybszych kierowców świata, szefów i właścicieli zespołów, a także zarządzających F1, aby pokazać ten wielomiliardowy biznes “od kuchni”.

Za produkcję odpowiedzialni są James Gay Rees (znany m.in. z “Senny” czy “Amy”) a także Paul Martin (producent filmów o gwiazdach piłki nożnej – Cristiano Ronaldo i Diego Maradonie). Dyrektorem produkcji (“showrunnerem”) jest natomiast Sophie Todd.

To ta perspektywa, której jeszcze nikt nie zaprezentował fanom tego sportu na całym świecie. Ta seria z całą pewnością będzie atrakcyjna dla obecnych fanów i posłuży nam do zdobycia nowych – powiedział przy okazji ogłoszenia tej umowy Sean Bratches, dyrektor zarządzający ds. komercyjnych w F1.

Kontynuuj czytanie

Motorsport

Drugi dzień przedsezonowych testów: Leclerc najszybszy, Mercedes najbardziej pracowity

Drugi dzień przedsezonowych testów w Barcelonie za nami. Ponownie najszybszy okazał się kierowca Scuderii Ferrari, którym tym razem był Charles Leclerc. Najwięcej okrążeń zrobił za to Mercedes.

Opublikowano

w dniu

przez

Fot.: Scuderia Ferrari

Monakijczyk nie poprawił jednak poniedziałkowego czasu Sebastiana Vettela, będąc wolniejszym o niecałe 0,1 sekundy. Co ciekawe, w stosunku do pierwszego dnia w ogóle nie zmieniła się pierwsza trójka. Drugie najszybsze okrążenie wykręcił McLaren z Lando Norrisem za kierownicą, a trzeci ponownie był Haas z Kevinem Magnussenem.

Najciekawszym wydarzeniem sesji był wypadek Pierre’a Gasly’ego. Francuz stracił panowanie nad samochodem, wjechał w żwir i ostatecznie uderzył w bariery tylnym skrzydłem. Młody kierowca nie najlepiej przyjął fakt, że rozbił się już pierwszego dnia testów w nowym zespole. Po zdarzeniu długo siedział jeszcze w bolidzie, a następnie zniknął w garażu Red Bulla.

Wizytę w żwirze na początku sesji zaliczył także Alexander Albon, ale później szło mu już zdecydowanie lepiej i zakończył dzień z czwartym czasem. 

Ciekawą awarię zaliczył natomiast Daniel Ricciardo – jego tylne skrzydło rozpadło się podczas jazdy w strefie DRS. Australijczyk momentalnie znalazł się w żwirze, jednak nie uderzył w bariery.  Po tym zdarzeniu kierowca Renault nie wrócił już jednak na tor, a francuski zespół bada całą sytuację.

Oczywiście, czasy okrążeń nie mają większego znaczenia, co widać chociażby po wynikach Mercedesa. Zespoły nie ujawniają bowiem specyfikacji, w jakich działają samochody, a ilość paliwa czy tryb pracy silnika, o których nic nie wiemy, mają przecież kluczowe znaczenie. Wszyscy zdecydowanie bardziej skupiają się na niezawodności i poznawaniu swoich nowych bolidów. Co jednocześnie nie znaczy, że Scuderia Ferrari nie zrobiła wrażenia tymi dwoma dniami. Brak jakichkolwiek większych problemów i znakomite czasy okrążeń są po prostu dobrym prognostykiem dla legendarnej stajni.

W środę nareszcie zobaczymy na torze Williamsa. Zespół walczył z opóźnieniami w budowie samochodu, ale ten ma w końcu zostać dostarczony do Barcelony i prawdopodobnie wyjedzie na tor w drugiej części środowych testów.

Kontynuuj czytanie

Motorsport

TVP będzie jednak transmitować F1? Cyfrowy Polsat gotów sprzedać sublicencję

Powrót Roberta Kubicy do Formuły 1 sprawił, że Telewizja Polska zainteresowała się wyścigami i chce kupić od Cyfrowego Polsatu sublicencję na ich transmisję – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Opublikowano

w dniu

przez

Fot.: Scuderia Ferrari

Sprawa transmisji F1 w otwartej telewizji wraca co kilka tygodni. Do niedawna mówiło się, że mogły by odbywać się one w telewizji Polsat, bowiem Cyfrowy Polsat jest większościowym udziałowcem Eleven Sports. Jak jednak informował sport.pl, na przeszkodzie stoją względy prawne, a dokładniej umowa między właścicielem praw telewizyjnych do F1, czyli Liberty Media, a Eleven (pośrednikiem była agencja MP&Silva). Według nieoficjalnych informacji serwisu obecna umowa jasno wskazuje, że nadawcą F1 w Polsce do końca 2019 ma być Eleven Sports.

Te argumenty wydają się jednak nie mieć pokrycia w rzeczywistości, skoro negocjacje potwierdza sam prezes telewizji publicznej. – W interesie wszystkich jest to, żeby sponsoring Orlenu miał przełożenie na otwartą antenę TVP. Jesteśmy w kontakcie z Polsatem – tłumaczy wirtualnemedia.pl Jacek Kurski.

To oczywista sprawa, że ekspozycja Orlenu na antenie telewizji publicznej byłaby warta wielokrotnie więcej niż na kanałach Eleven Sports. Kurski wskazuje jednak, że wyścigi ew. miały by trafić na antenę TVP Sport, który od jakiegoś czasu dostępny w naziemnej telewizji cyfrowej, chyba że – uwaga – Robert Kubica wygrywałby wyścigi, wtedy mogły by być one transmitowane przez TVP1 czy TVP2.

Wszyscy oczywiście kibicujemy jedynemu polskiemu kierowcy w F1, jednak bądźmy szczerzy – nie zanosi się na jakiekolwiek większe sukcesy zespołu Williamsa w tym sezonie. W przypadku ewentualnej umowy, transmisje odbywały by się więc na TVP Sport, który jest ogólnodostepny, więc ma większy zasięg od Eleven Sports, jednak nie jest tak mocno spozycjonowane jak dwa podstawowe kanały TVP. Biorąc pod uwagę, że transmisje jednocześnie odbywały by się na Eleven, które jest kojarzone z tym sportem i z pewnością większość osób mających do wyboru obydwa kanały wybrałaby właśnie relacje z udziałem Mikołaja Sokoła i innych, można założyć że wyniki oglądalności F1 na sportowym kanale publicznego nadawcy nie rzucały by na kolana. 

Oglądalność wyścigów F1 na Eleven Sports w zeszłym sezonie wahała się średnio między 100 a 200 tysięcy z rekordem 217 tys. osób (AMR – średnia minutowa oglądalność) podczas wyścigu o GP Belgii. W związku z Robertem Kubicą oglądalność w tym sezonie z pewnością wzrośnie. Można więc szacować, że w przypadku transmisji zarówno w Eleven Sports, jak i TVP Sport, wyścigi w Eleven Sports oglądałoby ok. 200-250 tys. osób (co najmniej na początku sezonu, wiele zależy od formy Williamsa i Roberta Kubicy), a na TVP Sport biorąc pod uwagę oglądalność poszczególnych wydarzeń sportowych ta liczba na początku sezonu mogła by być ok. 3-krotnie większa. Inną kwestią jest “twarda” widownia F1, która w przypadku braku dobrych wyników Roberta Kubicy z pewnością została by w Eleven Sports.

Prezes TVP nie chciał zdradzić, na jakim etapie są rozmowy, ale ujawnił, że Cyfrowy Polsat jest zainteresowany sprzedażą sublicencji. – Jest wola, ale trzeba dograć pewne szczegóły techniczne – podkreślił Kurski w rozmowie z wirtualnemedia.pl.

To ciekawe wypowiedzi, bo niecałe dwa miesiące temu Marek Szkolnikowski, szef TVP Sport, mówił, że to bardzo ciężki temat. – Miały miejsce wstępne rozmowy, ale jest za wcześnie, żeby cokolwiek powiedzieć. Jesteśmy zainteresowani, ale bez wsparcia sponsorskiego będzie bardzo trudno te prawa pozyskać – powiedział Szkolnikowski w wywiadzie opublikowanym w serwisie sport.tvp.pl. 

Sprawa jest bardzo ciekawa, bowiem skoro te prawa można jednak odsprzedać, dlaczego Polsat nie chciałby umieścić wyścigów F1 we własnej ramówce? Czy miałoby to miejsce na głównej antenie Polsatu czy na TV4, zasięg i znaczenie tych kanałów z pewnością jest większe niż TVP Sport. Czyżby w Cyfrowym Polsacie wszystko dokładnie policzyli i wyszło, że bardziej opłaca im się sprzedać prawa publicznemu nadawcy niż transmitować wyścigi u siebie? Zapewne przekonamy się już niedługo.

Kontynuuj czytanie

Facebook

Reklama
Reklama

Popularne