Europejski debiut Toyoty Camry Hybrid na Targach w Paryżu - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

Europejski debiut Toyoty Camry Hybrid na Targach w Paryżu

Debiutująca w Europie na tegorocznym Salonie Samochodowym w Paryżu, nowa Toyota Camry Hybrid uzupełnia gamę modeli hybrydowych Toyoty o sedana klasy średniej

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Toyota

Debiutująca w Europie na tegorocznym Salonie Samochodowym w Paryżu, nowa Toyota Camry Hybrid uzupełnia gamę modeli hybrydowych Toyoty o sedana klasy średniej. Nowy model jest wyposażony w najnowocześniejszy układ hybrydowy czwartej generacji opracowany w architekturze TNGA.

  • Europejska premiera Toyoty Camry 8. generacji;
  • Najpopularniejszy na świecie sedan klasy średniej powraca do Europy Zachodniej po 14 latach;
  • Dynamiczny napęd hybrydowy z silnikiem 2,5 l o mocy 218 KM;
  • Platforma TNGA – nisko położony środek ciężkości, większa dynamika jazdy dzięki zawieszeniu wielowahaczowemu i przestronność wnętrza;
  • Elegancki, dynamiczny design oraz wnętrze klasy premium;
  • Premiera w pierwszym kwartale 2019 roku.

Nowa Toyota Camry Hybrid jest wyjątkową propozycją w klasie sedanów klasy średniej, która wprowadza do segmentu D niewymagający ładowania z zewnątrz, mocny napęd hybrydowy oraz jakość klasy premium. Camry łączy w sobie stylowy wygląd i najwyższy poziom komfortu ze znakomitymi parametrami hybrydowego układu napędowego najnowszej generacji.

Stopniowa rezygnacja europejskiego rynku motoryzacyjnego z silników wysokoprężnych toruje dla modelu Camry drogę powrotu do Europy Zachodniej po 14-letniej nieobecności. Nowy sedan rozszerza europejską ofertę hybrydowych pojazdów Toyoty do ośmiu modeli.

Zaprojektowana od podstaw Camry to obecnie już ósma generacja modelu, który zadebiutował w 1982 roku i w ciągu 36 lat obecności na rynku zdobył wiele nagród i wyróżnień. Camry jest dostępna w ponad 100 krajach, a jej dotychczasowa łączna sprzedaż przekroczyła 19 milionów egzemplarzy. Co roku salony Toyoty opuszcza ponad 700 000 egzemplarzy, co zapewnia Camry pozycję najpopularniejszego sedana segmentu D na świecie.

Camry zachowała wszystkie cechy, które przez lata stanowiły o popularności tego modelu wśród europejskich kierowców. Trzy najważniejsze z nich to jakość, trwałość i niezawodność. Nowa generacja otrzymała wysokiej klasy design wnętrza i karoserii, nawiązującej do stylu liftbacka. Sedana Toyoty wyróżnia ponadto komfort i przestronność, najnowocześniejsza technologia układu przeniesienia napędu oraz nieustająca przyjemność z jazdy.

Najnowsza generacja Camry została zaprojektowana w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA), która wprowadza nowe rozwiązania w każdym detalu pojazdu i jego układu napędowego. TNGA stawia na przyjemność z jazdy oraz kuszącą stylistykę, na równi z doskonałą jakością wykonania, zaawansowaną technologią i przyjaznością dla środowiska.

Dopracowana stylistyka wnętrza
Nowa stylistyka Camry Hybrid jest odważna i wyrazista, płynnie łącząc sportowe akcenty i płynne przetłoczenia karoserii. Przedni pas jest odważną ewolucją języków stylistycznych Keen Look oraz Under Priority Catamaran.

Wąska, górna osłona chłodnicy podkreśla swoim kształtem umieszczony na niej emblemat Toyoty oraz wbudowane w jej końce reflektory Hi-LED. Duża, trapezoidalna dolna osłona chłodnicy zajmuje niemal całą szerokość zderzaka. Wolne zostały tylko jego narożniki, łączące się z osłoną chłodnicy jak dwa kadłuby katamaranu, podkreślając szeroki rozstaw kół i szerokość umieszczonego nisko nad jezdnią nadwozia nowego modelu Camry Hybrid. Osłona chłodnicy ma liczne, mocno zaznaczone i starannie wykonane, poziomie listwy.

Z profilu, nisko poprowadzona linia maski i dachu współgra z niską linią szyb, zdając się ciągnąć kabinę ku dołowi i wizualnie obniżając środek ciężkości nowej Camry. Kabina ma przedłużoną linię dachu, by zapewnić wygodę pasażerom i – dzięki kompaktowemu przeszkleniu bocznemu, które współgra z rozstawem osi – nadając autu stylowy i sportowy wygląd.

Kabina zwęża się ku tyłowi, chowając się między szerokimi tylnymi nadkolami. Znajdujące się poniżej diodowych tylnych lamp atrapy wylotów powietrza, jeszcze mocniej podkreślają nową, dynamiczną linię nowej Camry.

Przestrzeń w kabinie – ergonomia klasy premium
Wnętrze nowej Camry zostało zaprojektowane tak, by oferować starannie przemyślane połączenie funkcjonalności, stylu i prestiżu. Płynne kształty nowej deski rozdzielczej łączą w sobie ergonomiczne, przyjazne kierowcy środowisko kokpitu z przestronnym, wygodnym miejscem dla pasażerów. Spójne rozmieszczenie elementów układu sterowania, starannie wykonane tekstury i konsekwencja w zastosowaniu materiałów tworzą kabinę o wyjątkowej jakości i prestiżu.

System audio, panel sterowania klimatyzacją oraz 8-calowy ekran systemu audio i pokładowego komputera zostały w pełni zintegrowane z całkowicie płaską, pokrytą fortepianową czernią powierzchnią środkowej konsoli. Nowy interfejs użytkownika Human Machine Interface (HMI) w modelu Camry składa się z trzech czytelnych wyświetlaczy, przekazujących najważniejsze informacje: 10-calowego, kolorowego wyświetlacza Head-up Display (HUD), 7-calowego wyświetlacza między zegarami oraz 8-calowego ekranu dotykowego w konsoli centralnej z najnowszą wersją systemu multimedialnego Toyota Touch® 2.

Deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana dla poprawy funkcjonalności, wyglądu i łatwości obsługi. Wszystkie elementy sterujące, w tym satynowe metalowe przełączniki, zostały starannie ukształtowane i ergonomicznie zoptymalizowane.

Praktycznie każda powierzchnia przestronnej kabiny jest wykończona najwyższej jakości, miękkimi w dotyku wykładzinami, miękką skórą, eleganckimi drewnianymi listwami lub lśniącą, nowo opracowaną warstwą satynowego chromu. Dostępny jest także ornament Tiger Eye, dający wrażenie głębi i blasku, gdy spoglądamy na niego pod różnym kątem. Do wyboru są tapicerki skórzane i materiałowe.

Nowe wnętrze Camry Hybrid jest dostępne w dwóch wersjach kolorystycznych: beżowej (skóra), która łączy ciemnoszare wykładziny i górną część deski rozdzielczej w dwóch odcieniach beżu, oraz czarnej (tkanina lub skóra), który podkreśla akcenty z satynowego chromu.

Przednie siedzenia zostały przeprojektowane, by zapewnić wysoki poziom komfortu i lepsze boczne trzymanie, co przekłada się na mniejsze zmęczenie kierowcy i pasażera.

Dwa rozkładane tylne siedzenia, zaprojektowane w podobny sposób jak przednie fotele, są dostępne w dwóch formatach: ze składaniem oparć w proporcji 60:40 lub 40:20:40 z szerokimi zagłówkami oraz dużym, środkowym podłokietnikiem dla zwiększenia komfortu. Opcjonalnie oferowane są elektrycznie składane oparcia z panelem dotykowym, wbudowanym w przednią część podłokietnika. Panel umożliwia obsługę klimatyzacji, systemu audio i regulację pochylenia oparć tylnych siedzeń.

Zastosowanie nowego tylnego zawieszenia z systemem podwójnych wahaczy pozwoliło ograniczyć miejsce, które w poprzedniej generacji Camry we wnętrzu przestrzeni bagażowej było zajęte przez amortyzatory, i wygospodarować bagażnik o pojemności 524 litrów.

Nowy napęd hybrydowy z silnikiem 2,5 l
Nowy hybrydowy układ napędowy z benzynowym silnikiem o pojemności 2,5 l łączy oszczędność paliwa, niski poziom emisji spalin oraz cichą pracę, przy zwiększonej mocy i lepszej reakcji na pedał przyspieszenia. Camry Hybrid o łącznej mocy napędu 218 KM (160 kW) utrzymuje emisję CO2 na poziomie od 98 g/km, a średnie zużycie paliwa wynosi od 4,2 l/100 km1 (dane wstępne, przed homologacją).

Dostarczający płynnie rozwijanej, wysokiej mocy, dopracowany 2,5-litrowy czterocylindrowy silnik Dynamic Force legitymuje się najwyższą na świecie sprawnością cieplną na poziomie 41 proc. Zastosowano w nim wiele zaawansowanych technologii Toyoty, w tym Dual VVT-i z VVT-iE (inteligentnym systemem zmiennych faz rozrządu ze sterowaniem elektrycznym) i D-4S (czterosuwowy silnik benzynowy z bezpośrednim i pośrednim wtryskiem), aby uzyskać optymalną moc oraz niskie zużycie paliwa i poziom emisji spalin.

Nowy, hybrydowy układ napędowy Toyota Hybrid System II (THS II) zaopatrzono w technologię sekwencyjnej zmiany biegów Shiftmatic, która pozwala kierowcy zmieniać przełożenia za pomocą zamontowanej w centralnej konsoli dźwigni, naśladując pracę szybkiej, sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów, dla zapewnienia budzących emocje osiągów i radości z jazdy.

Dynamika jazdy
Kluczem do nowych, lepszych osiągów modelu Camry i większej radości z jazdy jest całkowicie nowa platforma GA-K w technologii TNGA. Kluczowe elementy, gwarantujące bardziej angażujące prowadzenie, większą przyczepność i sztywność skrętną nadwozia, to nowe tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i znacznie obniżony środek ciężkości auta.

Lekka karoseria ma o 30 proc. większą sztywność skrętną w stosunku do poprzedniego modelu. Nowy, czteropunktowy system mocowania silnika został zaprojektowany tak, by nie tylko radykalnie zmniejszyć drgania, ale też zwiększyć sztywność karoserii i stabilność prowadzenia Camry.

Nowe zawieszenie, będące konfiguracją kolumn MacPhersona z przodu i nowego układu z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z tyłu, zostało zaprojektowane tak, aby nie tylko zwiększyć stabilność i ograniczyć przechyły nadwozia, ale też wzbudzić zaufanie kierowcy i zapewnić mu jakość jazdy, przewyższającą inne pojazdy w tej klasie.

Platforma GA-K została zaprojektowana z myślą o niskim położeniu środka ciężkości, który przekłada się na większą przyjemność z jazdy i precyzję prowadzenia. W efekcie zmniejszono całkowitą wysokość auta oraz wysokość maski, a podłoga kabiny pasażerskiej została obniżona.

Wyższy poziom bezpieczeństwa
Camry Hybrid wyposażono w szeroki wachlarz technologii czynnego i biernego bezpieczeństwa. Wszystkie modele są standardowo wyposażone w zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, zaprojektowanych by pomóc w zapobieganiu kolizjom lub łagodzeniu ich skutków w szerokim zakresie sytuacji, które mogą się zdarzyć na drodze.

Pakiet Toyota Safety Sense opiera się na współpracy kamery i czułego radaru, aby zapewnić wysoki poziom wykrywania przeszkód. Składa się na niego układ zapobiegania kolizjom (PCS) z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat (ACC), system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu (LDA) z opcjonalną korekcją toru jazdy, światła drogowe automatycznie przełączające się na światła mijania (AHB) i technologia odczytywania znaków drogowych Road Sign Assist (RSA).

Kolejne systemy wspomagające kierowcę, dostępne w wybranych wersjach wyposażenia, to monitoring martwego pola Blind Spot Monitor (BSM) z układem ostrzegającym o ruchu poprzecznym podczas cofania Rear Cross Traffic Alert (RCTA), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania z wyświetlanymi na ekranie liniami wspomagającymi parkowanie oraz kompletny zestaw układów kontrolujących hamowanie i trakcję.

Konstrukcja nadwozia Camry została zaprojektowana tak, by redukować siłę zderzenia z przodu, z boku i z tyłu, rozpraszając energię, aby zapobiec deformacji wzmocnionej kabiny pasażerskiej. Dla zapewnienia najlepszej ochrony pieszych, w nadwoziu Camry zastosowano nowy projekt maski o strukturze tzw. pływającej wyspy oraz absorbującą siłę zderzenia osłonę chłodnicy.

 

Samochody

Nowe Audi A1 Sportback już dostępne na polskim rynku

W sieci salonów sprzedaży Audi na terenie całego kraju można już składać zamówienia na nowe Audi A1 Sportback. Ceny nowego modelu rozpoczynają się od 91 000 złotych.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Audi

Druga generacja kompaktowego modelu rodem z Ingolstadt zaskakuje jeszcze bardziej dynamiczną stylistyką, rozbudowaną gamą systemów infotainment i wspomagania kierowcy oraz zróżnicowaniem linii wyposażeniowych, dających ogromne możliwości indywidualizacji. 

Na początek nowe Audi A1 Sportback dostępne będzie z benzynowym silnikiem 30 TFSI o mocy 85 kW (116 KM) i z dwiema skrzyniami biegów do wyboru – 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną skrzynią S tronic. Do wyboru są również trzy wersje wyposażenia – Basic, Advanced i S line

Nowością jest tu modułowa struktura linii wyposażeniowych. Zapewnia ona dużą elastyczność. Po raz pierwszy klienci mogą teraz dowolnie łączyć poszczególne linie zewnętrzne i wewnętrzne. W zależności od wersji wyposażenia, dodatki zewnętrzne dostępne są w różnych konfiguracjach. Oferując pakiety wyposażenia wnętrza –advanced, design selection i S line, Audi dodatkowo daje klientom wiele możliwości odpowiedniego doboru kolorów i materiałów.

Mocną stroną Audi A1 Sportback jest gama systemów wsparcia kierowcy pochodząca wprost z modeli klasy wyższej. Standardowy system ostrzegający o zjeżdżaniu ze swojego pasa ruchu wspomaga kierowcę w utrzymaniu się na prawidłowym pasie przy prędkościach powyżej 65 km/h. Standardem jest też system Audi pre sense front. Czujnik radarowy rozpoznaje tu sytuacje krytyczne z udziałem innych pojazdów, pieszych, czy rowerzystów znajdujących się przed samochodem nawet wtedy, gdy widoczność jest zła, np. we mgle. System daje wtedy kierowcy akustyczne i wizualne ostrzeżenie. Jednocześnie przygotowuje pojazd i wszystkie układy do prawdopodobnego ostrego hamowania, a jeśli to konieczne, sam takie awaryjne hamowanie aplikuje. W standardzie znajdziemy również ogranicznik prędkości zapobiegający przekroczeniu przez A1 Sportback wybranej prędkości maksymalnej. Dodatkowo dostępny jest wachlarz opcjonalnych systemów wsparcia.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Znamy ceny nowej Mazdy 3

Dwa dni po polskiej premierze Nowej Mazdy 3 podczas uroczystości podsumowującej 10-lecie Mazdy Motor Poland, firma ujawnia wyposażenie i ceny nowego modelu.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Mazda

Przedsprzedaż wersji hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G rozpocznie się jeszcze przed Bożym Narodzeniem, pierwsze samochody trafią do klientów w marcu 2019 r. 

Nowa Mazda3, która zadebiutowała pod koniec listopada podczas Los Angeles Auto Show to model nowej generacji, który otwiera kolejny rozdział w historii marki i przybliża ją do realizacji wizji Mazda Premium. 

Nowa Mazda3 to model zaprojektowany od podstaw z naciskiem na zapewnienie idealnego komfortu akustycznego. Dotyczy to zarówno wyciszenia wnętrza, jak i zapewnienia doskonałych wrażeń dźwiękowych podczas korzystania z opcjonalnego systemu przestrzennego systemu nagłośnieniowego opracowanego wspólnie z firmą BOSE®. Szczególną uwagę poświęcono także wykończeniu wnętrza przy użyciu materiałów najwyższej jakości, które w dotyku dają poczucie solidności wykonania.

Celując w klasę wyższą, Nowa Mazda3 będzie konkurować nie tylko z kompaktami marek popularnych w wyższych wersjach wyposażenia, ale także z uznanymi graczami marek premium. Segment premium w Europie stanowi już 22% ogólnej sprzedaży samochodów. W Polsce to zaledwie 13%, ale w ciągu ostatnich 7 lat liczba nowych samochodów premium sprzedawanych rocznie w naszym kraju wzrosła ponad dwukrotnie, a segment rozwija się szybciej od rynku.

Niezaprzeczalnym atutem Nowej Mazdy 3 jest najbogatsze w klasie wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz head-up, cyfrowe zegary, nowy system multimedialny MZD Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala z nawigacją satelitarną i systemem Apple Carplay/Android Auto, adaptacyjny tempomat, system monitorujący martwe pole w lusterkach czy reflektory i światła wykonane w technologii LED.

Gama jednostek napędowych Nowej Mazdy 3 w Polsce będzie obejmować dwa silniki benzynowe:

  • 2.0 SKYACTIV-G – nowa jednostka o mocy 122 KM, bazująca na sprawdzonej konstrukcji, wyposażona została w system dezaktywacji cylindrów, zmodyfikowane porty dolotowe
    i dzielony system wtrysku paliwa. Dodatkowo, silnik współpracuje z technologią M-Hybrid (mild hybrid), która pomaga obniżyć zużycie paliwa, wykorzystując energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego sprzętu elektrycznego. Dodatkowo, M-Hybrid przyspiesza i usprawnia pracę systemu
    i-stop, a także wspiera pracę układu napędowego;
  • 2.0 SKYACTIV-X – jest to silnik spalinowy nowego typu, który łączy w sobie zalety silników benzynowego i Diesla. Jego nowatorski układ zapłonowy SCCI (Spark-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą) umożliwia dobranie takich przełożeń skrzyni biegów, które podnoszą osiągi bez zwiększania spalania i emisji. Silnik ten cechuje się szybkością reagowania i sprzyja czystej, płynnej jeździe, której towarzyszy poczucie pełnego panowania nad pojazdem.

Kolejną nowością w ofercie Nowej Mazdy 3 w nadwoziu hatchback jest napęd na wszystkie koła i-Activ AWD (dostępny z silnikiem Skyactiv-X), który wykorzystuje czujniki wykrywające „obciążenie pionowe czterech kół” i spójnie współpracuje z zaawansowanym systemem zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+). Obydwa systemy wspólnie odpowiadają za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Dzięki temu samochód w każdych warunkach jazdy jest w stanie reagować w sposób wiernie odzwierciedlający intencje kierowcy. Ponadto, udoskonalony system i-Activ AWD zdecydowanie zmniejsza ogólne straty ponoszone na oporach mechanicznych – są one o około 60% mniejsze niż dotychczas, co przyczynia się do jeszcze lepszych wyników w zakresie zużycia paliwa.

Ceny wersji Kai:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          94 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         102 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        112 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             120 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   122 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    130 900

Ceny wersji Kanjo:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          99 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         107 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             125 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   127 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    135 900

Ceny wersji Hikari:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                        109 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        123 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             131 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   133 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    141 900

Ceny wersji Enso:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        130 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             138 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   140 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    148 900

Polscy dealerzy Mazdy rozpoczną przedsprzedaż Nowej Mazdy3 z produkcji styczniowej jeszcze przed Bożym Narodzeniem. W pierwszej kolejności można będzie zamawiać wersję hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G, a pierwsze samochody w salonach pojawią się w marcu 2019 r.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Nissan GT-R50 by Italdesign – potwierdzenie produkcji

Nissan potwierdził wersję produkcyjną GT-R50 by Italdesign — najbardziej ekskluzywnej wersji modelu GT-R. Japońska marka oficjalnie rozpoczęła przyjmowanie zamówień na samochody z liczącej 50 egzemplarzy limitowanej edycji.

Opublikowano

w dniu

Fot. Nissan | Informacja prasowa

Wnętrze samochodu praktycznie nie różni się od prototypu zaprezentowanego w lipcu na Festiwalu Szybkości w Goodwood w Anglii. Ceny 720‑konnego GT-R50 by Italdesign, poddanego tuningowi NISMO, rozpoczynają się od 990 000 euro, nie licząc podatków i opcji.

Nissan nawiązał współpracę z turyńską pracownią Italdesign, aby w oparciu o najnowszego Nissana GT‑R NISMO stworzyć model upamiętniający 50‑lecie zarówno modelu GT‑R (przypadające w 2019 r.), jak i Italdesign (2018 r.). Dla prototypowego egzemplarza wybrano specjalny odcień szarości urozmaicony złotymi akcentami, natomiast nabywcy wersji produkcyjnej będą mogli określić preferowaną kombinację kolorystyczną. Przewidziano także możliwość wyboru pakietów wyposażenia* oraz kolorów wnętrza.

[Modula id=”74″]

Poza Goodwood prototypowy GT‑R50 był prezentowany także na Spa-Francorchamps w Belgii, na Rolex Monterey Motorsports Reunion w USA oraz w Nissan Crossing w tokijskiej dzielnicy Ginza. Od 7 grudnia można go oglądać w Galerii Nissana w Jokohamie.

Reakcje fanów Nissana z całego świata oraz potencjalnych nabywców GT‑R50 w znacznym stopniu przekroczyły nasze oczekiwania — powiedział Bob Laishley, globalny dyrektor programu samochodów sportowych w firmie Nissan. – 50 samochodów na 50‑lecie modelu GT‑R oraz pracowni Italdesign przez wiele lat będzie namacalnym wyrazem uznania dla pozycji Nissana jako lidera myśli technicznej oraz bogatych sportowych tradycji marki.

Klienci zainteresowani zakupem GT‑R50 mogą już odwiedzać stronę www.GT-R50.nissan i kontaktować się z Italdesign w sprawie przygotowania własnego, niepowtarzalnego egzemplarza. Wydawanie samochodów rozpocznie się w 2019 roku i potrwa przez 2020 rok.

* Z zastrzeżeniem zasad homologacji w kraju, w którym pojazd ma być eksploatowany.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Jak testowane są silniki Škody?

Marka Škoda Auto skupia się nie tylko na produkcji samochodów, ale także wytwarza i rozwija ich najważniejsze komponenty. Przedstawiamy jak wygląda praca w Centrum Silników Škody.

Opublikowano

w dniu

Fot. Škoda | Informacja prasowa

Škoda odpowiada za opracowywanie silników MPI, stosowanych w wielu modelach koncernu Volkswagen występujących praktycznie na całym świecie. Wśród nich znajduje się 3-cylindrowa jednostka 1.0 MPI oraz 4-cylindrowe silniki 1.5 MPI i 1.6 MPI.

Trzeba pamiętać, że w różnych zakątkach świata obowiązują nie tylko inne przepisy, ale i odmienne warunki pogodowe. Nasze silniki muszą spełniać różne normy emisji spalin i być przygotowane na różne temperatury, wysokość terenu, parametry jakości paliwa, a także na stosowanie komponentów pochodzących od różnych dostawców – mówi Martin Hrdlička, dyrektor ds. rozwoju podwozi i silników Škoda Auto.

Inżynierowie z Centrum Silników dbają również o to, aby stosowane w ramach Grupy silniki mogły być bez przeszkód montowane w samochodach Škody. Ponieważ trafiają one do wielu różnych modeli, przed rozpoczęciem produkcji seryjnej muszą zostać precyzyjnie dostrojone. W tym przypadku zakres prac obejmuje optymalizację jednostki sterującej, układu chłodzenia i układu wydechowego oraz koordynację wszystkich badań funkcjonalności i testów homologacyjnych.

Trzecim zadaniem Centrum Silników jest koordynowanie aktualnej palety jednostek napędowych wykorzystywanych w samochodach Škody. Nasi specjaliści od silników muszą dbać o to, aby jednostki stosowane we wszystkich modelach przez cały okres produkcji danej linii modelowej spełniały obowiązujące przepisy i były zgodne z globalnymi trendami – kontynuuje Martin Hrdlička.

Jak przebiega testowanie?

Do badania silników wykorzystuje się 15 stanowisk testowych, które mogą obsłużyć jednostki o mocy nawet 400 kW (544 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 750 Nm. Najwyższe parametry osiągają silniki stosowane w wyścigowych samochodach Škoda Motorsport. Każde stanowisko badawcze znajduje się w oddzielnym pomieszczeniu, kompleksowo wyciszonym i zabezpieczonym przed pożarem. Cała instalacja badawcza wraz z silnikiem zamontowana jest na żeliwnych płytach z pneumatyczną amortyzacją, a jej masa dochodzi nawet do 40 ton. Zapobiega to przenoszeniu wibracji na cały budynek Centrum Silników.

System wentylacyjny natychmiast odprowadza generowane spaliny, a pomiędzy każdą stacją znajdują się analizatory ich składu. Ze względów akustycznych i bezpieczeństwa testowany silnik oddziela od operatorów panel z „kuloodpornego” szkła. Wchodzenie do pomieszczenia, w którym odbywa się badanie, jest niedozwolone. Aby zwiększyć skuteczność procesu monitorowania, jednostka jest obserwowana za pośrednictwem kamer – wyjaśnia Martin Hrdlička.

Przed rozpoczęciem testów silnik zostaje przymocowany do specjalnej palety. Przygotowanie jednostki do badania – w tym montaż, dopasowanie do palety zajmuje kilkadziesiąt godzin, ale już samo umieszczenie jej na stanowisku to zaledwie kilka minut. Inżynierowie „podpinają” silnik do elektrycznego hamulca silnikowego i podłączają go do potrzebnych urządzeń pomiarowych oraz układów zasilania i chłodzenia. Test silnika odbywa się w zautomatyzowany sposób, nadzorowany przez specjalny system.

Kolejnym obszarem działalności inżynierów z Centrum Silników Škody jest opracowywanie i testowanie skrzyń biegów. W tym celu na początku 2018 roku otwarto tu nowe laboratorium testowe, składające się z pięciu supernowoczesnych stanowisk badawczych. Można realizować na nich skomplikowane, trudne zadania – od testowania nowych przekładni i ich komponentów aż po kontrole jakości seryjnych skrzyń. Jedno ze stanowisk wyposażono w unikalną kabinę kierowcy, która służy do analiz akustycznych, jak również do testowania funkcjonalności skrzyń biegów. Kolejne stanowisko wykorzystuje się do kompleksowych, wymagających testów żywotności – zarówno samych przekładni, jak i całych zespołów napędowych.

Do sprawnego działania wszystkich stanowisk badawczych wymagane jest pokaźne zaplecze techniczne. Ponieważ Centrum Silników zaprojektowano pod kątem testowania jednostek na szerokiej gamie paliw (benzyna, olej napędowy, CNG, LPG, etanol i paliwa do silników wyścigowych), obok głównego budynku znajdują się zbiorniki na paliwo o pojemności 50 000 litrów. Każde stanowisko testowe ma własne układy: zasilania w paliwo oraz chłodzenia cieczą. Temperatura wody wykorzystywanej do chłodzenia waha się od 30° C (chłodzenie silnika) do 6° C (chłodnice powietrza doładowującego i inne komponenty). System wentylacji budynku potrafi przefiltrować nawet 136 000 metrów sześciennych powietrza na godzinę.

Kontynuuj czytanie
Reklama

Facebook

Reklama
Reklama

Popularne