Ofensywa produktowa Forda: nowy Ford Focus, Mustang BULLITT i atrakcyjny cenowo nowy Ford Ka+ Actvie debiutują w Polsce - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

Ofensywa produktowa Forda: nowy Ford Focus, Mustang BULLITT i atrakcyjny cenowo nowy Ford Ka+ Actvie debiutują w Polsce

Ford zdecydował się na nowe otwarcie i mocną ofensywę modelową na polskim rynku motoryzacyjnym. Zaawansowany technicznie Ford Focus nowej generacji, spektakularny Mustang BULLITT i nowy Ford Ka+ w atrakcyjnej wersji Active są już dostępne na polskim rynku

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Ford
  • Ford jako lider europejskiego rynku samochodów użytkowych wzmacnia ofertę w Polsce o nowe modele Custom, Courier i Connect.

  • Ofensywa produktowa uzupełniona zmianami personalnymi. Adam Kołodziejczyk po 18 latach sukcesów na stanowisku Prezesa i Dyrektora Zarządzającego Ford Polska odchodzi na emeryturę
  • Bogusław Głód zostaje nowym Prezesem i Dyrektorem Zarządzającym Ford Polska
  • Dariusz Lech obejmuje stanowisko Dyrektora Sprzedaży Ford Polska
  • Rafał Krajewski zostaje mianowany Dyrektorem Serwisu i Części Zamiennych Ford Polska

Fanów amerykańskiej motoryzacji i jednego z najbardziej epickich pościgów samochodowych w historii kina oraz charyzmy Steve’a McQueena ucieszy wiadomość o rynkowej premierze modelu Mustang BULLITT. To niesamowite auto napędza pięciolitrowy silnik V8 o mocy 460 KM. Klienci mogą też składać zamówienia na nowego Forda Ka+, którego linia została wzbogacona o inspirowaną crossoverami wersję Active z podniesionym prześwitem, wzmocnionym optycznie nadwoziem i zaawansowanymi systemami wsparcia kierowcy. Przedsiębiorców z pewnością zainteresują premiery Forda w segmencie samochodów użytkowych. Na polskim rynku debiutują nowe modele Custom, Courier i Connect.

Ofensywę produktową uzupełniają zmiany personalne w Ford Polska. Adam Kołodziejczyk, dotychczasowy Prezes i Dyrektor Zarządzający Ford Polska po blisko 18 latach pracy i sprzedaniu niemal pół miliona samochodów marki Ford zdecydował o przejściu na emeryturę.

„Uważam się za człowieka w pełni spełnionego zawodowo. Przez wszystkie lata mojej zawodowej kariery miałem możliwość realizowania swojej pasji, bo tym byla moja praca  w sektorze motoryzacji. Jednak nie udałoby się mnie tyle osiągnąć gdyby nie ludzie z którymi przyszło mi pracować przez te wszystkie lata. Pozostawiam Forda w Polsce w rękach wspaniałych, doświadczonych i profesjonalnych ludzi, ludzi skazanych na  sukces.” – powiedział

Adam Kołodziejczyk przez wielu uważany jest za jednoosobową instytucję polskiego sektora motoryzacyjnego. Na koncie ma spektakularne sukcesy rynkowe. Po objęciu sterów w styczniu 2001 roku przyczynił się do zbudowania potęgi marki Ford nad Wisłą. Sprawił, że w pierwszej dekadzie nowego tysiąclecia kierowana przez niego firma zwiększyła udział w rynku nowych aut w Polsce z 3 proc. do 8 proc. Za co w 2011 został wyróżniony przez redakcję magazynu „Auto Świat” prestiżową „Złotą Kierownicą”. Dziś ten wynik utrzymuje się na wysokim poziomie 6-7 proc., dzięki czemu Ford stanowi ścisłą czołówkę polskiego rynku samochodowego i wzór dla konkurencji. W centrali Forda mówi się nawet, że historia marki w Polsce podzielona jest na “czasy przed Kołodziejczykiem” i “na czas Kołodziejczyka”. 

Kołodziejczyk był też założycielem i prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który aktualnie jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 40 firm. W 2015 roku odebrał laury dla najlepszego importera w Polsce od 25 lat, jednak nagroda dotyczyła nie tylko jednej marki. Został doceniony za współtworzenie podstaw rynku dilerskiego, za budowę i rozwój zagranicznych marek motoryzacyjnych w komunistycznym kraju, w którym nikt nie wierzył w sukces oraz za pomoc marce Ford w wyjściu z kryzysu i utrzymaniu firmy w wysokiej kondycji. 

Prywatnie, Adam Kołodziejczyk uprawia kitesurfing i jeździ na nartach, regularnie wygrywa turnieje golfowe oraz poświęca mnóstwo czasu swojej rodzinie.

Nowy Prezes Ford Polska

Bogusław Głód, dotychczasowy Dyrektor Zarządzający marki Ford w Szwecji, został nowym Prezesem i Dyrektorem Zarządzającym Ford Polska. Na nowym stanowisku będzie odpowiadał za całokształt działań sprzedażowych na polskim rynku. 

„Z przyjemnością obejmuję stanowisko Prezesa i Dyrektora Zarządzającego firmy Ford Polska. To wielki zaszczyt kierować oddziałem koncernu, który już w tym roku według wskaźników sprzedaży zostanie szóstym najważniejszym rynkiem Forda w Europie. Jestem przekonany, że wysokiej klasy zespół pracowników, jak również paleta nowych i odnowionych samochodów osobowych oraz dostawczych, a także rozwinięta sieć autoryzowanych dilerów naszej marki pomogą we wzmocnieniu pozycji Forda w Polsce, jak i w Europie. Jestem też gotów na wszelkie wyzwania, jakie będą stawiać przed nami dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów. A nowe usługi dotyczące mobilności, w tym nowe zaawansowane samochody elektryczne, które niebawem pojawią się na rynku pozwalają śmiało patrzeć w przyszłość.

Przypomnę tylko, że pierwszym z zaplanowanej szerokiej gamy tego typu modeli będzie w pełni elektryczny SUV inspirowanym Mustangiem, a pojawi się w 2020 roku i zapewni zasięg do 482 km na jednym ładowaniu. Przyszłość Forda jest bardzo elektryzująca.”– mówi Bogusław Głód, Prezes i Dyrektor Zarządzającym Ford Polska.

Bogusław Głód z branżą motoryzacyjną związany jest od 1990 roku, zdobywając doświadczenie na różnych stanowiskach. Karierę w Ford Polska rozpoczął w 2001 roku, jako Dyrektor Działu Serwisu i Części Zamiennych. Pracował też na stanowisku Dyrektora ds. Sprzedaży i Marketingu. W 2013 roku pełnił ważną rolę w opracowaniu strategii rozwoju sieci dilerskiej Forda w Europie. W 2014 roku został mianowany na Dyrektora Zarządzającego Ford Motor Company AB w Szwecji, dzięki czemu został pierwszym Polakiem zajmującym tego typu stanowisko w strukturach organizacyjnych Ford of Europe poza granicami naszego kraju.

Bogusław Głód ukończył wydział Mechaniki Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej oraz studia ekonomiczne w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Rodzina jest dla niego bardzo ważną częścią życia, a w wolnym czasie poświęca się swoim licznym sportowym pasjom.

Nowy Dyrektor Sprzedaży Ford Polska

Dariusz Lech, dotychczasowy Dyrektor Serwisu i Części Zamiennych Ford Polska, został dyrektorem sprzedaży Ford Polska. W ramach swoich nowych obowiązków będzie odpowiedzialny za dystrybucję i sprzedaż samochodów osobowych oraz dostawczych, a także nadzór nad siecią Autoryzowanych Dilerów marki Ford w Polsce.

Dariusz Lech od ponad 20 lat jest związany z Ford Polska. W 1994 r. rozpoczął pracę na stanowisku Specjalisty ds. Homologacji, a następnie kontynuował karierę, jako Kierownik Strefowy Działu Sprzedaży i Części Zamiennych, Kierownik Strefowy Działu Floty, a następnie Kierownik Strefowy Działu Sprzedaży. W latach 2001-2003 był oddelegowany do pracy w Centrali Forda w Kolonii w charakterze Koordynatora Regionalnego FCSD (Ford Customer Service Divsion). Od 2005 r. z sukcesem zarządzał Działem Serwisu i Części Zamiennych.

Nowy Dyrektor Serwisu i Części Zamiennych Ford Polska

Rafał Krajewski, który do niedawna pełnił funkcję Aftersales Retail Channel Manager’a marki Ford w regionie obejmującym Bliski Wschód oraz Afrykę (MEA), obejmie stanowisko Dyrektora Serwisu i Części Zamiennych Ford Polska. Na nowym stanowisku będzie on odpowiedzialny za całość działań marki Ford związanej z obsługą posprzedażną.

Rafał Krajewski ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy w Ford Polska. Swoją karierę rozpoczął w 1997 r. na stanowisku Specjalisty ds. Jakości Części oraz Ochrony Znaku Towarowego, a następnie pełnił funkcję Kierownika Strefowego Działu Sprzedaży i Części Zamiennych oraz Kierownika ds. Rozwoju Produktu i Sprzedaży Hurtowej Części Zamiennych. W marcu 2010 r. został oddelegowany do Rumunii, gdzie z sukcesem współtworzył biuro regionalne Forda, w tym od podstaw stworzył dział Sprzedaży Serwisu i Części Zamiennych. Kolejnym etapem w karierze była nominacja na stanowisko Dyrektora Sprzedaży Forda w Rumunii. W 2015 roku po zakończonym z sukcesem oddelegowaniu otrzymał propozycję pracy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w Dubaju na stanowisku Ford Middle East and Africa – Aftersales Retail Channel Manager.

Samochody

Nowe Audi A1 Sportback już dostępne na polskim rynku

W sieci salonów sprzedaży Audi na terenie całego kraju można już składać zamówienia na nowe Audi A1 Sportback. Ceny nowego modelu rozpoczynają się od 91 000 złotych.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Audi

Druga generacja kompaktowego modelu rodem z Ingolstadt zaskakuje jeszcze bardziej dynamiczną stylistyką, rozbudowaną gamą systemów infotainment i wspomagania kierowcy oraz zróżnicowaniem linii wyposażeniowych, dających ogromne możliwości indywidualizacji. 

Na początek nowe Audi A1 Sportback dostępne będzie z benzynowym silnikiem 30 TFSI o mocy 85 kW (116 KM) i z dwiema skrzyniami biegów do wyboru – 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną skrzynią S tronic. Do wyboru są również trzy wersje wyposażenia – Basic, Advanced i S line

Nowością jest tu modułowa struktura linii wyposażeniowych. Zapewnia ona dużą elastyczność. Po raz pierwszy klienci mogą teraz dowolnie łączyć poszczególne linie zewnętrzne i wewnętrzne. W zależności od wersji wyposażenia, dodatki zewnętrzne dostępne są w różnych konfiguracjach. Oferując pakiety wyposażenia wnętrza –advanced, design selection i S line, Audi dodatkowo daje klientom wiele możliwości odpowiedniego doboru kolorów i materiałów.

Mocną stroną Audi A1 Sportback jest gama systemów wsparcia kierowcy pochodząca wprost z modeli klasy wyższej. Standardowy system ostrzegający o zjeżdżaniu ze swojego pasa ruchu wspomaga kierowcę w utrzymaniu się na prawidłowym pasie przy prędkościach powyżej 65 km/h. Standardem jest też system Audi pre sense front. Czujnik radarowy rozpoznaje tu sytuacje krytyczne z udziałem innych pojazdów, pieszych, czy rowerzystów znajdujących się przed samochodem nawet wtedy, gdy widoczność jest zła, np. we mgle. System daje wtedy kierowcy akustyczne i wizualne ostrzeżenie. Jednocześnie przygotowuje pojazd i wszystkie układy do prawdopodobnego ostrego hamowania, a jeśli to konieczne, sam takie awaryjne hamowanie aplikuje. W standardzie znajdziemy również ogranicznik prędkości zapobiegający przekroczeniu przez A1 Sportback wybranej prędkości maksymalnej. Dodatkowo dostępny jest wachlarz opcjonalnych systemów wsparcia.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Znamy ceny nowej Mazdy 3

Dwa dni po polskiej premierze Nowej Mazdy 3 podczas uroczystości podsumowującej 10-lecie Mazdy Motor Poland, firma ujawnia wyposażenie i ceny nowego modelu.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Mazda

Przedsprzedaż wersji hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G rozpocznie się jeszcze przed Bożym Narodzeniem, pierwsze samochody trafią do klientów w marcu 2019 r. 

Nowa Mazda3, która zadebiutowała pod koniec listopada podczas Los Angeles Auto Show to model nowej generacji, który otwiera kolejny rozdział w historii marki i przybliża ją do realizacji wizji Mazda Premium. 

Nowa Mazda3 to model zaprojektowany od podstaw z naciskiem na zapewnienie idealnego komfortu akustycznego. Dotyczy to zarówno wyciszenia wnętrza, jak i zapewnienia doskonałych wrażeń dźwiękowych podczas korzystania z opcjonalnego systemu przestrzennego systemu nagłośnieniowego opracowanego wspólnie z firmą BOSE®. Szczególną uwagę poświęcono także wykończeniu wnętrza przy użyciu materiałów najwyższej jakości, które w dotyku dają poczucie solidności wykonania.

Celując w klasę wyższą, Nowa Mazda3 będzie konkurować nie tylko z kompaktami marek popularnych w wyższych wersjach wyposażenia, ale także z uznanymi graczami marek premium. Segment premium w Europie stanowi już 22% ogólnej sprzedaży samochodów. W Polsce to zaledwie 13%, ale w ciągu ostatnich 7 lat liczba nowych samochodów premium sprzedawanych rocznie w naszym kraju wzrosła ponad dwukrotnie, a segment rozwija się szybciej od rynku.

Niezaprzeczalnym atutem Nowej Mazdy 3 jest najbogatsze w klasie wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz head-up, cyfrowe zegary, nowy system multimedialny MZD Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala z nawigacją satelitarną i systemem Apple Carplay/Android Auto, adaptacyjny tempomat, system monitorujący martwe pole w lusterkach czy reflektory i światła wykonane w technologii LED.

Gama jednostek napędowych Nowej Mazdy 3 w Polsce będzie obejmować dwa silniki benzynowe:

  • 2.0 SKYACTIV-G – nowa jednostka o mocy 122 KM, bazująca na sprawdzonej konstrukcji, wyposażona została w system dezaktywacji cylindrów, zmodyfikowane porty dolotowe
    i dzielony system wtrysku paliwa. Dodatkowo, silnik współpracuje z technologią M-Hybrid (mild hybrid), która pomaga obniżyć zużycie paliwa, wykorzystując energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego sprzętu elektrycznego. Dodatkowo, M-Hybrid przyspiesza i usprawnia pracę systemu
    i-stop, a także wspiera pracę układu napędowego;
  • 2.0 SKYACTIV-X – jest to silnik spalinowy nowego typu, który łączy w sobie zalety silników benzynowego i Diesla. Jego nowatorski układ zapłonowy SCCI (Spark-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą) umożliwia dobranie takich przełożeń skrzyni biegów, które podnoszą osiągi bez zwiększania spalania i emisji. Silnik ten cechuje się szybkością reagowania i sprzyja czystej, płynnej jeździe, której towarzyszy poczucie pełnego panowania nad pojazdem.

Kolejną nowością w ofercie Nowej Mazdy 3 w nadwoziu hatchback jest napęd na wszystkie koła i-Activ AWD (dostępny z silnikiem Skyactiv-X), który wykorzystuje czujniki wykrywające „obciążenie pionowe czterech kół” i spójnie współpracuje z zaawansowanym systemem zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+). Obydwa systemy wspólnie odpowiadają za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Dzięki temu samochód w każdych warunkach jazdy jest w stanie reagować w sposób wiernie odzwierciedlający intencje kierowcy. Ponadto, udoskonalony system i-Activ AWD zdecydowanie zmniejsza ogólne straty ponoszone na oporach mechanicznych – są one o około 60% mniejsze niż dotychczas, co przyczynia się do jeszcze lepszych wyników w zakresie zużycia paliwa.

Ceny wersji Kai:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          94 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         102 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        112 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             120 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   122 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    130 900

Ceny wersji Kanjo:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          99 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         107 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             125 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   127 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    135 900

Ceny wersji Hikari:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                        109 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        123 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             131 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   133 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    141 900

Ceny wersji Enso:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        130 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             138 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   140 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    148 900

Polscy dealerzy Mazdy rozpoczną przedsprzedaż Nowej Mazdy3 z produkcji styczniowej jeszcze przed Bożym Narodzeniem. W pierwszej kolejności można będzie zamawiać wersję hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G, a pierwsze samochody w salonach pojawią się w marcu 2019 r.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Nissan GT-R50 by Italdesign – potwierdzenie produkcji

Nissan potwierdził wersję produkcyjną GT-R50 by Italdesign — najbardziej ekskluzywnej wersji modelu GT-R. Japońska marka oficjalnie rozpoczęła przyjmowanie zamówień na samochody z liczącej 50 egzemplarzy limitowanej edycji.

Opublikowano

w dniu

Fot. Nissan | Informacja prasowa

Wnętrze samochodu praktycznie nie różni się od prototypu zaprezentowanego w lipcu na Festiwalu Szybkości w Goodwood w Anglii. Ceny 720‑konnego GT-R50 by Italdesign, poddanego tuningowi NISMO, rozpoczynają się od 990 000 euro, nie licząc podatków i opcji.

Nissan nawiązał współpracę z turyńską pracownią Italdesign, aby w oparciu o najnowszego Nissana GT‑R NISMO stworzyć model upamiętniający 50‑lecie zarówno modelu GT‑R (przypadające w 2019 r.), jak i Italdesign (2018 r.). Dla prototypowego egzemplarza wybrano specjalny odcień szarości urozmaicony złotymi akcentami, natomiast nabywcy wersji produkcyjnej będą mogli określić preferowaną kombinację kolorystyczną. Przewidziano także możliwość wyboru pakietów wyposażenia* oraz kolorów wnętrza.

[Modula id=”74″]

Poza Goodwood prototypowy GT‑R50 był prezentowany także na Spa-Francorchamps w Belgii, na Rolex Monterey Motorsports Reunion w USA oraz w Nissan Crossing w tokijskiej dzielnicy Ginza. Od 7 grudnia można go oglądać w Galerii Nissana w Jokohamie.

Reakcje fanów Nissana z całego świata oraz potencjalnych nabywców GT‑R50 w znacznym stopniu przekroczyły nasze oczekiwania — powiedział Bob Laishley, globalny dyrektor programu samochodów sportowych w firmie Nissan. – 50 samochodów na 50‑lecie modelu GT‑R oraz pracowni Italdesign przez wiele lat będzie namacalnym wyrazem uznania dla pozycji Nissana jako lidera myśli technicznej oraz bogatych sportowych tradycji marki.

Klienci zainteresowani zakupem GT‑R50 mogą już odwiedzać stronę www.GT-R50.nissan i kontaktować się z Italdesign w sprawie przygotowania własnego, niepowtarzalnego egzemplarza. Wydawanie samochodów rozpocznie się w 2019 roku i potrwa przez 2020 rok.

* Z zastrzeżeniem zasad homologacji w kraju, w którym pojazd ma być eksploatowany.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Jak testowane są silniki Škody?

Marka Škoda Auto skupia się nie tylko na produkcji samochodów, ale także wytwarza i rozwija ich najważniejsze komponenty. Przedstawiamy jak wygląda praca w Centrum Silników Škody.

Opublikowano

w dniu

Fot. Škoda | Informacja prasowa

Škoda odpowiada za opracowywanie silników MPI, stosowanych w wielu modelach koncernu Volkswagen występujących praktycznie na całym świecie. Wśród nich znajduje się 3-cylindrowa jednostka 1.0 MPI oraz 4-cylindrowe silniki 1.5 MPI i 1.6 MPI.

Trzeba pamiętać, że w różnych zakątkach świata obowiązują nie tylko inne przepisy, ale i odmienne warunki pogodowe. Nasze silniki muszą spełniać różne normy emisji spalin i być przygotowane na różne temperatury, wysokość terenu, parametry jakości paliwa, a także na stosowanie komponentów pochodzących od różnych dostawców – mówi Martin Hrdlička, dyrektor ds. rozwoju podwozi i silników Škoda Auto.

Inżynierowie z Centrum Silników dbają również o to, aby stosowane w ramach Grupy silniki mogły być bez przeszkód montowane w samochodach Škody. Ponieważ trafiają one do wielu różnych modeli, przed rozpoczęciem produkcji seryjnej muszą zostać precyzyjnie dostrojone. W tym przypadku zakres prac obejmuje optymalizację jednostki sterującej, układu chłodzenia i układu wydechowego oraz koordynację wszystkich badań funkcjonalności i testów homologacyjnych.

Trzecim zadaniem Centrum Silników jest koordynowanie aktualnej palety jednostek napędowych wykorzystywanych w samochodach Škody. Nasi specjaliści od silników muszą dbać o to, aby jednostki stosowane we wszystkich modelach przez cały okres produkcji danej linii modelowej spełniały obowiązujące przepisy i były zgodne z globalnymi trendami – kontynuuje Martin Hrdlička.

Jak przebiega testowanie?

Do badania silników wykorzystuje się 15 stanowisk testowych, które mogą obsłużyć jednostki o mocy nawet 400 kW (544 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 750 Nm. Najwyższe parametry osiągają silniki stosowane w wyścigowych samochodach Škoda Motorsport. Każde stanowisko badawcze znajduje się w oddzielnym pomieszczeniu, kompleksowo wyciszonym i zabezpieczonym przed pożarem. Cała instalacja badawcza wraz z silnikiem zamontowana jest na żeliwnych płytach z pneumatyczną amortyzacją, a jej masa dochodzi nawet do 40 ton. Zapobiega to przenoszeniu wibracji na cały budynek Centrum Silników.

System wentylacyjny natychmiast odprowadza generowane spaliny, a pomiędzy każdą stacją znajdują się analizatory ich składu. Ze względów akustycznych i bezpieczeństwa testowany silnik oddziela od operatorów panel z „kuloodpornego” szkła. Wchodzenie do pomieszczenia, w którym odbywa się badanie, jest niedozwolone. Aby zwiększyć skuteczność procesu monitorowania, jednostka jest obserwowana za pośrednictwem kamer – wyjaśnia Martin Hrdlička.

Przed rozpoczęciem testów silnik zostaje przymocowany do specjalnej palety. Przygotowanie jednostki do badania – w tym montaż, dopasowanie do palety zajmuje kilkadziesiąt godzin, ale już samo umieszczenie jej na stanowisku to zaledwie kilka minut. Inżynierowie „podpinają” silnik do elektrycznego hamulca silnikowego i podłączają go do potrzebnych urządzeń pomiarowych oraz układów zasilania i chłodzenia. Test silnika odbywa się w zautomatyzowany sposób, nadzorowany przez specjalny system.

Kolejnym obszarem działalności inżynierów z Centrum Silników Škody jest opracowywanie i testowanie skrzyń biegów. W tym celu na początku 2018 roku otwarto tu nowe laboratorium testowe, składające się z pięciu supernowoczesnych stanowisk badawczych. Można realizować na nich skomplikowane, trudne zadania – od testowania nowych przekładni i ich komponentów aż po kontrole jakości seryjnych skrzyń. Jedno ze stanowisk wyposażono w unikalną kabinę kierowcy, która służy do analiz akustycznych, jak również do testowania funkcjonalności skrzyń biegów. Kolejne stanowisko wykorzystuje się do kompleksowych, wymagających testów żywotności – zarówno samych przekładni, jak i całych zespołów napędowych.

Do sprawnego działania wszystkich stanowisk badawczych wymagane jest pokaźne zaplecze techniczne. Ponieważ Centrum Silników zaprojektowano pod kątem testowania jednostek na szerokiej gamie paliw (benzyna, olej napędowy, CNG, LPG, etanol i paliwa do silników wyścigowych), obok głównego budynku znajdują się zbiorniki na paliwo o pojemności 50 000 litrów. Każde stanowisko testowe ma własne układy: zasilania w paliwo oraz chłodzenia cieczą. Temperatura wody wykorzystywanej do chłodzenia waha się od 30° C (chłodzenie silnika) do 6° C (chłodnice powietrza doładowującego i inne komponenty). System wentylacji budynku potrafi przefiltrować nawet 136 000 metrów sześciennych powietrza na godzinę.

Kontynuuj czytanie
Reklama

Facebook

Reklama
Reklama

Popularne