Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Škoda Kodiaq RS z najmocniejszym dieslem w historii i Dynamic Sound Boost

Silnik Škody Kodiaq RS to nowy kamień milowy w historii marki. Jednostka o mocy 176 kW (240 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm – dostępna wyłącznie w nowym SUV-ie – to najmocniejszy motor wysokoprężny jak dotychczas stosowany w seryjnych pojazdach Škody. Nowością jest też system dynamicznego wzmacniania dźwięku – Dynamic Sound Boost, który zapewnia autentyczne, sportowe brzmienie bez uszczerbku na komforcie jazdy.

Fot. Škoda

Sercem mocarnego silnika 2.0 TDI pod maską Škody Kodiaq RS jest układ dwustopniowego doładowania. Dwulitrowa jednostka korzysta z dwóch turbosprężarek połączonych szeregowo.

Wyśmienite osiągi przy niskim zużyciu paliwa

Dzięki technice biturbo jednostka 2.0 TDI osiąga imponujący maksymalny moment obrotowy – 500 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min; jej moc maksymalna wynosi 176 kW (240 KM). Efekt: Škoda Kodiaq RS ma wyśmienite osiągi. Napędzany na obie osie SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,9 s (wersja 5-osobowa) i rozpędza się do prędkości 221 km/h.

Fot. Škoda

Emocjonujące, wyraziste brzmienie dzięki Dynamic Sound Boost

Dynamiczny samochód potrzebuje dynamicznego brzmienia. Właśnie dlatego w modelu Kodiaq RS – po raz pierwszy w historii Škody – zastosowano system dynamicznego wzmocnienia dźwięku, czyli Dynamic Sound Boost.

We współczesnych samochodach spotyka się szereg rozwiązań odpowiadających za sportowe brzmienie: od układów wydechowych z aktywnymi klapami, przez „podbicie” dźwięku, głośniki w kabinie lub głośnik umieszczony pod maską, aż po specjalny rezonator w układzie dolotowym. Dynamic Sound Boost spełnia cechy aktywnego układu wydechowego oferując autentyczne brzmienie na zewnątrz i we wnętrzu samochodu oraz wyjątkową wszechstronność.

Jak działa Dynamic Sound Boost?

System Dynamic Sound Boost moduluje dźwięk układu wydechowego samochodu. W tym celu specjalna jednostka sterująca odczytuje parametry, takie jak prędkość obrotowa silnika, moment obrotowy, aktualne przełożenie oraz szybkość jazdy, a następnie, przy użyciu skomplikowanych algorytmów, oblicza określone sygnały dla siłownika umieszczonego w pobliżu rur wydechowych. Na ich podstawie generuje on „sztuczny” odgłos i wzbogaca oryginalne brzmienie układu wydechowego. W rezultacie kierowcy towarzyszy emocjonujące, sportowe brzmienie.

W zależności od trybu jazdy i preferencji kierowcy, system Dynamic Sound Boost może generować dźwięki o różnej barwie i odmiennym natężeniu – od cichych do zdecydowanie sportowych. Škoda Kodiaq RS oferuje trzy różne brzmienia, powiązane z wyborem profilu jazdy Driving Mode Select. W trybie Comfort dźwięk jest stonowany i wtapia się w tło, w programach Normal i Snow staje się bardziej wyrazisty, a w trybie Sport osiągom SUV-a towarzyszy zdecydowana, mocna nuta. Program Individual pozwala kierowcy na dopasowanie brzmienia układu wydechowego do własnych preferencji, a w trybie Eco system Dynamic Sound Boost nie generuje dodatkowych dźwięków, co sprawia, że samochód jest bardzo cichy.

Odgłos płynie prosto z siłownika zamontowanego w pobliżu rur wydechowych. Nie jest on jednak fizycznie połączony z układem wydechowym – takie umiejscowienie jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej interakcji między siłownikiem a „wydechem”. Umożliwia bowiem uzyskanie oczekiwanej autentyczności, właściwej dla sportowego wizerunku samochodu.

Główne zalety systemu DSB

Dynamic Sound Boost pozwala przede wszystkim tworzyć sportowy wizerunek samochodu – w tym jego brzmienie słyszane na zewnątrz. Kolejnym niekwestionowanym atutem jest fakt, że Dynamic Sound Boost można sterować za pomocą systemów pokładowych – na przykład zmieniać intensywność modulacji dźwięku w zależności od trybu jazdy lub całkowicie wyłączyć tę funkcję.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama