Nowa maszyna studentów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach została zaprezentowana pod koniec zeszłego roku, 12 grudnia. Uroczysta prezentacja odbyła się w Sali Teatralnej CKS Mrowisko. Obok bolidu pokazany został także elektryczny motocykl „Elektra”, który zapewnił oddziałowi PolSl eRacing zwycięstwo podczas zawodów SmartMoto Challenge 2018 we Wrocławiu. Ekipa wygrała w klasyfikacji generalnej obejmującej jednoślady o mocy do 8 kW. Wyróżniono także rozwiązania z grupy Smart System, czyli telemetrię, nawigację, wyświetlanie parametrów jazdy oraz silnika.
Obecnie Koło Naukowe liczy sobie łącznie 45 członków, którzy pracują w 7 działach. W projekt zaangażowanych jest aż 6 wydziałów Politechniki Śląskiej.
Quarado jest drugim bolidem w historii polskiego zespołu. Początkowo plan zakładał przygotowanie go na start sezonu 2018, ale ta sztuka się nie udała. Choć warto podkreślić, że teraz samochód jest znacznie bardziej dopracowany i jego zaletą jest posiadanie pełnego pakietu aerodynamicznego. SW-01 nie posiadał przedniego i tylnego skrzydła. Większość okresu zespół poświęcił na przygotowanie motocykla „Elektra” i można uznać to za strzał w dziesiątkę. Dzięki udanemu debiutowi ekipa mogła zwrócić na siebie uwagę i przyciągnąć nowych sponsorów oraz partnerów, wspomagających ich wiedzą oraz w produkcji podzespołów do SW-02.
Analiza techniczna
Co nowego w bolidzie? Naprawdę jest tego całkiem sporo, ponieważ PolSl Racing postawiło na innowacyjność i udowodniło, że 2 lata przygotowań „nie poszły na marne”.
- Moc silnika zwiększono o ponad 25% – teraz wynosi 95 KM – o 15 KM więcej niż w SW-01,
- Masa pojazdu zredukowano również o 25% – 220 kg (było 280 kg),
- Pierwszy tego typu pojazd Politechniki Śląskiej z pełnym pakietem aerodynamicznym. Dzięki optymalizacji CFD bolid uzyskuje 500N siły docisku już przy zaledwie 20 m/s,
- W większości bolid wykonany został z nowoczesnych materiałów, tj. kompozyty z włókna węglowego (redukcja masy elementów poszycia o 60% przy jednoczesnym zwiększeniu jego sztywności) oraz stali z domieszką chromu i molibdenu (redukcja masy ramy bolidu oraz zwiększenie jej wytrzymałości). Ultra lekkie felgi wykonano z magnezu,
- Przy wykonaniu wielu elementów wykorzystywano nowoczesne metody szybkiego prototypowania jak druk 3D (m.in. kolektor dolotowy silnika),
- Zastosowano również układ akwizycji danych, pozwalający na dopracowywanie ustawień jednostki napędowej oraz monitorowanie parametrów pojazdu,
- Zmiany nie ominęły również instalacji elektrycznej, gdzie dzięki dopracowaniu projektu udało się znacznie zmniejszyć masę wiązki elektrycznej. Wykorzystano również bardzo lekki akumulator litowo- jonowy.
Bolid Quarado przyspiesza do „setki” w zaledwie 3,5 sekundy. To aż o sekundę szybciej od poprzednika. Pozostano także przy silniku z Hondy CBR 600 RR, który został dopracowany przez ostatnie 2 lata.
W poprzednich sezonach SW-01 nie było wystarczająco konkurencyjne. Pozostaje wierzyć, że już po 5 latach doświadczenia w budowaniu maszyn, sezon 2019 będzie o wiele bardziej owocny. Na ten moment nie wiemy dokładnie, w których zawodach wystartuje PolSl Racing. Wszystko zależy od przejścia kwalifikacji.
Podsumowanie osiągnięć
Zespół wyścigowy z Gliwic brał udział w wielu konkursach i doczekał się kilku ważnych wyróżnień. Oto one:
- Nagroda Środowiska Studenckiego Politechniki Śląskiej „Zębatki 2017” w kategorii Najaktywniejsze Koło Naukowe,
- Nagroda Rady Społecznej Politechniki Śląskiej w kategorii Najlepszy Student za szczególny wkład w promocję uczelni,
- Nagroda Koło Naukowe na Medal wręczona podczas Dnia Nauki i Przemysłu Technopark Gliwice,
- Pierwsze dwa miejsca w konkursie MESCo Na Najlepszy Artykuł ANSYS.
Historię zespołu PolSl Racing możecie poznać, zapoznając się z ich przygodą z Formułą Student.