Dzień, w którym uratowano Papamobile (video) - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

Dzień, w którym uratowano Papamobile (video)

Gdy w lutym br. wybuchł pożar w barcelońskiej dzielnicy Zona Franca, ogień zagroził nie tylko licznym biurom i magazynom, ale także imponującej kolekcji zabytkowych samochodów zgromadzonych w dawnej fabryce Seata. Wśród nich znajdowała się unikalna pamiątka pielgrzymki Jana Pawła II do Barcelony i Madrytu.

Opublikowano

w dniu

źródło inf./fot.: Seat

Na kilka dni przed rozpoczęciem hiszpańskiej pielgrzymki Jana Pawła II w 1982 roku, w siedzibie Seata odebrano niecodzienny telefon. Przedstawiciele Watykanu dzwonili z pilną prośbą o pomoc w przygotowaniu nowego Papamobile. Poprzedni samochód okazał się za szeroki, by wjechać na stadiony Camp Nou i Santiago Bernabéu. Inżynierowie Seata podjęli wyzwanie i w rekordowo krótkim czasie dostosowali model Pandy na potrzeby podróży Jana Pawła II po Hiszpanii.

Ten historyczny pojazd, wraz z innymi zabytkowymi samochodami, trafił w przechowanie do budynku A122 barcelońskiej fabryki Seata, w której 11 lutego 2019 wybuchł pożar. Tragedii zapobiegła ekspresowa reakcja pracowników oraz miejskiej straży pożarnej.

Ogień pojawił się w budynku przyległym do hangaru. Gdy usłyszeliśmy alarm, od razu uruchomiliśmy wąż pożarniczy, a niedługo potem dołączyły do nas firmowe służby bezpieczeństwa oraz barceloński oddział straży pożarnej. To prawdziwi bohaterowie – opisuje Isidre López, dyrektor kolekcji. – Zaczęliśmy od wyprowadzenia z pomieszczenia pojazdów stojących przy samym wejściu, by zapewnić strażakom lepszy dostęp do obszaru objętego pożarem. Następnie szybko zabraliśmy się za cięższe samochody wyścigowe i Papamobile, który stał tuż przy źródle ognia. To pojazd bez dachu, więc do jego wytoczenia wystarczyła jedna osoba.

W ten sposób uratowano 317 zabytkowych aut, od Papamobile, przez pierwszy samochód wyścigowy Carlosa Sainza, po elektryczny model Toledo zaprezentowany podczas Igrzysk Olimpijskich w 1992 roku. Budynek A122 to prawdziwe dziedzictwo marki Seat, ale również całej Hiszpanii. Najnowszy rozdział w historii kolekcji ma szczęśliwe zakończenie.

Wśród perełek kolekcji Seata warto wymienić:

• 1400 (1953 r.) − pierwszy model Seata,
• milionowy samochód Seata ‒ był to egzemplarz SEAT 124,
• Panda group 2 (1982 r.) − pierwszy samochód wyścigowy Carlosa Sainza,
• Panda Papamobile (1982 r.) − pojazd wykorzystywany podczas pielgrzymki Jana Pawła II,
• Ibiza Kit Car (1996, 1997, 1998 r.) − potrójny zwycięzca rajdowych mistrzostw świata
w kategorii samochodów o 2-litrowych silnikach,
• Leon WTCC − zwycięzca w kategoriach najlepszego producenta oraz kierowcy (2008, 2009 r.),
• IBX (2011 r.) − koncepcyjny SUV przyszłości.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama