Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Formuła 1

Najlepsze zespoły F1 będą mniej pracowały w tunelu aerodynamicznym?

Liberty Media pracuje nad tym, aby uatrakcyjnić F1 już od momentu przejęcia praw do serii. Amerykanie mogą chcieć nie tylko stopniowo obniżać pułap limitu budżetowego, ale także m.in. ograniczyć rolę tunelu aerodynamicznego przy rozwoju bolidów. Najlepsze zespoły F1 – takie jak Mercedes, Ferrari czy Red Bull – miałyby w nim pracować nawet o 40% mniej.

najlepsze zespoły f1 gp brazylii 2019
Fot. Red Bull Content Pool / GP Brazylii 2019

Z informacji, do których dotarł Auto Motor und Sport, treść listu do ekip miała zawierać więcej planów. Celem miało być nie tylko dalsze ograniczanie kosztów uczestnictwa w mistrzostwach, ale też ograniczenie rozwoju jednostek napędowych czy prac w tunelu aero. Ostatni postulat obejmował ustalanie terminów i warunków użytkowania pomieszczeń z FIA. Szczególnie trudniej będą miały największe i obecnie najlepsze zespoły F1. Czas poświęcony na prace w tunelu aerodynamicznym zależałby od wyniku w klasyfikacji konstruktorów w poprzednim sezonie. 

W przypadku budżetów, według BBC, z roku na rok kwota byłaby redukowana o 5 milionów USD. Natomiast w przypadku kalendarza z mniejszą liczbą rund niż 21 odejmowano by 1 mln za każdy wyścig mniej. Istniałaby opcja doliczenia go do budżetu w przypadku organizacji większej liczby zmagań. Pomysł poniekąd jest ciekawy, a rozwiązanie wydaje się logiczne. Skoro sam udział w Grand Prix to około 2 miliony dolarów amerykańskich.

Najlepsze zespoły F1 będą musiały ograniczyć rozwój. A rywale będą mogli redukować stratę?

Pierwsza trójka „generalki” dostanie ograniczony dostęp do tunelu aerodynamicznego i danych komputerowych do zaledwie 70%. Za to czwarty zespół uzyska 80% czasu, a kolejni będą mieli go o 5 procent więcej. Dziesiąta – i ostatnia – ekipa w tabeli będzie mogła wykorzystywać 110% dostępnego czasu. Istnieje prawdopodobieństwo, że już w 2021 roku Williams będzie mógł pracować o 40% dłużej niż Mercedes, Ferrari i Red Bull.

Sytuacja nie jest idealna, ale takie rozwiązanie wydaje się mieć potencjał. Dlaczego? Otóż najlepsze zespoły F1 nie będą mogły narzekać na niesprawiedliwość. Choćby dlatego, że będą mogły pracować, mając tyle samo czasu na badania w tunelu aerodynamicznym. Ich obecna przewaga nad pozostałymi jest dość duża i zbliżenie się do Wielkiej Trójki będzie niezwykle trudne przy dodatkowych ograniczeniach. Teoretycznie, aby ich dogonić ekipy środka stawki musiałyby mieć o wiele więcej czasu i środków finansowych. Liczy się także jakość kompleksu badawczego. Jednak większe możliwościom przy rozwoju bolidu w obszarze aerodynamiki, mogą się przyczyniać się do powolnego redukowania strat.

Kolejny temat to ograniczenie kosztów opracowania jednostek napędowych. Obecnie stawki są dość wysokie i zwiększały się wraz z wewnętrzną walką producentów. Ferrari wydało ogromne pieniądze, aby dogonić, a następnie wyprzedzić Mercedesa pod względem mocy i wydajności silnika. Teraz wszyscy, z Renault i Hondą na czele chcą ich gonić. Nikt nie chciałby natychmiastowego zamrożenia rozwoju, ponieważ oznaczałoby to zachowanie aktualnej równowagi sił w tym obszarze. Każdy aspiruje jednak, aby posiadać najlepszy układ napędowy w F1.

Trzeba działać szybko i… zdecydowanie

ZOBACZ TAKŻE
Zespoły F1 zgodziły się zmniejszyć limit budżetowy od 2021 roku

Pewne jest to, że jeszcze w okresie wakacyjnym muszą zapaść ostateczne decyzje. Póki co, zespoły F1 zgodził się obniżyć limit budżetowy z planowanych 175 na 145 mln USD na sezon. Dalsze rozwiązania proponowane przez Liberty Media i FIA muszą zostać przedyskutowane i poddane głosowaniu. Sprawę ułatwia fakt, że Ferrari nie może obecnie zawetować. Nawet ich wspólna obrona interesów z Mercedesem i Red Bullem na niewiele się zda, gdy konieczne jest uzyskanie większości poparcia (a nie jednomyślnego). Bardzo ciekawe, co będą mieli wkrótce do powiedzenia Panowie ze zdjęcia poniżej.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama