Układy napędowe Ford EcoBoostHybrid zaoferują kierowcom modelu większą oszczędność paliwa. To nie wszystko, do tego dojdzie wzmocnienie efektu „radości z jazdy”, dzięki lepszym osiągom i szybszym reakcjom samochodu. Ford Fiesta będzie o wiele bardziej wydajny!
Wprowadzono 48–woltową instalację łagodnej hybrydy, wraz z wyrafinowanymi nowymi systemami wspomagającymi kierowcę. Chodzi m.in. o adaptacyjny tempomat z funkcjami Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. Ich celem jest obniżenie napięcia podczas prowadzenia samochodu na autostradach i w mieście.
– Wzmocnienie najlepszych w swojej klasie właściwości jezdnych Fiesty układem EcoBoostHybrid oznacza, że klienci będą dysponować jeszcze większą mocą i rzadziej odwiedzać stacje benzynowe – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu w Ford of Europe. – Fiesta EcoBoostHybrid pozwoli większej niż kiedykolwiek liczbie kierowców Forda poznać korzyści wynikające z posiadania napędu elektrycznego.
Ford zobowiązał się do zaoferowania zelektryfikowanej wersji każdego pojazdu osobowego, który wprowadza w Europie. Do końca przyszłego roku uda im się zwiększyć europejską gamę zelektryfikowanych pojazdów do 18 modeli.
Tradycyjne układy napędowe Fiesty zostały udoskonalone. To wszystko dzięki silnikowi benzynowemu EcoBoost nowej generacji o pojemności 1,0‑litra oraz poprzez sprzężenie z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. To ona zapewnia niższe zużycie paliwa i emisję CO2.
Ponadto Fiesta jest teraz lepiej skomunikowana dzięki montowanemu w standardzie modemowi FordPass Connect, udostępniającemu szereg funkcji za pośrednictwem aplikacji mobilnej FordPass. Dzięki którym wykorzystanie samochodu stanie się łatwiejsze i przyniesie większą satysfakcję właścicielowi.3
Zróżnicowana gama modelu Ford Fiesta obejmuje stylowe wersje Fiesta Trend i Fiesta Titanium. To inspiracja SUV-em crossovera Fiesta Active, sportową Fiestę ST-Line i ekskluzywną FiestęVignale w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia dla różnych wersji. Ford sprzedał w 2019 roku w Europie 227 100 egzemplarzy modelu Fiesta.
Oszczędność hybrydowych układów EcoBoost
Kierowcy Fiesty mogą teraz korzystać z zaawansowanego układu miękkiej hybrydy EcoBoostHybrid. Ta wprowadzona była po raz pierwszy w samochodzie osobowym marki pod koniec 2019 roku. Konkretnie w nowym crossoverze Ford Puma.
Modele Fiesta EcoBoostHybrid występują w dwóch wariantach mocy 125 KM i 155 KM. Standardowy alternator został zastąpiony rozrusznikiem/generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości oraz jazdy wybiegiem i wykorzystanie jej do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48 V.
Jak to funkcjonuje?
BISG działa również jako silnik elektryczny, płynnie współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową o niskich stratach tarcia wewnętrznego. Przy tym wykorzystuje zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.
Inteligentny, samoregulujący się system miękkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby określić, kiedy i jak intensywnie ładować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyści i wykorzystywać przechowywaną w akumulatorze energię zgodnie z jednym z dwóch planów działania:
- Substytucja momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG, przez co system dostarcza do 24 Nm momentu obrotowego. Tym samym zmniejszając obciążenie silnika benzynowego. W efekcie przyczynia się to do obniżenia emisji CO2 od 91 g/km NEDC (112 g/km WLTP) i oszczędności paliwa od 4,0 l/100 km NEDC (od 5,0 l/100 km WLTP). Dzięki zastosowaniu substytucji momentu obrotowego, 125-konny układ EcoBoostHybrid zapewnia o 5% niższe zużycie paliwa w porównaniu z tradycyjnym benzynowym silnikiem EcoBoost o pojemności 1,0 litra i tej samej mocy (NEDC), a nawet do 10% w ruchu miejskim, co potwierdzają dane testowe Forda,
- Uzupełnienie momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG w celu zwiększenia całkowitego.
BISG umożliwił również inżynierom Forda obniżenie współczynnika kompresji w silniku 1,0‑EcoBoost. Jak i zastosowanie większej turbosprężarki, na którą zdecydowali się, aby ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu dodatkowego momentu obrotowego, zwiększającego też prędkość obrotową silnika i turbosprężarki.
Potężniejszy BISG pozwala również na wykorzystanie w modelu FiestaEcoBoostHybrid systemu Auto Start-Stop, by poszerzyć zakres scenariuszy jazdy, w jakich działa. Zapewnia przy tym jeszcze większą oszczędność paliwa. I to również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prędkości poniżej 25 km/h.
Co jeszcze nowego?
Zarówno w Fieście EcoBoostHybrid, jak wersjach z tradycyjnymi silnikami benzynowymi – dysponującymi mocą 95 KM i 125 KM – pracuje pod maską najnowsza generacja wielokrotnie nagradzanego 1,0–litrowego silnika EcoBoost z systemem dezaktywacji cylindra.
System zwiększa oszczędność automatycznie zatrzymując podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna. Na przykład podczas jazdy wybiegiem lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. Jeden z cylindrów może zostać dezaktywowany lub ponownie włączony do pracy w czasie 14 milisekund. To aż 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka, bez żadnych kompromisów pod względem osiągów, czy kultury pracy silnika.
Silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1 litra i o mocy 125 KM jest dostępny z nową siedmiobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią, oferującą płynną zmianę biegów, skutecznie podnoszącą komfort jazdy i oszczędność paliwa nawet o 15% w porównaniu z montowaną poprzednio jednostką 100-konną silnika EcoBoost 1,0-litra, przenoszącą napęd za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni automatycznej (NEDC), mimo przyrostu mocy o 25%. ‑ Silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5–litra i mocy 85 KM nadal oferowany jest kierowcom planującym wysokie przebiegi.
Zaawansowana i skomunikowana Fiesta
Systemy wprowadzone do Fiesty zapewniają podróżowanie w bardziej wyrafinowanym, relaksującym środowisku z możliwością utrzymania stałego kontaktu ze światem. Do tego dochodzą bezproblemowe poruszanie się w mieście z częstym zatrzymywaniem samochodu oraz jazdę na autostradzie.
Dostępny Adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go oraz system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, pozwala utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu. System pomaga również zredukować stres podczas długich podróży. Dostosowuje on prędkość pojazdu do obowiązujących w danym miejscu ograniczeń, monitorując znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drogą.
Stop & Go – dostępny w modelach z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną – pozwala systemowi ACC doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania w ruchu wymagającym zatrzymywania się i ruszania i automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem. Jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca ma dwie możliwości. Jedna to nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy, a druga: delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia, by rozpocząć jazdę.
Bliżej użytkownika…
Dostępny w standardzie modem pokładowy FordPass Connect. Co umożliwia klientom zdalną kontrolę wybranych funkcji pojazdu z dowolnego miejsca za pomocą urządzenia mobilnego i aplikacji FordPass. Oprócz pomocy w planowaniu szybszych, mniej stresujących podróży dzięki aktualizacjom ruchu dla systemu nawigacji w czasie rzeczywistym. System ten oferuje funkcje zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi. Jeszcze też: zdalnego uruchamiania silnika w wersjach wyposażonych w siedmiostopniową przekładnię automatyczną.
System komunikacji i rozrywki SYNC 3 doczekał się również udoskonaleń, podnoszących intuicyjność i łatwość obsługi. I to dzięki nowemu interfejsowi użytkownika z większymi przyciskami wyświetlanymi na 8-calowym kolorowym ekranie dotykowym. System jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™ i nie wymaga to dodatkowych opłat. Oferowana jest również nowa ładowarka indukcyjna, która pomaga pasażerom prościej ładować smartfony w czasie podróży.
Kolejne nowości dla wersji Fiesty:
- Wersje Fiesta Active i ST-Line otrzymały w aktywnym asystencie parkowania (APA) funkcję parkowania prostopadłego. Ułatwia ona zaparkowanie samochodu bez użycia rąk równolegle do innych samochodów,
- System ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania. Ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających się do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji. W przypadku, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia,
- Nowe tryby jazdy Sportowy i Droga nieutwardzodza w wersji Fiesta Active. Poza obecnymi trybami Normalny, Eco i Śliska nawierzchnia – pomagają kierowcom w pełni wykorzystać radość z jazdy Fiestą. Dodatkowo pozwala to utrzymać dynamikę pojazdu na nawierzchniach miękkich i sypkich,
- Opcjonalny subwoofer systemu nagłośnienia B&O premium został przeniesiony do nadkola. Takie rozwiązanie powiększyło przestrzeń bagażową. Zaś w wersjach wyposażonych w system B&O pomogło to ulokować w bagażniku koło zapasowe.
– Fiesta daje teraz więcej przyjemności niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki FordPass Connect możesz ją zamknąć i otworzyć, znaleźć na parkingu. Masz też opcję sprawdzenia ostatniej podróż i upewnienia się, że masz wystarczającą ilość paliwa. Wszystko to masz w swojej dłoni, więc zawsze jesteś gotowy do drogi – powiedział Roelant de Waard.
Nowy Ford Fiesta był już opisywany wcześniej. Także więcej możecie przeczytać o tym modelu klikając „Zobacz także” powyżej.