Czego szukasz?

Samochody

Ford Fiesta: Większa oszczędność paliwa, radość z jazdy i nowe systemy

Popularny kompaktowy hatchback Ford Fiesta – najlepiej sprzedający się  w Europie model Forda – jest już dostępny ze zelektryfikowanym układem napędowym.

Ford Fiesta mHEV 2020
Fot. Ford

Układy napędowe Ford EcoBoostHybrid zaoferują kierowcom modelu większą oszczędność paliwa. To nie wszystko, do tego dojdzie wzmocnienie efektu „radości z jazdy”, dzięki lepszym osiągom i szybszym reakcjom samochodu. Ford Fiesta będzie o wiele bardziej wydajny!

Wprowadzono 48–woltową instalację łagodnej hybrydy, wraz z wyrafinowanymi nowymi systemami wspomagającymi kierowcę. Chodzi m.in. o adaptacyjny tempomat z funkcjami Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. Ich celem jest obniżenie napięcia podczas prowadzenia samochodu na autostradach i w mieście.

Wzmocnienie najlepszych w swojej klasie właściwości jezdnych Fiesty układem EcoBoostHybrid oznacza, że klienci będą dysponować jeszcze większą mocą i rzadziej odwiedzać stacje benzynowe – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu w Ford of Europe. – Fiesta EcoBoostHybrid pozwoli większej niż kiedykolwiek liczbie kierowców Forda poznać korzyści wynikające z posiadania napędu elektrycznego.

Ford zobowiązał się do zaoferowania zelektryfikowanej wersji każdego pojazdu osobowego, który wprowadza w Europie. Do końca przyszłego roku uda im się zwiększyć europejską gamę zelektryfikowanych pojazdów do 18 modeli.

Tradycyjne układy napędowe Fiesty zostały udoskonalone. To wszystko dzięki silnikowi benzynowemu EcoBoost nowej generacji o pojemności 1,0‑litra oraz poprzez sprzężenie z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. To ona zapewnia niższe zużycie paliwa i emisję CO2.

Ponadto Fiesta jest teraz lepiej skomunikowana dzięki montowanemu w standardzie modemowi FordPass Connect, udostępniającemu szereg funkcji za pośrednictwem aplikacji mobilnej FordPass. Dzięki którym wykorzystanie samochodu stanie się łatwiejsze i przyniesie większą satysfakcję właścicielowi.3

Zróżnicowana gama modelu Ford Fiesta obejmuje stylowe wersje Fiesta Trend i Fiesta Titanium. To inspiracja SUV-em crossovera Fiesta Active, sportową Fiestę ST-Line i ekskluzywną FiestęVignale w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia dla różnych wersji. Ford sprzedał w 2019 roku w Europie 227 100 egzemplarzy modelu Fiesta.

Oszczędność hybrydowych układów EcoBoost

Kierowcy Fiesty mogą teraz korzystać z zaawansowanego układu miękkiej hybrydy EcoBoostHybrid. Ta wprowadzona była po raz pierwszy w samochodzie osobowym marki pod koniec 2019 roku. Konkretnie w nowym crossoverze Ford Puma.

ZOBACZ TAKŻE
Ford Puma i pozytywne pierwsze wrażenie

Modele Fiesta EcoBoostHybrid występują w dwóch wariantach mocy 125 KM i 155 KM. Standardowy alternator został zastąpiony rozrusznikiem/generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości oraz jazdy wybiegiem i wykorzystanie jej do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48 V.

Jak to funkcjonuje?

BISG działa również jako silnik elektryczny, płynnie współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową o niskich stratach tarcia wewnętrznego. Przy tym wykorzystuje zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.

Inteligentny, samoregulujący się system miękkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby określić, kiedy i jak intensywnie ładować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyści i wykorzystywać przechowywaną w akumulatorze energię zgodnie z jednym z dwóch planów działania:

  • Substytucja momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG, przez co system dostarcza do 24 Nm momentu obrotowego. Tym samym zmniejszając obciążenie silnika benzynowego. W efekcie przyczynia się to do obniżenia emisji CO2 od 91 g/km NEDC (112 g/km WLTP) i oszczędności paliwa od 4,0 l/100 km NEDC (od 5,0 l/100 km WLTP). Dzięki zastosowaniu substytucji momentu obrotowego, 125-konny układ EcoBoostHybrid zapewnia o 5% niższe zużycie paliwa w porównaniu z tradycyjnym benzynowym silnikiem EcoBoost o pojemności 1,0 litra i tej samej mocy (NEDC), a nawet do 10% w ruchu miejskim, co potwierdzają dane testowe Forda,
  • Uzupełnienie momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG w celu zwiększenia całkowitego.

BISG umożliwił również inżynierom Forda obniżenie współczynnika kompresji w silniku 1,0‑EcoBoost. Jak i zastosowanie większej turbosprężarki, na którą zdecydowali się, aby ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu dodatkowego momentu obrotowego, zwiększającego też prędkość obrotową silnika i turbosprężarki.

Potężniejszy BISG pozwala również na wykorzystanie w modelu FiestaEcoBoostHybrid systemu Auto Start-Stop, by poszerzyć zakres scenariuszy jazdy, w jakich działa. Zapewnia przy tym jeszcze większą oszczędność paliwa. I to również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prędkości poniżej 25 km/h.

Co jeszcze nowego?

Zarówno w Fieście EcoBoostHybrid, jak wersjach z tradycyjnymi silnikami benzynowymi – dysponującymi mocą 95 KM i 125 KM – pracuje pod maską najnowsza generacja wielokrotnie nagradzanego 1,0–litrowego silnika EcoBoost z systemem dezaktywacji cylindra.

System zwiększa oszczędność automatycznie zatrzymując podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna. Na przykład podczas jazdy wybiegiem lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. Jeden z cylindrów może zostać dezaktywowany lub ponownie włączony do pracy w czasie 14 milisekund. To aż 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka, bez żadnych kompromisów pod względem osiągów, czy kultury pracy silnika.

Silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1 litra i o mocy 125 KM jest dostępny z nową siedmiobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią, oferującą płynną zmianę biegów, skutecznie podnoszącą komfort jazdy i oszczędność paliwa  nawet o 15% w porównaniu z montowaną poprzednio jednostką 100-konną silnika EcoBoost 1,0-litra, przenoszącą napęd za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni automatycznej (NEDC), mimo przyrostu mocy o 25%. ‑ Silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5–litra i mocy 85 KM nadal oferowany jest kierowcom planującym wysokie przebiegi.

Zaawansowana i skomunikowana Fiesta

Systemy wprowadzone do Fiesty zapewniają podróżowanie w bardziej wyrafinowanym, relaksującym środowisku z możliwością utrzymania stałego kontaktu ze światem. Do tego dochodzą bezproblemowe poruszanie się w mieście z częstym zatrzymywaniem samochodu oraz jazdę na autostradzie.

Dostępny Adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go oraz system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, pozwala utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu. System pomaga również zredukować stres podczas długich podróży. Dostosowuje on prędkość pojazdu do obowiązujących w danym miejscu ograniczeń, monitorując znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drogą.

Stop & Go – dostępny w modelach z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną – pozwala systemowi ACC doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania w ruchu wymagającym zatrzymywania się i ruszania i automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem. Jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca ma dwie możliwości. Jedna to nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy, a druga: delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia, by rozpocząć jazdę.

Bliżej użytkownika…

Dostępny w standardzie modem pokładowy FordPass Connect. Co umożliwia klientom zdalną kontrolę wybranych funkcji pojazdu z dowolnego miejsca za pomocą urządzenia mobilnego i aplikacji FordPass. Oprócz pomocy w planowaniu szybszych, mniej stresujących podróży dzięki aktualizacjom ruchu dla systemu nawigacji w czasie rzeczywistym. System ten oferuje funkcje zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi. Jeszcze też: zdalnego uruchamiania silnika w wersjach wyposażonych w siedmiostopniową przekładnię automatyczną.

System komunikacji i rozrywki SYNC 3 doczekał się również udoskonaleń, podnoszących intuicyjność i łatwość obsługi. I to dzięki nowemu interfejsowi użytkownika z większymi przyciskami wyświetlanymi na 8-calowym kolorowym ekranie dotykowym. System jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™ i nie wymaga to dodatkowych opłat. Oferowana jest również nowa ładowarka indukcyjna, która pomaga pasażerom prościej ładować smartfony w czasie podróży.

Kolejne nowości dla wersji Fiesty:

  • Wersje Fiesta Active i ST-Line otrzymały w aktywnym asystencie parkowania (APA) funkcję parkowania prostopadłego. Ułatwia ona zaparkowanie samochodu bez użycia rąk równolegle do innych samochodów,
  • System ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania. Ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających się do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji. W przypadku, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia,
  • Nowe tryby jazdy Sportowy i Droga nieutwardzodza w wersji Fiesta Active. Poza obecnymi trybami Normalny, Eco i Śliska nawierzchnia – pomagają kierowcom w pełni wykorzystać radość z jazdy Fiestą. Dodatkowo pozwala to utrzymać dynamikę pojazdu na nawierzchniach miękkich i sypkich,
  • Opcjonalny subwoofer systemu nagłośnienia B&O premium został przeniesiony do nadkola. Takie rozwiązanie powiększyło przestrzeń bagażową. Zaś w wersjach wyposażonych w system B&O pomogło to ulokować w bagażniku koło zapasowe.

Fiesta daje teraz więcej przyjemności niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki FordPass Connect możesz ją zamknąć i otworzyć, znaleźć na parkingu. Masz też opcję sprawdzenia ostatniej podróż i upewnienia się, że masz wystarczającą ilość paliwa. Wszystko to masz w swojej dłoni, więc zawsze jesteś gotowy do drogi – powiedział Roelant de Waard.

ZOBACZ TAKŻE
Nowy Ford Fiesta ST-Line Red Edition i Black Edition

Nowy Ford Fiesta był już opisywany wcześniej. Także więcej możecie przeczytać o tym modelu klikając „Zobacz także” powyżej.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama