Niewiele brakowało, aby stajnia z Brackley wciąż się ukrywała ze swoim wynalazkiem. Dopiero analizy nagrań z kamer umieszczonych na W11 na torze Catalunya dowiodły, że jej kierowcy wykonują dodatkowe czynności przy kierownicy. Chodziło o przyciągnie i odpychanie na prostych, co miało służyć zmianie regulacji kąta zbieżności przednich kół. Zabieg ma pomóc kontrolować temperaturę opon czy też zwiększać prędkości na prostych dzięki mniejszym oporom. W trakcie przedsezonowych testów Allison miał sporo zapytań od mediów dot. rewolucyjnego rozwiązania.
FIA wprowadziła sporo ograniczeń, które mają przynieść za sobą mniejsze wydatki. Dlatego system DAS nie pojawi się w kolejnym sezonie. Jest w sezonie 2020 wolno go używać, a opracowany ma go tylko jeden zespół. Rywale już wielokrotnie protestowali. Red Bull złożył protest w Austrii, ale sędziowie nie widzieli naruszenia ze strony Czarnych Strzał.
System DAS ma ogromny potencjał. Allison nie porzuca koncepcji
Wydawało się, że w związku z zakazaniem stosowania rozwiązania od 2021 roku, niemiecki zespół nie będzie wydawał pieniędzy na dalszy jego rozwój. James Allison zaskoczył jednak wszystkich doniesieniami o kontynuacji rozwoju, jakoby system DAS nie był zamkniętym rozdziałem.
– Myślę, że dla nas jest to wciąż bardzo nowy system. Dokładnie to, w jaki sposób, gdzie i kiedy mamy z tego najwięcej okazji, do pewnego stopnia nadal jest dla nas podróżą odkrywczą. Sposób, w jaki ją rozwijamy, jest dla nas otwarty w trakcie sezonu. Więc to nie zamknięty rozdział. Mamy nadzieję, że wyciągniemy z niego więcej, jeśli szybko nauczymy się go w nadchodzących wyścigach – powiedział dyrektor techniczny Mercedesa.
Rywale spróbują rzucić Mercedesowi wyzwanie?
Możliwe, że stajnia z Brackley widzi kolejną lukę w przepisach. Czyżby dlatego Red Bull miał stworzyć własną koncepcję ich wynalazku? Niewykluczone, że tak. Właśnie dlatego protestowali, aby uzyskać od sędziów kolejne uzasadnienia na legalność systemu DAS.
– Wszystko musi zasłużyć na swoje miejsce w samochodzie. Oczywiście to sprytny, genialny system. Obecne zasady są tak złożone, że wystarczy zrozumieć, do której części przepisów pasuje – powiedział Christian Horner.