Nasze profile w mediach społecznościowych

Porady

Płyn chłodniczy – czym jest i co należy o nim wiedzieć?

Płyn chłodniczy odgrywa bardzo ważną rolę w samochodzie. Dba on bowiem, by jednostka napędowa nie uległa przegrzaniu. Wskazujemy, z czego składa się płyn chłodniczy oraz na co zwrócić uwagę podczas eksploatacji.

Opublikowano

w dniu

Płyn chłodniczy

Na początek krótkie pytanie – po co w samochodzie tak naprawdę znajduje płyn chłodniczy? Odpowiedź jest banalnie prosta – podczas procesu spalania paliwa powstaje bowiem spora ilość ciepła. Płyn chłodniczy dba, by nie doszło do przegrzania silnika, gdyż grozi to jego uszkodzeniem. Sprawność typowej jednostki napędowej wynosi 34%, co oznacza że aż 66% energii powstałej w wyniku spalania paliwa przekształca się w ciepło.

Płyn chłodniczy – zasady działania

Niemal wszystkie współczesne jednostki napędowe są chłodzone cieczą. Płyn chłodniczy odprowadza nadmiar ciepła z głowicy i bloku silnika. Oddaje on następnie ciepło w chłodnicy, gdzie płyn ulega schłodzeniu. Proces ten trwa nieustannie podczas pracy silnika, dlatego też tak ważna jest dobra kondycja układu chłodzącego.

Teoretycznie najlepszym czynnikiem chłodzącym powinna być woda. Z jednej strony tak jest. Niestety woda jako ciecz ma swoje ograniczenia – wrze już przy temperaturze 100 stopni i zamarza przy 0 stopni. Ponadto zwykła wodociągowa woda zawiera spore ilości wapnia, które odkładają się na ściankach chłodnicy. Z kolei woda destylowana powoduje szybką korozję ścianek. Warto też przypomnieć, że podczas spalania paliwa powstają temperatury rzędu nawet kilkuset stopni Celcjusza.

Skład i właściwości

Co prawda, płyn chłodniczy także częściowo składa się z wody, jednak dodaje się do niego glikol etylenowy, przez co zwiększa się zakres temperatur, w których chłodziwo spełnia swoją rolę. Cechuje go wyższa temperatura wrzenia i zapłonu oraz niższe lepkość i temperatura zamarzania. Obydwie substancje miesza się ze sobą w proporcji 50:50. Powstaje dzięki temu płyn zamarzający przy temperaturze -37 stopni Celcjusza i wrzący przy 108 stopniach. Ponadto stosuje się różne dodatki chemiczne mające chronić przed korozją i tworzeniem się osadów a także spowolnić starzenie się płynu chłodniczego.

Płyn chłodniczy ma właściwości higroskopijne (pochłania wodę z powietrza), przez co wraz z upływem czasu traci swoje właściwości i obniża się jego temperatura wrzenia. Gdy chłodziwo traci swoje parametry, w niektórych partiach magistrali wodnej notorycznie dochodzić może do jego wrzenia. Powstawać będą wtedy bąbelki pary, co powodować będzie skoki ciśnienia i tworzenie się niewielkich kieszeni powietrznych. W najgorszym przypadku może dojść do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, co kosztuje ponad 1500 zł w zależności od silnika.

Jak dbać o układ chłodniczy?

Należy regularnie wymieniać płyn chłodniczy oraz kontrolować jego poziom. Większość producentów zaleca, by wymieniać go przynajmniej raz na 5 lat. Sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego jest bardzo proste – wystarczy ustawić auto na równej nawierzchni i zajrzeć pod maskę, gdzie znajduje się zbiorniczek płynu chłodniczego z podziałkami min oraz max. Co prawda, poziom płynu może się wahać w zależności od tego, czy silnik jest rozgrzany, jednak powinien zawsze znajdować się pomiędzy tymi przedziałami.

ZOBACZ TAKŻE
Co ile wymiana oleju silnikowego? Najważniejsze informacje

Zbyt niski płyn może wskazywać na nieszczelności układu lub jego ubywanie związane np. z przepaloną uszczelką pod głowicą. Zbyt wysoki poziom może być spowodowany zapowietrzeniem układu.

Aby dobrać odpowiedni płyn chłodniczy, najlepiej zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu lub doczytać w internecie. Ogólna zasada głosi, by dobierać go… po kolorze. Zależy on bowiem od rodzaju tzw. “inhibitorów”, czyli substancji dbających o kondycję o kondycję układu chłodzenia (połączeń gumowych, tworzyw sztucznych, itp.).

Płyn chłodniczy – jaki dobrać?

Większość “czerwonych” (i temu podobnych) płynów korzysta z dodatków kwasów organicznych (OAT). Mają dobrą trwałość i właściwości chłodzące, ale nie nadają się do starych pojazdów (potęgują korozję lutów ołowiowych, co skutkować będzie rozszczelnieniem chłodnicy). Kolory zielone lub niebieskie oznaczają zazwyczaj dodatki nieorganiczne (IAT). Te z kolei dobrze zabezpieczają przed korozją i można je stosować w starszych autach, ale szybko tracą właściwości i tworzą osady. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej wymieniać je co 2-3 lata.

Jest jeszcze trzeci rodzaj płyni – HOAT. Jest to płyn wytwarzany w technologii hybrydowej, zawierający kwasy organiczne i krzemiany. Płyn chłodniczy typu HOAT charakteryzuje się podwyższoną trwałością (5 lat eksploatacji), lepszą ochroną przeciwkorozyjną w porównaniu do płynu IAT (można go używać jako zamiennik dla płynu IAT).

ZOBACZ TAKŻE
Oznaczenia opon samochodowych - wszystkie najważniejsze informacje

Płyn chłodniczy możemy wymienić we własnym zakresie. Należy jednak zadbać o odpowiednie środki bezpieczeństwa, w tym okulary ochronne i rękawiczki, które pomogą ograniczyć bezpośredni kontakt z płynem. Wymianę płynu należy przeprowadzać przy zimnym silniku, gdyż rozgrzany płyn może nas poparzyć. 

Na początku odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego a następnie korek od wlewu płynu do chłodnicy. Następnie musimy podstawić przystosowany dla takiej substancji pojemnik (najczęściej specjalna wanienka lub miska zlewowa) pod korek spustowy znajdujący się zwykle na dole chłodnicy. Po wypłynięciu starego płynu zakręcamy korek spustowy. Warto przy okazji sprawdzić stan przewodów chłodniczych i zbadać, czy nigdzie nie ma wycieków.

Kolejnym etapem jest płukanie układu chłodniczego. Do zbiorniczka wyrównawczego wlewamy specjalny preparat do płukania a następnie dolewamy wody destylowanej do zapełnienia zbiornika. Po zakręceniu korka od zbiorniczka  wyrównawczego i w chłodnicy należy uruchomić silnik i rozgrzać go do 90 stopni. Po wyłączeniu jednostki napędowej i jej ostudzeniu ponownie odkręcamy korki i spuszczamy ciecz poprzez odkręcenie korka spustowego. Następnie powtarzamy procedurę przy użyciu wody destylowanej, uruchamiając silnik na 15 minut. Następnie spuszczamy ciecz i znowu zakręcamy korek spustowy.

Końcowym etapem jest wlanie nowego płynu chłodniczego. W instrukcji obsługi powinna być informacja, ile płynu chłodniczego zmieści się w układzie chłodzenia. Wlewamy go przez zbiornik wyrównawczy aż do momentu, aż poziom płynu znajdzie się pomiędzy min a max. Następnie uruchamiamy silnik  na kilka minut po to, by rozprowadzić płyn po układzie. Po ostudzeniu uzupełniamy ubytek chłodziwa w zbiorniczku wyrównawczym. Po kilku dniach eksploatacji powinniśmy sprawdzić poziom i w razie czego uzupełnić niedobór.

Co zrobić ze starym płynem?

Wiele sklepów motoryzacyjnych, w których właściciel auta kupuje nowy płyn, przyjmuje stary płyn chłodniczy do utylizacji. Płyn można także oddawać w Punktach Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

Podsumowanie

Podsumowując, warto dbać o dobrą kondycję układu chłodzenia i regularnie zmieniać płyn chłodniczy. W zależności od producenta, 5-litrowe opakowanie płynu to koszt od 30 do 120 zł. Nie jest to jakiś ogromny koszt a zapewni bezstresową jazdę i uchroni przed sporymi wydatkami związanymi z niedomaganiem układu chłodzenia. Należy pamiętać o prawidłowym dobraniu płynu chłodniczego do danego silnika. Sama wymiana chłodziwa jest dosyć prosta, aczkolwiek czasochłonna.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama