Connect with us

Porady

System ESP – co to jest i jak działa? Wyjaśniamy krok po kroku

Przez ponad ćwierć wieku system ESP znacząco przyczynił się do zmniejszenia liczby wypadków i ograniczył ilość ofiar śmiertelnych. Wyjaśniamy, czym jest ten układ i jak on działa.

Opublikowano

w dniu

kontrolka ESP

ESP to jeden z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Niegdyś układ ten był oferowany za dopłatą jako opcja. Obecnie stanowi on wyposażenie obowiązkowe wszystkich nowych samochodów. ESP, zwane też ESC (Electronic Stability System) jest – jak sama nazwa wskazuje – elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy. Po raz pierwszy zaprezentowano go w 1995 roku. Początkowo trafiał do modeli klasy wyższej, by potem upowszechnić się także wśród tańszych samochodów

Na czym polega działanie ESP?

System ESP wykorzystuje dwa mikrokomputery, które spełniają funkcję obliczeniową – mają za zadanie sygnałów i sterowanie elementami wykonawczymi systemu. Przetwarzane przez nie dane pochodzą z czujników, które razem pozwalają sterownikowi określić stan pojazdu – jego prędkość, kąt skręcenia i wiele innych czynników. Dzięki tym wskazaniu ESP może ustabilizować tor jazdy pojazdu.

ZOBACZ TAKŻE
Front Assist - co to jest i czemu służy? Wyjaśniamy

System ESP zwiększa szansę wyjścia bez szwanku z niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jest pomocny zwłaszcza na śliskiej nawierzchni oraz podczas wykonywania gwałtownych manewrów na drodze, np. przy omijaniu przeszkody czy przy zbyt szybkim wejściu w zakręt. ESP rozpoznaje wówczas zagrożenie poślizgiem we wczesnej fazie i w razie potrzeby koryguje tor jazdy pojazdu.

ESP czyli rozwinięcie układów ABS i ASR

System ESP jest tak naprawdę rozwinięciem układów ABS i ASR. Stosowany od dawna ABS zapobiega bowiem blokowaniu się kół podczas hamowania i zachowuje sterowność i stabilność pojazdu podczas nagłego hamowania. ASR natomiast ułatwia podjeżdżanie i jazdę po śliskiej nawierzchni, zapobiegając uślizgowi kół. ESP posiada zaś cechy obu wspomnianych układów. Działanie układu ESP poznamy po miganiu pomarańczowej kontrolki przedstawiającej samochód w poślizgu.

ZOBACZ TAKŻE
Czym jest martwy punkt? Wyjaśniamy, na co uważać przy martwym polu

Gdy pojazd porusza się w sposób, który według sterownika nie wynika z kierunku, który chciałby narzucić kierowca przez manewr kierownicą, przyhamowywane są odpowiednie koła, a moment obrotowy trafiający z silnika jest redukowany. Bardziej zaawansowane rozwiązania wykorzystują tzw. Torque vectoring, który polega nie tylko na dohamowaniu jednego z kół, ale także na przeniesieniu zwiększonego momentu obrotowego na koło o lepszej przyczepności.

System ESP można też dezaktywować lub uśpić

Układ ESP można zwykle również wyłączyć, np. wtedy, gdy chcemy się “pobawić” i polatać bokiem na śniegu lub też – w przypadku aut sportowych – wykręcić jak najlepszy czas na torze. Oczywiście robimy to wówczas na własną odpowiedzialność i musimy posiadać odpowiednie umiejętności, by w razie czego wyjść z poślizgu. ESP dezaktywuje się za pomocą odpowiedniego przycisku lub w menu komputera pokładowego (rzadziej poprzez ekran multimediów).

Obecnie w nowych autach coraz rzadziej (głównie w sportowych modelach) możemy całkowicie dezaktywować system ESP. W większości przypadków można go jedynie uśpić, co oznacza, że w podbramkowych sytuacjach układ ten samoczynnie się włączy. Dezaktywacja lub uśpienie ESP objawia się w postaci zapalenia się kontrolki symbolizującej ten system.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama