Connect with us

Porady

Wyświetlacz head-up. Co to jest, jak działa i jakie są jego rodzaje?

W dzisiejszych czasach powstają wiele technologii, które starają się ułatwić jazdę. Znaczącą grupę stanowią kolejne wyswietlacze z nowymi funkcjami. Takim z pewnością jest wyświetlacz head-up, który ma zapobiegać odwracaniu uwagi kierowcy od drogi. Technologia ta pojawiła się najpierw w samochodach premium, ale dociera już do standardowych modeli.

Opublikowano

w dniu

wyświetlacz head-up

Co to jest wyświetlacz head-up?

Wyświetlacz head-up (w skrócie ang. HUD) pierwotnie opracowano na potrzeby wojskowe podczas II wojny światowej. Piloci myśliwców napotkali bowiem problem jednoczesnego sterowania radarem i zwracania uwagi na otoczenie. W 1942 roku udało im się połączyć obrazy i zaczęli wyświetlać informacje na powierzchni przedniej szyby w kokpicie. Tak więc w zasadzie wyświetlacz head-up ma bardzo długą historię, bowiem działa na tej samej zasadzie. Niezbędne dane są wyświetlane na przedniej szybie, aby nie zakłócać spojrzenia kierowcy drogi. Obraz jest prawie niewidoczny, dopóki kierowca nie spojrzy bezpośrednio na niego.

Typy HUD

Pierwszym typem, który jest bardziej opłacalny dla producentów, jest ukryty projektor, który przekazuje informacje na przezroczysty lub półprzezroczysty ekran. W wielu przypadkach można go włożyć do deski rozdzielczej, z której wystaje. Są one często produkowane przez innych producentów, a ich ekrany są następnie montowane bezpośrednio przez producentów samochodów w ich samochodach. Oszczędza to producentom samochodów tworzenie wyświetlaczy. Tego typu HUD można znaleźć na przykład w Fordzie Focusie, Mazdzie 3 czy Citroenie C5 Aircross. Frezowane krawędzie zapewniają, że prawie nie widać ekranu z innych kątów.

ZOBACZ TAKŻE
Międzynarodowe prawo jazdy w praktyce. Czy naprawdę jest potrzebne?

Drugi typ znajdziemy głównie w droższych modelach samochodów. Chodzi o wyświetlanie danych bezpośrednio na przednią szybę, aby uniknąć potencjalnie rozpraszających ekranów bez naruszania kształtu deski rozdzielczej. Tego typu wyświetlacz sprawia, że ​​kierowca ma wrażenie, że informacja jest wyświetlana kilka metrów przed samochodem, co teoretycznie znacznie ułatwia koncentrację na drodze. Szkło wymaga specjalnego traktowania i można je znaleźć w luksusowych samochodach, takich jak Jaguar XE, BMW serii 6 czy Bentley Bentayga ze względu na bardziej wymagającą produkcję. Jednak wyświetlacz head-up nie jest standardem nawet w samochodach luksusowych i często trzeba za niego dodatkowo zapłacić.

Jakie informacje pokazuje wyświetlacz przezierny?

Rzeczą oczywistą na wyświetlaczu head-up jest projekcja prędkości. Dodatkowo na ekranie może pojawić się nawigacja, ale w słoneczne dni widoczność prawdopodobnie będzie gorsza. Na wyświetlaczu może pojawić się ograniczenie prędkości na drodze, na której się aktualnie znajdujesz, wraz z obsługą nawigacji satelitarnej, aktualnie włączonym biegiem, zużyciem paliwa oraz, w niektórych przypadkach, sygnałem ostrzegawczym. W praktyce można zastąpić całą deskę rozdzielczą wyświetlaczem przeziernym i nic nie będzie nam przeszkadzać w prowadzeniu pojazdu.

Czy wyświetlacz head-up naprawdę wpływa na bezpieczeństwo?

Wyświetlacz head-up powinien zwiększyć bezpieczeństwo jazdy i skrócić czas, w którym wzrok kierowcy nie jest skierowany na drogę. Podczas testu, w ramach którego oceniano czasy reakcji kierowców, właściciele samochodów z wyświetlaczami head-up rozpoznali w porę większą liczbę pieszych. Jednak zdaniem niektórych ekspertów tego typu wyświetlacz może powodować znacznie większe rozproszenie. Jednym z argumentów jest na przykład sterowanie muzyką i podobnymi funkcjami, które nie są potrzebne do jazdy, właśnie przez HUD. Kierowca nie koncentruje się wówczas w pełni na drodze, mimo że ekran znajduje się na odpowiedniej wysokości.

ZOBACZ TAKŻE
Czarny lód - czym jest i dlaczego jest taki niebezpieczny?

Niektórzy producenci robią to inaczej

Niektórzy producenci zdecydowali się pójść inną drogą. Dlatego w niektórych przypadkach możesz napotkać inne alternatywy. Jednym z nich jest np. Peugeot I-Cockpit, którego pierwszą wersję firma wprowadziła w 2011 roku. Peugeot I-Cockpit ma dodany nad kierownicą wyświetlacz, który umożliwia korzystanie z nawigacji 3D w zdecydowanie lepszej jakości niż HUD. Oczywiście, jego umiejscowienie jest na poziomie wskaźników, jednak na pewno delikatne spojrzenie w dół rozprasza zdecydowanie mniej niż spoglądanie w bok.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama