Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Porady

Halogeny a ksenony – jakie są różnice? Wyjaśniamy

Reflektory halogenowe stanowią podstawowy typ oświetlenia stosowanego w samochodach. Drugim popularnym rodzajem świateł są ksenony. Wyjaśniamy, co różni halogeny a ksenony.

halogeny a ksenony

W ostatnim czasie coraz popularniejsze staje się oświetlenie LED-owe. Niemniej wciąż bardzo popularne są reflektory halogenowe oraz ksenonowe. Zapewne niejeden kupujący – zwłaszcza używany samochód – miał nieraz dylemat: halogeny a ksenony – które wybrać? Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i wskazać za i przeciw obu typów oświetlenia

Halogeny a ksenony – charakterystyka obu typów świateł

Najczęściej spotykanym rodzajem oświetlenia samochodowego są lampy halogenowe. Za wytwarzanie światła odpowiadają żarówki halogenowe, w których zachodzi reakcja pomiędzy włóknem wolframowym a mieszanką gazową, która zawiera halogen. Stąd też nazwa – halogeny. Do odpowiedniego naświetlenia drogi potrzebny jest jeszcze specjalny odbłyśnik, który ma na celu wzmocnienia strumienia światła. Jest również bardziej nowoczesne rozwiązanie w postaci soczewki, która precyzyjnie kierunkuje promień światła.

ZOBACZ TAKŻE
Światła przeciwmgielne - kiedy używać? Wyjaśniamy

Halogeny są oferowane w samochodach począwszy od lat 60-tych XX wieku. Największą zaletą lamp halogenowych jest ich prosta konstrukcja a co za tym idzie niskie koszty wymiany żarówek czy wytworzenia samych refektorów. Same żarówki są również łatwe w wymianie, choć trzeba je odpowiednio trzymać, by nie dotykać palcami szklanej bańki i jej nie zatłuścić, co może skrócić żywotność żarówki. W wyeksploatowanych samochodach oraz tych ze zmatowiałymi reflektorami mogą wystąpić również problemy z odbłyśnikami. Głównym problemem halogenów jest ich niska trwałość. 

Ksenony – wiele za nimi przemawia

Ksenony są nowocześniejszym i bardziej wydajnym typem oświetlenia. Wyróżniają się one śnieżnobiałą barwą snopu światła, zbliżoną do światła dziennego. Lampa ksenonowa wytwarza około 3200 lumenów pobierając 35 watów, podczas gdy halogen 1500 Lm pobierając 55 W. Różnica jest widoczna gołym okiem… Dosłownie. Snop światła rzucany przez reflektor ksenonowy jest znacznie mocniejszy i może wręcz oślepiać jadących z naprzeciwka kierowców. Reflektory ksenonowe charakteryzują się wysoką trwałością sięgającą nawet 200 000 km.

Z jednej strony mamy więc wydajniejszy, trwalszy i lepiej oświetlający drogę typ oświetlenia, z drugiej zaś może on oślepiać innych i jest znacznie droższy w wymianie. Ksenon składa się bowiem z całego zestawu urządzeń takich jak przetwornica prądu, zapłonnik czy palnik ksenonowy. Przetwornica wytwarza napięcie rzędu kilkunastu tysięcy voltów oraz dostarczenie prądu zmiennego o natężeniu ok. 85 amperów. W palniku umieszczono elektrody otoczone mieszaniną gazów, głównie ksenonu – stąd nazwa reflektor ksenonowy. Świecenie powoduje wyładowanie elektryczne pomiędzy elektrodami w żarówce.

Wybór oświetlenia trzeba dokładnie przemyśleć

Jako element wykonawczy składa się natomiast z żarnika, którego zadaniem jest łączenie odparowanych cząstek wolframu z żarnika. Ma to na celu zapobieganie osadzaniu się wolframu na szkle osłaniającym żarnik, co powodałoby jego zaczernienie. Tak skomplikowana budowa przyczynia się do wysokich kosztów wymiany. Sam żarnik kosztuje około 150-200 zł. W przypadku jego uszkodzenia koszty sięgają ok. 300-400 zł, gdyż żarniki wymienia się parami. W samochodach z dużym przebiegiem zdarza się również poluzowanie odbłyśników lub mogą one ulec zmatowieniu. 

ZOBACZ TAKŻE
Żarówki Ford Focus MK2 - pełen wykaz. Halogeny i ksenony

Lampy ksenonowe można zamontować również do samochodów, które fabrycznie ich nie posiadały. Taki zabieg wymaga jednak montażu całego zestawu składającego się z żarnika, przetwornicy, okablowania, siłownika samopoziomującego oraz spryskiwacza reflektorów. Całość musi być homologowana do danego modelu auta, a także spełniać określone przepisy. Jeśli zastosowane ksenony nie zawierają spryskiwaczy i układu samopoziomowania, policja może zatrzymać dowód rejestracyjny, gdyż rzucany snop światła będzie oślepiać wówczas innych kierowców.

Zestawy oferowane w handlu zazwyczaj kosztują od 200 do 500 zł, jednak nie zawierają układu samopoziomowania. Ceny zestawu z automatycznym poziomowaniem oscylują już w granicach 1000-1500 zł, a z montażem mogą nawet dobić do pułapu 3000 zł. 

Halogeny a ksenony – podsumowanie

Decydując się na dany typ oświetlenia sami musimy wiedzieć, czy zwykłe halogeny nam wystarczą i postawimy na budżetowe, lecz sprawdzone rozwiązanie czy też zdecydujemy się na ksenony, które są znacznie droższe, jednak zapewniają dużo lepsze oświetlenie drogi. Warto dodać, że ceny ksenonów spadły w ciągu ostatnich lat z racji na dominację LED-ów. Wybór typu halogeny a ksenony nie jest wcale taki oczywisty, niemniej jednak – zwłaszcza jeśli ktoś dużo porusza się po nieoświetlonych drogach lub trasami szybkiego ruchu – warto dla komfortu i bezpieczeństwa wybrać ksenony. Choć też w nie każdym aucie się one opłacają.

4.8/5 (liczba głosów: 9)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama