Connect with us

Porady

Launch control – czym w ogóle jest? Wyjaśniamy, jak działa

Jak jak najszybciej ruszyć z miejsca bez zbędnego poślizgu kół? Użyj systemu Launch control. Oczywiście jeśli Twój samochód go ma i masz wystarczająco dużo miejsca przed sobą, aby bezpiecznie “odpalić rakietę”. Jak jednak w ogóle działa Launch control? Nie ma w tym nic skomplikowanego i od dawna nie jest to tylko przywilej samochodów sportowych.

Opublikowano

w dniu

launch control skoda superb
Fot. YouTube/Filip Nemeth

Jak działa Launch control?

Chociaż może się to wydawać czymś niezwykle skomplikowanym, w rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie. To znaczy, jeśli pominiemy samo rozwiązanie projektowe. Po uruchomieniu systemu Launch control zazwyczaj wystarczy mocno wcisnąć hamulec i jednocześnie docisnąć gaz do podłogi. Auto ustawia idealną prędkość nie potrzebując więcej niż 3500 obrotów. Następnie po prostu zwalniasz hamulec i jedziesz do przodu. Nie tylko automatyczne skrzynie biegów mają ten przywilej, ale samochody z ręczną skrzynią biegów mogą również mieć system Launch control. Wystarczy, że zamiast hamulca trzymamy w tym miejscu wciśnięte sprzęgło i po puszczeniu auta zaczyna jechać do przodu bez niepotrzebnego poślizgu kół.

ZOBACZ TAKŻE
System ESP - co to jest i jak działa? Wyjaśniamy krok po kroku

Posiadają go również rodzinne kombi

System kontroli startu mają również samochody, po których w ogóle można się tego nie spodziewać. Tylko wtedy system jest ukryty i musisz dowiedzieć się, jak go aktywować. Na przykład w Skodzie Superb z silnikiem o pojemności 3,6 litra funkcję Launch Control można uruchomić, przełączając skrzynię biegów w tryb Sport S i wyłączając kontrolę trakcji. Jednak w wielu samochodach rodzinnych funkcja Launch Control jest teraz aktywowana po prostu przez jednoczesne naciśnięcie hamulca i pedału przyspieszenia.

Efekt może się różnić w zależności od typu skrzyni biegów i silnika

Launch control to stosunkowo złożone zadanie dla samochodu. Za większość udanego projektu odpowiada jednostka sterująca. Podczas przygotowań ustawia idealną prędkość obrotową silnika do rozruchu i jednocześnie zapewnia, że przemiennik momentu obrotowego nie ślizga się niepotrzebnie w automatycznych skrzyniach biegów. Współpracuje również z czujnikami ABS, dzięki czemu hamuje buksujące koła nawet przy wyłączonej kontroli trakcji. Kiedy mówimy o idealnej prędkości, należy wspomnieć, że silniki doładowane są tutaj idealne. Turbosprężarka lub sprężarka obraca się podczas przygotowań i zapewnia pełny ciąg już od pierwszych metrów.

ZOBACZ TAKŻE
Czym jest chiptuning? Wszystko, co musicie o nim wiedzieć

Nie przesadzaj z Launch control

Oczywiście dla każdego jest jasne, że wiele części samochodowych cierpi z powodu Launch control. Jest to jeden z powodów, dla których w przypadku obudowy dwusprzęgłowej lepsze jest sprzęgło mokre, które znacznie lepiej radzi sobie z podwyższoną temperaturą. I uwierzcie, sprzęgło będzie się mocno nagrzewało podczas kolejnych startów. Cała sytuacja jest łatwiejsza także z konwerterem hydraulicznym. W przypadku skrzyni biegów z konwerterem hydraulicznym jest ona gotowa do poślizgu nawet podczas normalnej jazdy. Zastanawiasz się, gdzie na przykład można znaleźć funkcję Launch control w połączeniu z manualną skrzynią biegów? Pięknym przykładem są samochody amerykańskie, których wyścigi na ćwierć mili wszyscy kochamy. Przykładami niech będą Ford Mustang lub Chevrolet Camaro. Kontrolę startu można już dziś znaleźć jednak nawet dla Volkswagena Golfa z silnikiem 1.5 TSI.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama