Rok 2021 jest początkiem nowej ery Astona Martina w motorsporcie. Po ponad 60 latach wracają do F1 jako konstruktor. W sporcie byli jeszcze obecni jako partnerzy Red Bull Racing w altach 2016-2020. Za przywróceniem brytyjskiej legendy stał Lawrence Stroll, obecny dyrektor generalny Aston Martin Lagonda Ltd. Kanadyjski miliarder jest również właścicielem stajni z Silverstone od sierpnia 2018 roku i to na jej bazie powstał Aston Martin Cognizant F1 Team. Od początku 2019 r. było wiadomo o ambitnych planach, gdy biznesmen przejął sporą część udziałów i akcji producenta z Gaydonu i Londynu. Swoją nową przygodę zaczęli od pozyskania dużego sponsora w postaci Cognizant.
Czy chodzi tylko o pieniądze? Otóż nie!
Firma Cognizant nie zamierza tylko sponsorować Astona Martina w F1, ale też chce wesprzeć go od strony technologicznej. Do fabryk w Silverstone wprowadzona zostanie najnowsza infrastruktura IT i rozwiązania programowe na rynku. Jednocześnie Amerykanie będą partnerem w transformacji cyfrowej i będą chcieli czerpać naukę z obecności w F1.
7 stycznia, wraz z ogłoszeniem partnerstwa, możemy zobaczyć zupełnie nową stronę internetową. Od teraz zespół wzmaga też działalność za pośrednictwem mediów społecznościowych: Instagrama, Twittera, Facebooka, YouTube’a, TikToka i LinkedIna. Nadchodzące tygodnie mają pozwolić kibicom szerzej poznać brytyjską ekipę i życie zza kulis. Możliwe, że kawałek po kawałku będzie odkrywany tegoroczny bolid w nowych barwach. Nowe malowanie może zawierać sporo zieleni i trochę niebieskiego. Obecnie wiemy już, że Aston Martin zdecyduje się na prezentację w głównej siedzibie w Gaydon dopiero w marcu. Wtedy też uwagę poświęci się kierowcom, Sebastianowi Vettelowi i Lance’owi Strollowi.
Wszyscy zadowoleni z finalizacji umowy na linii Aston Martin-Cognizant
Ekscytacji z powodu rozpoczęcia współpracy nie ukrywali dyrektor generalny Astona Martina i szef zespołu F1. Według nich posiadanie partnera z branży IT może dać im bardzo wiele, pomagając być na bieżąco z nowinkami. Jeszcze przed podpisaniem umowy spekulowano o tym, że Cognizant może wzbogacić budżet zespołu nawet o 50 mln USD.
– Powrót Astona Martina do Formuły 1 po ponad 60 latach nieobecności to przełomowy moment w historii tego sportu. Wszyscy wiedzą, co oznacza Aston Martin. Jednak zespół Formuły 1 pozwoli nam przenieść esencję marki w nowe miejsca, budując na mocnych fundamentach, które stworzyły poprzednie iteracje zespołu. Jestem niezmiernie dumny, że możemy rozpocząć ten nowy rozdział przy wsparciu Cognizant. W dzisiejszym świecie, gdy cyfrowa rewolucja trwa, nie mogę wymyślić bardziej odpowiedniego lub wartościowego partnera do współpracy z nami, ponieważ staramy się, aby Aston Martin był jednym z najlepszych zespołów w sporcie – powiedział Lawrence Stroll.
– Już tylko dwa miesiące do rozpoczęcia sezonu, więc fantastycznie jest świętować nową erę Astona Martina w Formule 1, witając Cognizant jako naszego głównego partnera. Innowacje i technologia są głównymi filarami każdego zespołu Formuły 1, a to długoterminowe partnerstwo to coś więcej niż tylko budowanie marki. Ponieważ nowa fabryka jest już w budowie, wiedza i zasoby Cognizant dodadzą wartości we wszystkich obszarach naszej działalności informatycznej i wniosą cenny wkład w nasze wyniki na torze – powiedział Otmar Szafnauer.
– Jesteśmy absolutnie podekscytowani, że możemy być partnerem tytularnym zespołu Aston Martin Cognizant F1 Team. Nasze globalne marki mają wiele wspólnego. Oboje jesteśmy innowacyjnymi, przyszłościowymi firmami, które lubią działać szybko, być skupionym i przewodzić z przodu. Rozumiemy niesamowitą moc dzisiejszych zaawansowanych technologii i wiemy, jak je wykorzystać, aby stworzyć wyjątkowe doświadczenia klientów. Jesteśmy podekscytowani obietnicą tego głębokiego i wzajemnie korzystnego partnerstwa – powiedział Brian Humphries, dyrektor generalny Cognizant.
Zawodnicy nie mogą doczekać się startu sezonu
Wydawało się, że niedawno zakończyła się kampania 2020, ale Vettel i Stroll chcieliby rozpocząć nowy rozdział Astona Martina na torze.
– Nie mogę się doczekać rozpoczęcia współpracy z zespołem Aston Martin Cognizant F1 Team. Jest tak wiele do odkrycia w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Jestem niesamowicie zdeterminowany, aby pomóc temu zespołowi osiągnąć jeszcze większe sukcesy. Zanim się zorientujemy, będziemy na pierwszym wyścigu, widząc to słynne imię z powrotem na swoje miejsce. Jestem dumny, że mogę być częścią tej podróży – powiedział Sebastian Vettel.
– Widok Aston Martina z powrotem w Formule 1 to wielka sprawa – zwłaszcza z nowym partnerem tytułowym, Cognizantem. Zawsze, gdy jestem w fabryce, czujesz gwar i energię. Jesteśmy na to gotowi. W zespole jest tak dużo głodu i po prostu nie mogę się doczekać rozpoczęcia sezonu – powiedział Lance Stroll.
Pojawienie się Cognizant nie oznacza wypadnięcia BWT?
Austriacka firma BWT była sponsorem tytularnym Racing Point w 2019 i 2020 roku. Za to od 2017 roku współpracowała ze zespołem z Silvertsone, gdy nazywali się oni Force India. Według RaceFans.net Austriacy chcieliby pozostać częścią projektu, ale w dużo mniejszym zakresie. Po fiasku negocjacji dotyczących różowych barw byliby jednym z wielu mniejszych sponsorów.