Connect with us

Motorsport

Extreme E – wszystko, co musisz wiedzieć o tej serii wyścigowej

Extreme E to zupełnie nowa seria wyścigowa, która pojawiła się w kalendarzu fanów motorsportu. W tym newsie znajdziecie wszystko, co trzeba o niej wiedzieć. A wzbudza ona zainteresowanie chociażby przez zaangażowanie Lewisa Hamiltona czy Nico Rosberga.

Opublikowano

w dniu

extreme e
Fot. Extreme E

Czym jest Extreme E?

Światowy kryzys klimatyczny stanowi coraz większe zagrożenie dla świata. Dlatego też na co dzień słyszymy o przejściu na odnawialne źródła energii, a w przypadku motorsportu na wyścigi jak najbardziej neutralnych klimatycznie pojazdów. Droga do tego jest długa i kręta. Dlatego też powołano do życia Extreme E, które stanowi kolejny poligon doświadczalny dla rozwijania technologii “elektrycznej rewolucji”.

Extreme E to seria wyścigowa samochodów z napędem elektrycznym. W 2021 r. będzie składać się z pięciu wyścigów w najbardziej zagrożonych i zniszczonych zakątkach planety, aby pokazać szkody zachodzące w tych miejscach, na które czasami nikt nie zwraca uwagi. Organizatorzy w wielu komunikatach podkreślają, że wyścigi są zwróceniem uwagi na wyzwania klimatyczne, jakie stoją przed ludzkością. 

Co ważne, wyścigi będą odbywać się bez udziału publiczności i nie ma to żadnego związku z pandemią koronawirusa – takie było pierwotne założenie projektu. “Jest to inna koncepcja, inny rodzaj sportu motorowego, który został stworzony po to, aby nie mieć kibiców, więc nie sądzę, aby ktokolwiek tęsknił za widzami podczas tych wyścigów. Nie ma tłumów na arktycznej czapie lodowej, w lasach tropikalnych Amazonii, może jedynie pojawią się miejscowi mieszkańcy i będą oglądać wyścig z pobliskiego wzgórza lub z drzewa, ale to wszystko” – tłumaczy Alejandro Agag, twórca serii. Wyścigi będą jednak transmitowane w telewizji – w Polsce będzie można je zobaczyć na Eurosporcie.

Co ciekawe, pojazdy nie będą transportowane samolotami, a… statkiem. Organizatorzy kupili do tego celu RMS St. Helen, a Alejandro Agag wyznał w jednej z rozmów, że była to jedna z pierwszych czynności jeśli chodzi o organizację Extreme E.

rms st helen extreme e

RMS St. Helen | Fot. Extreme E

Pojazd

Extreme E będzie serią jednoklasową. Do rywalizacji wykorzysta specjalnie dla niej zaprojektowany elektryczny SUV pod nazwą Spark Odyssey 21. Został on zaprojektowany przez te same osoby, które rozwijały Formułę E. Akumulatory do niego dostarczy Williams Advanced Engineering. 

extreme e odyssey 21

Odyssey 21 | Fot. Extreme E

Spark Odyssey 21 ma 450 KM maksymalnej mocy, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,5 sekundy. Samochód zaprojektowano inspirując się rzecz jasna światem rallycrossu i wyścigami Formuły E. 

Opony do samochodów dostarczy Continental. Firma z Hanoweru została partnerem założycielskim, a także głównym sponsorem wyścigów Extreme E. To o tyle ciekawe, że Continental w ostatnich latach nie był zbyt aktywny w zakresie sportów motorowych. 

Format weekendu wyścigowego

Wyścigi Extreme E będą przebiegać w sposób podobny do wyścigów Rallycross, w którym zawodnicy będą starać się zakwalifikować do półfinałów, a następnie do wielkiego finału każdego X-Prix.

X-Prix odbywać się będą przez dwa dni. Każdy zespół będzie się ścigał dwukrotnie w sobotę – w kwalifikacjach 1 i kwalifikacjach 2. Każde kwalifikacje będą składać się z dwóch wyścigów, a każdy wyścig składać się będzie z dwóch okrążeń i będą w nim uczestniczyć 4 zespołu. Co ciekawe, podczas każdego wyścigu zarówno kobieta, jak i mężczyzna muszą przejechać po jednym okrążęniu. Oczywiście kolejność w poszczególnych zespołach będzie dowolna, więc rywalizacja mężczyzn z kobietami z pewnością będzie na porządku dziennym.

ZOBACZ TAKŻE
Największe wypadki w historii F1 - subiektywne TOP 10

Po kwalifikacjach czterech zawodników z największą ilością punktów zakwalifikuje się do półfinału 1. Czterech najgorszych kierowców zakwalifikuje się natomiast do półfinału 2 (tzw. Crazy Race).  A kto awansuje do finału? Trzech najlepszych zawodników z półfinału 1 oraz najlepszy zawodnik z półfinału 2. Już ten dziwny system pokazuje, że seria nie służy głównie do rywalizacji sportowej, a dla celów społecznych i klimatycznych.

Aby zapewnić jak najmniejsze wykorzystanie zasobów podczas serii, każdy zespół będzie mógł w pełni naładować swój samochód tylko raz na każdy dzień weekendu wyścigowego.

Założyciel Extreme E

Założycielem serii jest Alejandro Agag, znany już z Formuły E. To 49-letni Hiszpan, który do motorsportu trafił z polityki poprzez biznes. Jak sam przyznaje miał kilku przyjaciół znanych od lat, którzy zarazili go pasją do motorsportu. W tym kontekście mowa jest nie o byle jakich nazwiskach, bo to np. Flavio Briatore czy Bernie Ecclestone.

alejandro agag extreme e

Alejandro Agag | Fot. Extreme E

“Zakochałem się w wyścigach, więc kupiłem własny zespół wyścigowy w formule GT2 i ruszyłem dalej. Więc to naprawdę przypadek, że znalazłem swoją prawdziwą pasję” – przyznał sam w wywiadzie. 

Sławę przyniosła mu oczywiście Formuła E, która zgromadziła wielu producentów samochodów i poważnych partnerów. Na dziś z czystym sumieniem można powiedzieć, że to jedna z najważniejszych serii wyścigowych na świecie, choć oczywiście nie ma najmniejszego sensu porównywać jej z Formułą 1. 

Sam przyznaje, że ludzie kwestionowali założenia Extreme E i mieli wątpliwości, że seria może w ogóle dojść do skutku. Od razu dodaje jednak, że podobnie było – i to w znacznie większym stopniu – przy okazji wprowadzania Formuły E.

Równość płci w Extreme E

Jeśli chodzi o rozwiązywanie kluczowych problemów społecznych, Agag powiedział, że sport dąży do równości, a ich obecny format sportowy jest najprawdziwszym odzwierciedleniem tego celu. Przede wszystkim mężczyźni i kobiety powalczą razem w zespołach – to coś, czego nie widzieliśmy wcześniej w sportach motorowych. Obecnie do tej serii zgłosiło się osiem zespołów składających się z jednego mężczyzny i jednej kobiety.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2021. Poznaj pełen rozkład jazdy Rajdowych MŚ

Zespoły i kierowcy

Podobnie jak Formuła E we wczesnych latach, Extreme E przyciągnął wiele znanych nazwisk – mowa tu o szefach zespołów i kierowcach. Dość powiedzieć, że swoje zespoły w serii wystawią aż trzej mistrzowie świata F1 – Lewis Hamilton, Nico Rosberg i Jenson Button (który będzie kierowcą we własnym zespole). W zespole 7-krotnego mistrza świata F1 kierowcą będzie zresztą inna potężna postać w świecie sportów motorowych – Sébastien Loeb, 9-krotny rajdowy mistrz świata. Innym bardzo znanym nazwiskiem jest Carlos Sainz, 2-krotny rajdowy mistrz świata oraz 3-krotny zwycięzca Rajdu Dakar. W serii weźmie udział także m.in. Jamie Chadwick, pierwsza mistrzyni W Series. 

ABT Cupra XE – Claudia Hürtgen, Mattias Ekström

Acciona | Sainz XE Team – Laia Sanz, Carlos Sainz

Andretti United Extreme E – Catie Munnings, Timmy Hansen

Chip Ganassi Racing – Sara Price, Kyle Leduc

Hispano Suiza Xite Energy Team – Christine Giampaoli, Oliver Bennett

JBXE – do potwierdzenia, Jenson Button

Rosberg Xtreme Racing – Molly Taylor, Johann Kristofferson

Team Techeetah – kierowcy do potwierdzenia

Veloce Racing – Jamie Chadwick, Stéphane Sarrazin

X44 – Cristina Gutiérrez, Sébastien Loeb

Kalendarz Extreme E 2021

Jak już wspomnieliśmy wyżej, kalendarz na sezon 2021 składa się z pięciu wyścigów w najbardziej ekstremalnych miejscach na świecie. Poznajcie dokładny terminarz wyścigów. Jak powiedział sam Alejandro Agag “Extreme E chcę też wdrożyć działania, nawet niewielkie, aby pokazać, że każda aktywność się liczy i będziemy robić konkretne rzeczy, aby przeciwdziałać zmianom klimatu w każdym z tych miejsc”.

extreme e grenlandia

Jeden z wyścigów odbędzie się na Grenlandii | Fot. Extreme E

Miejsca zostały wybrane w konkretnych celach – i tak np. wyścig na Grenlandii ma zwrócić uwagę na topnienie lodowców, a ten w Amazonii na wylesianie i pożary lasów. Ostatni wyścig odbędzie się w Patagonii w miejscu określanym jako “granica świata” – to najbardziej wysunięty na południe kraniec świata.

Desert X-Prix: 20–21 marca 2021 r.
Lokalizacja: Sharaan, AlUla, Arabia Saudyjska

Ocean X-Prix: 29–30 maja 2021 r.
Lokalizacja: Lac Rose, Senegal

Arctic X-Prix: 28–29 sierpnia 2021 r.
Lokalizacja: lodowiec Russell, Kangerlussuaq, Grenlandia

Rainforest X-Prix: 23–24 października 2021 r.
Lokalizacja: Santarém, Pará, Amazoński las deszczowy w Brazylii

Glacier X-Prix: 11–12 grudnia 2021 r.
Lokalizacja: Ushuaia, Tierra del Fuego, Argentyna

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama