Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Formuła 1

Tsunoda zamierza włączyć tryb ataku. Nie obawia się błędów debiutanta

Yuki Tsunoda podkreślił, że jest bojowo nastawiony do swojego debiutu w Formule 1. Kierowca AlphaTauri zamierza naciskać od początku sezonu, licząc się z błędami typowymi dla debiutanta. Przed nim duża szansa na zaistnienie w królowej sportów motorowych i zapisania się na kartach historii jako najlepszy Japończyk w historii F1.

Yuki Tsunoda AlphaTauri 2021
Fot. Scuderia AlphaTauri / Tsunoda liczy na pomoc "niesamowicie utalentowanego" Gaslyego

Przygotowania do startów w F1

20-latek ma za sobą udany sezon w Formule 2. Kierowca z Kraju Kwitnącej Wiśni zajął świetne 3. miejsce w „generalce”. Stracił on 15 punktów do mistrza serii, Micka Schumachera, który także zadebiutuje w F1. Niemiec wystąpi jako kierowca Haasa. Początkowo nic nie zapowiadało, że Tsunoda odegra kluczową rolę w sezonie 2020, ponieważ miał trudności na początku. Z czasem było coraz lepiej, ponieważ znalazł kompromis między agresywnym stylem jazdy a dbaniem o opony Pirelli. Możliwe, że jeszcze jeden wyścigowy weekend i to on byłby mistrzem F2.

Były kierowca Carlina wygrał wyścigi główne na torach Spa-Francorschamps i Sakhir (Outer). Do tego wcześniej dorzucił wygraną w sprincie na Silverstone. Często meldował się w czołówce zawodów i radził sobie z jazdą w tłoku. To przekonało dr Helmuta Marko do dania mu szansy w barwach Scuderii AlphaTauri. Stajnia z Faenzy pożegnała się z Daniilem Kvyatem, który wypadł dość przeciętnie na tle Pierre’a Gasly’ego. Włoska ekipa długo zwlekała z decyzją, ponieważ musieli mieć pewność, że wychowanek Hondy i ich akademii zdobędzie superlicencję. W międzyczasie zorganizowali mu testy bolidu z 2018 roku na torze Imola, gdzie ich mile zaskoczył.

ZOBACZ TAKŻE
Kim jest Yuki Tsunoda? Poznajcie nowego kierowcę AlphaTauri

Ostatnio Tsunoda dostawał szanse w bolidach F1. Japończyk jeszcze w grudniu uczestniczył w testach młodych kierowców w Abu Zabi. Wydawało się, że będzie on czekał aż do czasu przedsezonowych testów w Bahrajnie, 12-14 marca, ale Red Bull postanowił nie czekać. W tym roku dozwolone są testy bolidami z 2019 roku, więc 20-latek pojeździł po torze Imola w minionym tygodniu. Jazdy te mogły dać mu dość dużo, ponieważ dwa lata temu weszła w życie mała rewolucja aero i zmieniło się projektowanie skrzydeł. Niejako w zeszłym roku i tym wciąż ekipy na nich bazują, więc dla debiutanta każde „w miarę” aktualne odczucia się liczą. W obliczu redukcji liczby dni testów z 6 do 3 dni robi to różnicę.

Yuki Tsunoda przed prawdziwym sprawdzianem

Japoński kierowca chciałby z przytupem wejść do świata F1. Zamierza on od razu zmaksymalizować swój potencjał, ryzykując czasem błędami w niektórych wyścigach. W ostatnich dwóch latach kierowca AlphaTauri zdążył nabrać pewności siebie. Dobre występy w F3 i EuroFormule Open w 2019 roku stworzyły mu okazję do awansu do F2. Tam poradził sobie jeszcze lepiej i udowodnił, że szybko się uczy i potrafi jeździć widowiskowo i skutecznie.

To będzie mój debiutancki sezon i od samego początku będę mocno naciskał, aby jak najlepiej przystosować się do samochodu. Nie boję się jednak popełniać błędów – oczywiście spróbuję je ograniczyć – ale na początku są one nieuniknione. Jestem przekonany, że mogę uczyć się na własnych błędach, co udowodniłem w zeszłym roku w Formule 2. Jestem naprawdę szczęśliwy, że mam wsparcie japońskich kibiców i jestem dumny, że mogę sprowadzić kolejnego japońskiego kierowcę na start, po Kamui Kobayashim w 2014 roku. Jeśli chodzi o presję, to nakładam ją na siebie, więc nic się w tym nie zmienia – chcę się zmusić, by odnieść sukces – powiedział Yuki Tsunoda.

Przykład pierwszego reprezentanta rocznika 2000 w Formule 1 pokazuje, że można szybko wspinać się w drabince kariery. Przypomnijmy, że w 2017 r. Tsunoda zaliczył pierwszy pełny sezon w japońskiej F4, gdzie zajął 3. miejsce. Rok później zdobył tytuł i wypracował sobie szanse startów w Europie. Honda wspólnie z Red Bullem postanowiła dać mu szanse w Formule 3 i EuroFormule Open, o czym wspomnieliśmy wyżej. W pierwszej z wymienionych zajął 9. miejsce na koniec sezonu 2019, zaliczając mocną końcówkę z 3 podiami (w tym jedną wiktorią). Niektórzy wątpili, czy awans do F2 nie jest zbyt wczesny, ale samuraj temu zaprzeczył.

ZOBACZ TAKŻE
McLaren obawia się AlphaTauri. Mają nadzieję, że Red Bull żartował

Zawsze warto wyciągać wnioski

Kierowca AlphaTauri nie ukrywał nigdy, że jest krytyczny wobec siebie. Jakby mógł coś zmienić w swojej drodze do F1, to byłoby to podejście do ścigania. Na samym początku Yuki Tsunoda nie podchodził profesjonalnie do przygotowań. Europa go jednak zmieniła.

Powiedziałbym, żeby zacząć wkładać całą swoją energię w wyścigi wcześniej niż ja, bez rozpraszania się innymi rzeczami. Do 16. roku życia nie byłem tak podekscytowany wyścigami. Nie znaczy to, że mi się to nie podobało, ale nie włożyłem w to tyle wysiłku, ile powinienem – podkreślił 20-latek.

ZOBACZ TAKŻE
Kamui Kobayashi - mistrz długich dystansów | Zmarnowane talenty F1

Na pewno sezon 2021 będzie kluczowy dla Tsunody. Japończyk ma okazję wykazać się na tle odbudowanego Pierre’a Gasly’ego. Ekipa z Faenzy także liczy na poprawę, więc w niektórych wyścigach będzie mógł powalczyć o lokaty w czołowej szóstce. Jego dobre występy mogą dać mu w przyszłości awans do Red Bulla. 

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama