Nasze profile w mediach społecznościowych

Porady

Zimowe problemy Diesla. Na co uważać poniżej -7 stopni Celsjusza?

Temperatury poniżej zera, które panują w Polsce zimą, mogą być bardzo niebezpieczne dla samochodów z silnikiem Diesla. Nawet zimowy olej napędowy nie zawsze okazuje się wystarczająco dobrze przygotowany na wyzwania związane z zimnem. Jak więc chronić swój samochód?

Opublikowano

w dniu

zimowe problemy diesla

Ten rok pod względem temperatur jest w wielu miejscach Polski znacznie bardziej surowszy niż wcześniejsze lata. Siarczyste mrozy powodują nie tylko problemy dla ludzi, ale mogą także spowodować poważne problemy dla samochodów z silnikiem Diesla. Przedstawiamy, na czym polegają zimowe problemy Diesla i jak sobie z nimi radzić.

Zimowy olej napędowy nie zawsze wystarcza

Generalnie stacje benzynowe oferują zimowy olej napędowy już w listopadzie. Wszystko dlatego, że teoretycznie już wtedy możliwe są ogromne spadki temperatur. A poniżej -7 stopni Celsjusza w oleju napędowym tworzą się kryształy parafiny, które mogą zatykać układ paliwowy i filtr paliwa.

Zimowy olej napędowy zawiera specjalne dodatki, które zapewniają ochronę przed zamarzaniem do -20 stopni Celsjusza. Oczywiście wszystko wygląda pięknie na papierze. Zdarza się jednak, że nawet w temperaturze wyższej niż -20 stopni mogą powstać pierwsze kryształy. W najgorszym przypadku może to prowadzić do poważnych problemów, np. w dyszach. 

ZOBACZ TAKŻE
Opony całoroczne coraz popularniejsze, ale czy słusznie? Sprawdzamy

Aby ich uniknąć, wiele nowoczesnych samochodów z silnikami Diesla ma specjalne ogrzewanie, zaprojektowane rzecz jasna w celu ochrony układu paliwowego. Jeśli jednak temperatury staną się zbyt niskie, nawet takie systemy mogą okazać się niewystarczającą ochroną. 

Zimowe problemy Diesla. Dlaczego bardzo niskie temperatury są problemem?

Aby zapewnić dobre smarowanie, ale także czyste spalanie, olej napędowy zawiera parafinę. Gdy temperatura spada, parafina ta zaczynają formować małe kryształki i gromadzić się – prowadząc do tzw. „żelowania” lub „flokulacji” paliwa.

Grudki powstałe podczas tych procesów najprościej mówiąc zatykają filtr paliwa. Większe mogą spowodować inne uszkodzenia i zatykać rury, pompy i dysze. Dlatego zimowy olej napędowy zawiera specjalne dodatki, które zapobiegają gromadzeniu się kryształków parafiny.

Jak można chronić olej napędowy przed zamarzaniem?

Podstawą jest możliwie jak najcieplejsze miejsce parkingowe. Aby utrzymać płynność paliwa, oczywiście najlepiej parkować samochód w garażu, który dobrze izoluje go od zimna. Jeśli to niemożliwe, bo np. mieszkacie w bloku, warto znaleźć możliwie jak najmniej odsłonięte miejsce parkingowe. W przypadku mrozów połączonych z silnym wiatrem, to na pewno nie zaszkodzi, a wręcz pomoże. 

ZOBACZ TAKŻE
Jak odśnieżyć samochód? Radzimy jak zrobić to szybko i bezpiecznie

Dobrym pomysłem jest także stosowanie specjalnych dodatków do paliwa, które znajdziecie na każdej stacji benzynowej. Pomagają one utrzymać przepływ oleju napędowego zimą. Takie produkty nie są cudotwórcze, ale realnie pomagają i w skrajnej sytuacji mogą okazać się nieocenione. Pamiętajcie jednak, aby używać ich zgodnie z zaleceniami, a więc nie wlewać za dużo ani za mało. Dawniej tego typu dodatki osłabiały działanie smarne paliwa, ale nowoczesne produkty nie mają już takich problemów. Z reguły to tak naprawdę te same dodatki, co stosowane w zimowym oleju napędowym. Dolewając ich jednak więcej można dodatkowo zabezpieczyć silnik przez zamarzaniem. Część takich dodatków reklamuje się działaniem nawet do -30 stopni Celsjusza. 

Nie można zapominać także o regularnych wizytach w serwisie. W filtrze paliwa zbiera się woda, którą należy regularnie spuszczać. W przeciwnym razie woda może zamarznąć i zatkać filtr. Spuszczanie wody z filtra jest zwykle wykonywane w ramach przeglądów technicznych, ale warto o tym pamiętać. 

Zimowe problemy Diesla. Co jeśli układ paliwowy jest już zatkany?

Jeżeli samochód nie “odpala” ze względu na wytrącanie się zbyt dużej ilości cząstek parafiny, należy rozmrozić układ paliwowy. W tym celu samochód należy oczywiście zaparkować w ciepłym miejscu, najlepiej w serwisie. Gdy tylko system zostanie ponownie rozgrzany, cząsteczki parafiny również się rozpuszczą – a olej napędowy ponownie stanie się płynny. Dlaczego napisaliśmy o serwisie? W takiej sytuacji warto od razu wymienić filtr paliwa, aby nie narażać się na niepotrzebne problemy.

ZOBACZ TAKŻE
Mandat za niewłaściwe odśnieżanie samochodu. W jakiej sytuacji?

Czego nie robić przy “żelowaniu” się paliwa?

Zdecydowanie nie polecamy także dolewania benzyny. W przeszłości powszechną praktyką było dodawanie niewielkiej ilości benzyny do oleju napędowego zimą. W nowoczesnych samochodach jest to jednak niedopuszczalne, ponieważ może doprowadzić do uszkodzenia silnika. 

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama