– Fabia to nasz bestsellerowy model. W jego nowej odsłonie znacznie ulepszyliśmy wnętrze, zapewniając wysoki poziom komfortu, dodaliśmy nowoczesne funkcje multimedialne oraz innowacyjne systemy wsparcia kierowcy. Jeszcze więcej przestrzeni, mocne i wydajne silniki oraz doskonałe prowadzenie dopełniają obraz nowej Škody Fabia. Nowa Fabia ma wszystko to, czego można oczekiwać od nowoczesnego auta – podkreślił Johannes Neft, Członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego w Škoda Auto.
Nowa Fabia – bestsellerowy model
Początki Fabii sięgają 1999 roku. Od tego czasu Škoda wyprodukowała ponad 4,5 mln egzemplarzy popularnego pojazdu. To czyni go jednym z najchętniej kupowanych samochodów w segmencie. Od chwili premiery Fabia jest uosobieniem wartości promowanych przez markę. Łączy ona w sobie wiele poziomów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego z odpowiednio przestronnym wnętrzem i dynamicznym wyglądem. Oferuje także kompaktowe wymiary zewnętrzne, i wydajne układy napędowe. Zadaniem nowej, czwartej już generacji Škody Fabia jest kontynuowanie sukcesu, jaki osiągnęły poprzednie generacje.
Reflektory i światła tylne Full LED, wirtualny kokpit oraz nowa kolorystyka
Wyraziste reflektory, biegnące aż do osłony chłodnicy, są charakterystyczną cechą nowej generacji Fabii. Już w wersji podstawowej modelu zastosowano nowoczesną technologię LED. Opcjonalnie dostępne są reflektory Full LED wraz z kompleksowym zakresem funkcji lub pełne oświetlenie tylne w technologii LED o charakterystycznej dla marki krystalicznej strukturze.
Nowy design we wnętrzu Fabii zwiększa wrażenie przestronności. Symetryczna tablica wskaźników z centralnie umieszczonym osobnym wyświetlaczem oraz poziome ozdobne pasy podkreślają szerokość wnętrza. Ponadto po raz pierwszy w Fabii dostępny jest cyfrowy zestaw wskaźników. Z chwilą wprowadzenia auta do sprzedaży dostępne będą trzy wersje: Active, Ambition oraz Style, oferujące nową kolorystykę i materiały, a także wariant Monte Carlo inspirowany rajdową historią marki.
– Škoda konsekwentnie rozwija swój język designu w nowym modelu Fabia. Ten kompaktowy hatchback ma wyjątkowo sportowy charakter i elegancki wygląd. Wyraziste linie, dynamiczne proporcje i nowoczesne światła w technologii LED o typowej dla Škody krystalicznej strukturze nadają modelowi dynamicznego i nowoczesnego charakteru – powiedział Oliver Stefani, szef Škoda Auto Design.
Nowa Fabia będzie oparta na platformie MQB-A0
Na nowe wymiary modelu Fabiawpłynęło zastosowanie platformy MQB-A0. Pomimo zwiększenia rozmiarów samochodu inżynierom Škody udało się zachować wagę zbliżoną do tej, którą oferuje model trzeciej generacji. Długość pojazdu wynosi 4107 mm, szerokość 1780 mm, a jego wysokość to 1460 mm. Rozstaw osi jest równy 2564 mm. Pojemność bagażnika wynosi 380 l, po złożeniu tylnych foteli to aż 1190 l.
Silnik MPI i trzy silniki TSI do wyboru
Nowa ŠKODA FABIA zaoferuje cztery wydajne silniki benzynowe do wyboru. Tym samym Škoda nie tylko poszerzyła gamę dostępnych silników w porównaniu do poprzedniej generacji modelu, lecz także zwiększyła zakres mocy – od 59 kW (80 KM) do 110 kW (150 KM).
Gama silników dostępnych na polskim rynku w nowej generacji modelu Fabia obejmuje silnik benzynowy z wtryskiem wielopunktowym (MPI) i trzy silniki TSI z wtryskiem bezpośrednim. Silnik montowany w wersji podstawowej modelu to trzycylindrowy 1.0 MPI o mocy 80 KM. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem pięciostopniowej skrzyni manualnej.
Nowa Fabia będzie także dostępna z turbodoładowanymi silnikami TSI. Silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM połączono z 5-stopniową skrzynią biegów. Natomiast mocniejszy silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM wyposażono w skrzynię 6-stopniową lub w automatyczną 7—stopniową przekładnię DSG. Nowa Fabia będzie miała w swojej ofercie również czterocylindrowy silnik 1.5 TSI, który generuje 150 KM mocy i jest dostępny z 7-biegową skrzynią biegów DSG w standardzie. Wszystkie jednostki w nowej Fabii spełniają wymogi emisji zgodnie z normą Euro 6d.
Aerodynamika i innowacje zwiększające wydajność
W porównaniu do poprzednich modeli współczynnik oporu powietrza nowej generacji modelu Fabia został obniżony z 0,32 do 0,28, dzięki czemu nowa generacja bestsellera marki to najbardziej aerodynamiczny samochód w swoim segmencie. Jego aerodynamikę udało się zwiększyć dzięki wykorzystaniu bardzo dokładnych symulacji CFD (obliczeniowej mechaniki płynów). Dodano również nowy rodzaj żebrowania w przednim zderzaku, które reguluje ilość powietrza przepływającego przez wloty.
W sytuacji niskiego zapotrzebowania na chłodzenie listewki żebrowania zamykają się automatycznie, tym samym zwiększając aerodynamikę pojazdu. Dzięki temu oszczędność paliwa wzrasta o 0,2 l na 100 km podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h. Škoda Fabia jest także wyposażona w większy spojler dachowy oraz lotki boczne zapewniające optymalny przepływ powietrza z tyłu pojazdu. Specjalnie zaprojektowane mocowania lusterek bocznych zmniejszają opór powietrza i kierują strumień powietrza na tył pojazdu w wybrane miejsce.
Zaawansowane bezpieczeństwo aktywne i pasywne
Nowa Fabia jeszcze bardziej poprawia bezpieczeństwo pasażerów i zwiększa gamę dostępnych systemów wsparcia kierowcy. Środki służące poprawie bezpieczeństwa i komfortu obejmują teraz także nowe systemy wsparcia kierowcy, które dotychczas zarezerwowane były dla pojazdów z wyższej klasy. Dodano możliwość wyboru systemów Travel Assist i Park Assist. Nowa Fabia może być wyposażona w aż 9 poduszek bezpieczeństwa chroniących pasażerów. Dostępne są również dodatkowe mocowania Isofix – po raz pierwszy również dla przedniego fotela pasażera.
Nowa Fabia zadebiutuje już wiosną bieżącego roku (stanie się to zapewne w marcu).