Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Wyścigi sprinterskie w F1. Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA potwierdziła, że wyścigi sprinterskie pojawią się jeszcze w tym sezonie. Nowy format weekendu wyścigowego zostanie przetestowany w trakcie trzech Grand Prix. Rozwiązanie ma na celu zwiększyć zainteresowanie F1 oraz zwiększyć zaangażowanie fanów. Za każdy dodatkowy wyścig kierowcy i zespoły zostaną odpowiednio docenieni. O tym, czy od sezonu 2022 sprinty wejdą na stałe, przesądzą tegoroczne próby.

wyścigi sprinterskie w f1 info
Fot. Red Bull Content Pool

Nowy format weekendu będzie dość mocno odbiegał od tego, który w tej chwili znamy. Już w piątek odbędzie się sesja kwalifikacyjna do wyścigu sprinterskiego w sobotę. Za to wyniki sobotniego starcia zadecydują o ustawieniu na polach startowych w niedzielę. Trzech najlepszych kierowców w sprincie uzyska dodatkowe punkty. Za pierwsze miejsce kierowca otrzyma 3 punkty, za drugie dwa, a za trzecie jeden. Czy wyścigi sprinterskie w F1 wszystkim się spodobają? Czas pokaże.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz F1 2021. Tu znajdziecie rozkład sezonu po aktualizacjach

Wyścigi sprinterskie F1 naniosą spore zmiany w grafiku

Piątek:

  • Pierwszy poranny trening 60-minutowy.
  • tradycyjne, popołudniowe kwalifikacje (Q1, Q2, Q3).

Sobota:

  • Drugi trening 60-minutowy.
  • Wyścig sprinterski o dystansie 100 km.

Niedziela:

  • Główny wyścig Grand Prix na pełnym dystansie ok. 300 km.

Wykorzystanie ogumienia podczas nowego formatu weekendu GP

Obecnie w trakcie „zwykłego” weekendu Grand Prix na każdy samochód przypada 13 kompletów opon typu slick. W przypadku zmagań z dodatkowym sprintem kwalifikacyjnym to się zmienia, bowiem ubywa jeden komplet. Tak też z 12 zestawów wyróżnia się: 2 twarde mieszanki, 4 pośrednie i 6 miękkich. Przepisy dokładnie określają ich wykorzystanie. Wyjątkiem są piątkowe kwalifikacje, kiedy to można zastosować tylko miękkie opony. Następnie oczywiście niedzielny wyścig, kiedy mamy obowiązek użycia dwóch różnych mieszanek ogumienia. Zarówno na start wyścigu sprinterskiego jak i głównego Grand Prix wybór opon na start jest dowolny.

Tak naprawdę z puli 12 zestawów opon stopniowo ubywa ich ilość do wykorzystania w wyścigu. Otóż po pierwszej sesji treningowej jeden komplet trzeba zwrócić, to samo odnosi się do sobotniego FP2. Potem po trzecim segmencie kwalifikacji (Q3) trzeba oddać kolejny – mowa tutaj o miękkich opon. Nawet kierowcy, którzy nie przebrnęli przez Q2 muszą zwrócić niewykorzystany zestaw, który miał być zastosowany w Q3. Na każdy samochód muszą zostać dwa zestawy – po jednym pośrednich i twardych opon – na wyścig. Są one tak jakby nie do oddania po treningach, ale mogą być używane. Jeśli chodzi o sprint, to tutaj po jego zakończeniu także przepada jeden komplet – ale na szczęście ten z największym przebiegiem. Po wszystkich zdaniach zestawów, każdy kierowca ma jeszcze 7 zestawów, które może użyć w niedzielę.

Czy coś się zmieni, kiedy pojawi się deszcz?

Na taką ewentualność FIA również się przygotowała. Wówczas wszystko zostaje po staremu. Pirelli zaopatrza wszystkich w 4 komplety przejściówek i 3 deszczówek. Mowa tutaj o początku weekendu GP. Następnie, jeśli opady nie ustaną, na jeden samochód przypadnie dodatkowy komplet opon przejściowych.

Co z… parkiem zamkniętym?

Takie pytanie towarzyszyło wszystkim bardziej zaawansowanym kibicom F1, którzy śledzą też to, co dzieje się wewnątrz. W trakcie trzech weekendów Grand Prix rygor Parc Fermé zostanie zaostrzony. FIA wyszczególniała cele, które chce osiągnąć.

  • Zatrzymać przygotowywanie specjalnych bolidów na kwalifikacje;
  • Ograniczenie liczby godzin pracy potrzebnych na przygotowanie bolidu na kolejny dzień;

Po rozpoczęciu piątkowych kwalifikacji do wyścigu sprinterskiego wszystkie samochody będą objęte zasadami parku zamkniętego. Ograniczoną liczbę komponentów będzie można zmienić dopiero po czasówce.

Co będzie dozwolone?

  • Zmiana kąta nachylenia przedniego skrzydła;
  • Po piątkowych kwalifikacjach, zespoły nie będą mogły testować nowych części w sobotnim drugim treningu, ale za to mogą wymienić części na te o innym projekcie. Mowa tutaj o specyfikacji skrzydeł, pokryw silnika, obudowy chłodnic, etc., które były używane w poprzednich weekendach Grand Prix w kwalifikacjach lub wyścigu.
  • Dopuszcza się możliwość wymiany ważnych podzespołów w momencie zagrożenia ich awarii. W wyszczególnionych elementach mamy: tarcze i klocki hamulcowe, układ wydechowy, filtry oleju i powietrza oraz świece zapłonowe. Zaznacza się jednak, że są one tej samej specyfikacji, co te użyte poprzednio.
  • Jeśli zasady parku zamkniętego ulegną złamaniu, wówczas oznacza to dla danego kierowcy start z alei serwisowej.

Wyścigi sprinterskie F1 vs zmodyfikowane zasady

Zespoły i kierowcy obawiali się, że przez „dodatkowy wyścig” trudno będzie dotrwać z limitem podzespołów układu napędowego do końca sezonu. Dotychczasowy przebieg kampanii już pokazał, że 22 wyścigi bez nadprogramowej wymiany samego silnika spalinowego może się nie obejść. Mimo to, podczas weekendów z wyścigiem sprinterskim tylko pierwszy trening nie liczy się do żywotności skrzyni biegów. A trzeba pamiętać, że ten element musi wytrzymać w bolidzie aż przez 6 weekendów GP. W porównaniu do zwykłego formatu, gdzie odpada cały piątek, tak tutaj jest to jedynie jedna a nie dwie sesje.

Jeśli chodzi o kary, to te za użycie dodatkowych podzespołów spoza puli przy układzie napędowym czy skrzyni biegów, nakładane są w niedzielę. Zatem oznacza to, że w sprincie ukarany zawodnik wystartuje z tej pozycji, którą wywalczy w piątkowej czasówce. To samo dotyczy kar cofnięcia za różnego rodzaju przewinienia na torze, które trzeba przyjąć w kolejnym wyścigu, a nie nadchodzącym sprincie.

A co jeśli w kwalifikacjach więcej niż jeden kierowca nie ustanowi czasu okrążenia? Otóż, wtedy sędziowie biorą pod uwagę wyniki II sesji treningowej rozgrywanej w sobotę. Na ich podstawie ustalona zostaje kolejność startowa takich zawodników do sprintu. Za to, jeśli ktoś nie ukończy sobotniej rywalizacji i nie jest sam z tym problemem, wówczas brana jest pod uwagę liczba przejechanych kółek. Im więcej ich dany kierowca pokonał, tym wyższa pozycja startowa przyda właśnie jemu. W razie sytuacji, gdy ktoś nie wystartuje w sobotnim wyścigu sprinterskim, to liczy mu się wynik z piątkowych kwalifikacji.

Ciekawostką jest fakt, że w trakcie nowego formatu weekendu, zespół może skorzystać z usług innego kierowcy, zgłaszając to najpóźniej przed II treningiem. Oznacza to, że nie obowiązuje przepis, według którego wymagany jest udział w sesji kwalifikacyjnej. Zatem np. kierowca rezerwowy może ruszyć do sobotniego sprintu z pozycji wywalczonej przez podstawowego zawodnika w piątek.

Wyścigi sprinterskie F1 cieszą władze serii

Cieszę się, że Formuła 1 szuka nowych sposobów na zaangażowanie swoich fanów i poszerzenie widowiska w trakcie weekendu wyścigowego poprzez koncepcję wyścigów sprinterskich. Było to możliwe dzięki ciągłej współpracy między FIA, Formułą 1 i wszystkimi zespołami. F1 pokazuje, że jest silniejsza niż kiedykolwiek, gdy wszystkie zainteresowane strony współpracują w ten sposób. Wiele zrobiono, aby zapewnić uczciwe aspekty sportowe, techniczne i finansowe formatu – powiedział Jean Todt, prezydent FIA.

Jesteśmy podekscytowani tą nową szansą, która przyniesie naszym kibicom jeszcze bardziej wciągający weekend wyścigowy w 2021 roku. Oglądanie kierowców walczących w nim przez trzy dni będzie niesamowitym przeżyciem i jestem pewien, że kierowcy będą zachwyceni tą walką. Cieszę się, że wszystkie zespoły poparły ten plan i jest to świadectwo naszych wspólnych wysiłków. A to po to, aby nadal angażować naszych fanów na nowe sposoby, jednocześnie zapewniając, że pozostaniemy wierni dziedzictwu i merytokracji naszego sportu – powiedział szef F1, Stefano Domenicali.

ZOBACZ TAKŻE
Grand Prix Miami dojdzie do skutku. Już w przyszłym roku zawita tam F1

2021: Trzy wyścigi sprinterskie w F1 potwierdzone. Czekamy na trzecią lokalizację

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA podczas posiedzenia dn. 26 kwietnia potwierdziła, że w ramach eksperymentu wyścigi sprinterskie dojdą do skutku podczas 3 wyścigowych weekendów. Wybór padł najpierw na GP Wielkiej Brytanii, gdzie już 17 kwietnia rozegrano sprint kwalifikacyjny, który padł łupem Maxa Verstappena. Dopiero po jakimś czasie potwierdzono drugi termin – 11 września podczas GP Włoch. Najprawdopodobniej trzeci sprint czeka nas na brazylijskim Interlagos podczas GP Sao Paulo. Zanim jednak doczekamy się potwierdzenia, władze F1 muszą być pewne co do rozegrania wyścigu i sytuacji epidemiologicznej w Ameryce Południowej. Same władze obiektu oraz regionu są tutaj na tak.

Skutek: Zmiana formatu weekendu wyścigowego

Wyścigi sprinterskie w harmonogramie weekendu GP sporo namieszały. Spowodowały one bowiem, że w piątek mamy pierwszy trening oraz kwalifikacje do sprintu. Następnie w sobotę rozgrywana są druga sesja treningowa i sprint kwalifikacyjny. Wyniki zmagań na ok. 100-kilometrowym dystansie decydują o kolejności do niedzielnego Grand Prix.

Dlaczego zespoły zgodziły się na eksperyment?

Po sobotnich wyścigach czołowa trójka nie udaje się na podium. Zamiast tego wszyscy dostają wieniec kwiatowy, który nawiązuje do tradycji z lat 50. i 60. Zespoły zaakceptowały pomysł Liberty Media i FIA, po to, aby sprawdzić nowy format przed sezonie 2022. Jeśli takie rozwiązanie sprawdzi się i przyczyni się do wzrostu zainteresowania sportem, wówczas wyścigi sprinterskie wejdą na stałe.

Dlaczego decyzja nie zapadła przed sezonem? Otóż podczas kilku Komisji F1 temat ten powracał, jednakże całość wymagała poprawek. Ekipy nie chciały ryzykować, że potencjalne uszkodzenia bolidów wykluczą ich z walki w niedzielę lub wpłyną na ich budżet. W związku z tym wszyscy mają dostać przyzwolenie na uruchomienie dodatkowych zasobów w wysokości 500 000 USD, które nie zostaną objęte limitem budżetowym (145 mln USD). To przekonało zespoły do zagłosowania na tak. Co do samego pomysłu, kierowcy mieli swoje uprzedzenia. Dla jednych warto próbować, a dla innych nieco negatywnie wpłynie to na prestiż Grand Prix.

4.5/5 (liczba głosów: 11)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama