Nasze profile w mediach społecznościowych

Motorsport

Nürburgring i serie motorsportowe, których możesz nie znać

Oprócz jazd turystycznych oraz trackday’ów czy legendarnego Nürburgring 24h, na Północnej Pętli odbywa się sporo zawodów z oficjalną rangą oraz statusem współzawodnictwa między kierowcami. W tym artykule przybliżymy wam najciekawsze serie, w których uczestnictwo nie musi wiązać się z ogromnym budżetem.

Opublikowano

w dniu

BMW E92 M3 Nordschleife
Fot. Eifelbitzer.de

Co jest potrzebne, aby zacząć się ścigać w „Zielonym Piekle”? Otóż na pewno, zanim zaczniemy o tym myśleć warto odbyć tzw. track day. Wówczas nie potrzebujemy jeszcze specjalnych licencji, a po prostu musimy stosować się do zasad obowiązujących na torze. Po udanych jazdach warto pomyśleć o tzw. „permitach”. O co chodzi? Permit to po prostu wewnętrzna licencja na sam tor Nürburgring Nordschleife. To ona uprawnia nas do udziału w wyścigach na tym obiekcie. Bez tego dokumentu nie będziemy mogli zapisać się do żadnej z klas, aby podjąć się wyzwania.

Są trzy stopnie „permitów” – C, B i A. Co daje każdy z nich?

Zacznijmy od pierwszego, czyli Permitu C. Jest to najniższy stopień uprawnienia. Dopuszcza do 3-godzinnego wyścigu „Schwedenkreuz” w ramach serii RCN lub serii Youngtimer / FHR. Zaraz po nim mamy Permit B, który pozwala nam myśleć o startach w NLS i 6-godzinnych wyścigów kwalifikacyjnych do Nürburgring 24h. Oczywiście mowa tutaj o „słabszych autach” z klas V2-V5. Sędziowie biorą pod uwagę maksymalny stosunek wagi do mocy, który wynosi 5,5 kg na 1 KM. Po udanej weryfikacji i dobrym osiągom, można być dopuszczonym do startu w słynnym 24-godzinnym wyścigu. Jeśli natomiast B was nie zadowala, to możecie wyrobić sobie „Permit A”. Za sprawą najwyższej kategorii możecie startować na Nordschleife w każdej kategorii pojemnościowej.

Trzeba wiedzieć, że wyrobienie wspomnianej licencji nie polega na samym odbyciu kursu. Szkolenia wystarczą nam do wyrobienia krajowych lub międzynarodowych licencji. Więc jeśli myślicie o poważnych startach i przynajmniej „Permicie B”, to trzeba wziąć udział w wyścigach RCN (od 1 do 3). Liczba wyścigów zależna jest od stopnia naszej licencji wyścigowej. W przypadku „Permitu A” liczą się staż i wyniki osiągane w NLS, czyli najwyżej pozycjonowanej serii Endurance na Nordschleife. Mowa tutaj o choćby Nürburgring 24h i udziale w minimum jednym wyścigu i ukończenia go w 75%. Należy pamiętać, że brane są po wagę też: liczność klasy (minimum 3 auta), czy 33% wyścigu klasy liczącej jeden samochód plus przejechanie 18 okr. w NLS.

Możliwe są wyjątki

W niektórych przypadkach, uwzględniane są także manualne weryfikacje kierowców, dopuszczające niektóre wyjątki. Co wyróżnia Nürburgring Nordschleife? Nazwisko kierowcy czy budżet nie należy do tych wyjątków. Bezwzględnie trzeba mieć udokumentowane doświadczenie. Innym odstępstwem jest odbywanie osobnych treningów, przeznaczonych pod kątem wyrobienia poszczególnych permitów, bez udziału np. w RCN. Nie dotyczy to jednak stopnia „A”.

GLP – oficjalna seria zawodów sprawnościowych

GLP to dla wielu test jednorodności lub równomierności. Wszystko przez to, że w tej serii liczy się nasza sprawność, a nie tylko samo tempo. W zmaganiach wziąć może udział samochód lub motocykl. Pojazd nie porusza się tak szybko jak to możliwe, co ogranicza  potencjalne jego zużycie oraz potencjalne niebezpieczeństwo na torze. W zmaganiach często udział biorą oldtimery lub youngtimery. Mimo wszystko przeważa liczba osób, chcących sprawdzić swój cywilny pojazd dość niewielkim kosztem. To tutaj mamy możliwość sprawdzenia Nürburgringu, Nürburgringu Nordschleife czy Hockenheimringu. Spokojna jazda bez presji na torach wyścigowych może pomóc podjąć decyzję o potencjalnym rozpoczęciu kariery zawodniczej. Organizator GLP ustala dane tempo, jakie trzeba mieć, aby spełnić kryteria. Liczą się średnia prędkość i docelowy czas, ten kto jest najbliżej wyników wygrywa.

Często w zmaganiach biorą udział początkujący lub średniozaawansowani kierowcy wyścigowi czy też celebryci np. aktorzy. Co ciekawe głównym wymogiem uczestnictwa jest sprawna gaśnica oraz akceptacja regulaminu serii i toru. Organizatorzy pomyśleli też o zawodnikach, którzy chcą rywalizować w wyścigach górskich, dlatego czasem organizują zawody w Alpach. Dodatkowo też dopuszczają do udziału samochody elektryczne, ale wówczas proszą o zapewnienie sobie gwarancji ładowania wcześniej. Jeśli to możliwe, można zabrać zapasowe baterie i je po prostu zmienić w garażu. Dopuszcza się także udział pilota na prawym fotelu. W przypadku zawodów na Nordschleife zasady co do określania tempa są podobne jak w przypadku RCN, o czym w dalszej części.

RCN – coś starszego niż DTM

Inaczej Rundstrecken Challenge Nürburgring, czyli rozwinięcie serii GLP o podłoże profesjonalnych wyścigów. Należy wiedzieć, że nie DTM a RCN jest uznawane za najstarszą niemiecką serię wyścigów turystycznych. Co łączy RCN z GLP? Otóż jest to fakt, że wciąż mówimy o „próbie sprawnościowej”, aniżeli wyścigu. Liczy się tutaj suma czasów pomiarowych okrążeń oraz najmniejsza różnica między 2 kółkami referencyjnymi. W przypadku tych ostatnich czas nie jest uwzględniany do końcowego rezultatu. Co ciekawe, w przypadku kolejnych pomiarowych kółek różnica w sekundach oznacza punkty karne. Te już wpływają na wynik końcowy. W RCN mierzone okrążenia są zliczane i przekładają się na punkty karne. Im masz ich mniej, tym lepiej. Każda sekunda odpowiada 1 punktowi karnemu. W praktyce trzeba pokonać 8 mierzonych okrążeń jak najszybciej oraz wolniejsze 2 kółka formujące w jak najmniejszej różnicy czasowej.

ZOBACZ TAKŻE
RCN: Solidny debiut Lemparta w deszczowym "Zielonym Piekle"

Co może was zaskoczyć?

Otóż na zawody RCN możecie zabrać pilota. Mimo że nie mamy do czynienia z rajdami samochodowymi, w „Zielonym Piekle” osoba pomagająca nam swoimi wskazówkami w trakcie okrążenia może pomóc. Oczywiście nie musi być to typowy pilot, ale też chociażby instruktor, który skoryguje nasze zachowanie za kółkiem swoimi radami. Organizatorzy dopuszczają także szansę na uczestnictwo dwóch kierowców w jednym samochodzie. Wtedy po prostu każdy ma swoją kolej i zajęcia na torze. Wszystko po to, aby dzielić koszty czy też przygotować się do poważniejszych zmagań. Kolejnym założeniem RCN jest to, że dzięki współpracy z firmą Hankook, każdy uczestnik jest wyposażony w opony. Są to slicki tejże marki, które mają częściowo wyrównać szanse zawodników.

Same zawody spełniają wymogi krajowych federacji motorsportu oraz FIA. Obowiązuje m.in. podział samochodów na odpowiednie klasy pojemnościowe oraz kategorie, procedury tj. odbiór administracyjny lub badanie techniczne. Za to kierowców obowiązuje pełna odzież FIA. Do tej pory wiele osób może być zmylona „niskim” poziomem RCN z racji założeń dostosowanych do amatorów. Jednak nie jest to nic mylnego. Regularnie można spotkać tam samochody klasy GT3 i GT4. Obecni są też zawodowi kierowcy wyścigowi, których zatrudnia dany zespół lub ich podopieczny. To wszystko sprawia, że RCN jest świetnym sprawdzianem oraz treningiem przed kolejną serią. Choćby mowa tutaj o NLS, które dawniej istniało pod nazwą VLN. 

ZOBACZ TAKŻE
Wolne, aczkolwiek niezwykle widowiskowe - czyli złote lata DTM

Mimo że w pełnej nazwie serii mamy człon Nürburgring, to niektóre rundy odbywają się na belgijskim Spa-Francorschamps.

NLS – czas na Endurance

Inaczej Nürburgring Endurance Series. Tutaj przechodzimy już do profesjonalnych zmagań Endurance, które odbywają się w „Zielonym Piekle”. Tutaj można już spotkać sporo profesjonalnych zespołów wyścigowych, w tym także fabryczne ekipy jak np. Manthey Racing. Dawniej NLS był znany pod nazwą VLN. Co ciekawe, marka „VLN” jest wciąż na bieżąco wykorzystywana przez organizatorów. Prawdopodobnie dzieje się tak przez rozpoznawalność poprzedniej nazwy. Nie mniej jednak, w ramach NLS również uczestniczą mniejsze, tj. amatorskie lub „rodzinne” zespoły wyścigowe w słabszych klasach – pod względem mocy i pojemności.

ZOBACZ TAKŻE
Gdzie oglądać NLS 2021? [transmisja, live, stream]

5/5 (liczba głosów: 2)

The requested resource was not found on this server.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama