Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Pirelli zakończyło program testów 18-calowych kół F1 na sezon 2022

Program testowy z 18-calowymi oponami Pirelli dobiegł końca wczoraj na torze Paul Ricard we Francji. Ostatni test na mokrej nawierzchni wykonał zespół Alpine. Tym ostatnim mającym taką przyjemność był Daniil Kvyat za kierownicą przemalowanego Renault RS.18. Przypomnijmy, że obecne 13-calowe koła pożegnają się z F1 po sezonie 2021. Sprawdźmy więc, co wiemy o nadchodzącej nowości na podstawie informacji prasowej od Pirelli.

testy 2021 pirelli opony 2022 f1
Fot. Pirelli Motorsport

Nadchodzi nowe

Przejście na niskoprofilowe opony jest prawdziwą rewolucją techniczną w najwyższej motorsportowej kategorii. Wymaga intensywnych badań i programu rozwojowego, z sesjami testowymi realizowanymi w fabryce i na torach wyścigowych. W porównaniu z poprzednią generacją 13-calowych opon, prace nad ogumieniem 18-calowym rozpoczęły się od czystej kartki papieru. Inżynierowie Pirelli musieli od nowa przeanalizować wszystkie elementy opony: od profilu poprzez strukturę po mieszanki. W 2021 roku zorganizowano 28 dni testowych z nowym 18-calowym ogumieniem. To w połączeniu z sesjami pod koniec 2019 oraz na początku 2020 roku – przed wymuszoną przez pandemię COVID-19 przerwą w realizacji programu – daje łącznie 36 dni spędzonych na torze.

ZOBACZ TAKŻE
Red Bull straci swój atut. Pit stopy w 2022 roku będą znacznie wolniejsze

Program rozwojowy nowych 18-calowych opon był od początku do końca kompleksowy i obejmował 10 tysięcy godzin testów w fabryce. Na to składało się ponad 5000 godzin symulacji oraz wirtualny rozwój ponad 70 prototypów. Spośród nich do fizycznych testów na torze, z udziałem zespołów i kierowców Formuły 1, przygotowano 30 specyfikacji. Łącznie pokonano 4267 okrążeń, czyli ponad 20 tysięcy kilometrów – połowę długości równika. Wykorzystano 392 zestawy opon, czyli 1568 sztuk.

testy 18-calowe koła f1 2022 pirelli 2

Fot. Pirelli Motorsport

Rozwój opon 18-calowych w liczbach

  • ponad 20 000 kilometrów przejechanych podczas testów – połowa równika
  • więcej niż 10 000 godzin prac rozwojowych
  • ponad 5000 godzin symulacji
  • 4267 okrążeń na 10 torach
  • 392 zestawy opon wykorzystane podczas testów
  • 30 prototypowych specyfikacji przetestowano na torze
  • 6 ciężarówek przewoziło prototypowe opony na sesje testowe
testy 18-calowe koła f1 2022 pirelli

Fot. Pirelli Motorsport

Prawie wszystkie zespoły wzięły udział w programie testów Pirelli. W kokpitach bolidów zasiadło 19 kierowców – 15 spośród nich regularnie startuje w mistrzostwach świata. Ich rola jest kluczowa: każdy zawodnik dzieli się własnymi wrażeniami podczas różnych faz rozwoju. Ich wartościowe spostrzeżenia pomogły firmie Pirelli w rozwijaniu krok po kroku nowych opon – biorąc pod uwagę komentarze i oczekiwania kierowców.

ZOBACZ TAKŻE
Dostawcy opon w F1 na przestrzeni lat. Kto je dostarczał przed Pirelli?

Co na to szef Pirelli Motorsport?

Ostatnim testem na mokrej nawierzchni zamykamy nasz program rozwojowy nowych, 18-calowych opon. W zeszłym roku z powodu pandemii COVID-19 musieliśmy całkowicie zmodyfikować nasze plany. Zrezygnowaliśmy z testów na torze i skupiliśmy się na symulacjach, testach wirtualnych i modelowaniu. System wirtualnych testów pomógł nam w przygotowaniu optymalnej liczby fizycznych prototypów. Sprawdzenie je podczas 28 dni na torze w 2021 roku. Proces rozwoju rozpoczęliśmy od prac nad profilem. Następnie zabierając się za konstrukcję bazową i w końcu dopracowując pięć mieszanek, które zostaną homologowane na przyszły sezon. W uzyskiwane dotychczas wyniki prac swój wkład mieli kierowcy rywalizujący obecnie w mistrzostwach świata – było to dla nas bardzo cenne, mimo że musieli oni korzystać ze specjalnie przygotowanych samochodów przejściowych – powiedział Mario Isola, szef działu F1 i Motorsportu w Pirelli.

W przyszłym roku wciąż będziemy mieli do dyspozycji kilka dni testowych, dzięki którym – jeśli zajdzie taka potrzeba – możliwe będzie dopracowanie opon na sezon 2022 już podczas pracy z nowymi samochodami. Po zatwierdzeniu specyfikacji ogumienia przez FIA, kierowcy będą mogli sprawdzić 18-calowe opony podczas testów po kończącej sezon Grand Prix Abu Zabi – chociaż na pierwsze jazdy z udziałem przyszłorocznych samochodów będziemy musieli poczekać do zimowych testów przed sezonem 2022 – zakończył Włoch.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama