Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

FIA WEC

WRT, Inter Europol, Penske? Kto pojedzie w LMP2 w WEC w 2022 roku?

Ponieważ w 2023 roku zadebiutują samochody LMDh to 2022 rok może obfitować w załogi LMP2 przygotowujące się do programu w Hypercarach w WEC.

lmp2 2022 kogo zobaczymy w fia wec
Fot. Inter Europol Competition / Twitter

Słowo wstępu

Obsada klasy LMP2 w FIA WEC, ELMS czy IMSA SportsCar Championship w 2022 roku może być obfita. Wiele zespołów pojawi się tam w ramach przygotowań do awansu do klasy Hypercar rok później. Natomiast inne zespoły pojawią się tam w celu regularnej rywalizacji, niekoniecznie planując dalszy awans. Kto może się pojawić i w jakiej serii? Zobaczmy.

Team Penske i Porsche znów razem

Amerykańska ekipa w 2023 roku pojawi się w FIA WEC oraz IMSA SportsCar Championship jako fabryczny zespół Porsche z samochodami LMDh. Natomiast w kontekście sezonu 2022 mówi się o jednym, lub dwóch samochodach w mistrzostwach świata. Plus krążą spekulacje najwyżej jednej maszynie w amerykańskim cyklu w wybranych rundach. Natomiast, mimo że Penske i Porsche mają współpracować z Multimatikiem to ewentualną kampanię 2022 przejadą z prototypem Oreca 07. Dodatkowo nie przewiduje się startów w Asian Le Mans Series. Jeśli chodzi o kierowców to Porsche ma do dyspozycji wielu zawodników z doświadczeniem w wyścigach GT jak i prototypów pośród swoich obecnych kierowców fabrycznych. Roger Penske również może mieć kilka interesujących nazwisk w zanadrzu.

WRT jeszcze bez Audi

Mistrzowie i debiutanci w ELMS mogą pojawić się w sezonie 2022 w mistrzostwach Europy i mistrzostwach świata. Jednakże w tych drugich możemy zobaczyć już dwa samochody. Czy jedna z tych załóg będzie łączyła starty w dwóch wspomnianych seriach? A może wszystkie trzy będą skompletowane osobno? Tego dowiemy się wiosną.

ZOBACZ TAKŻE
Gdzie oglądać 8h Bahrain w FIA WEC 2022? [transmisja, online, stream]

Czy jednym z nich pozostanie Robert Kubica? Tu jest spore pole do spekulacji. Należy pamiętać, że samo Audi – które jeszcze nie potwierdziło współpracy z WRT – powoli odsłania karty i na ten moment wszyscy kierowcy w ich programie mają już dłuższą relację z tym producentem. Dodatkowo niemiecki producent na w zanadrzu zawodników, którzy są młodzi i jednocześnie mają duże doświadczenie w wyścigach endurance i są pewni swoich chęci pozostania w tej kategorii motorsportu. Czy WRT pojawi się w AsLMS? W prawdzie już mają zaproszenia do przyszłorocznej edycji 24h Le Mans, ale jeśli finanse pozwolą, to mógłby to być dobry trening przed sezonem.

Inter Europol Competition w 2022 nadal może nam dostarczać wypieków i emocji w LMP2 w WEC i nie tylko

„Piekarze” akurat raczej nie zwiążą się kontraktem fabrycznym z żadnym producentem. Jednakże to nie przeszkodzi im w pozostaniu w mistrzostwach świata. Za tym ma przemawiać kalendarz, który ma być bardzo podobny do pierwotnej wersji obecnego terminarza. Oczywiście wyzwanie logistyczne jest większe niż w przypadku programu LMP2 w ELMS także pod względem finansowym. Jednakże różnice we wpisowym i innych podobnych kosztach podobno nie różnią się drastycznie od serii europejskiej. Natomiast korzyści komercyjno-marketingowe płynące ze startów w FIA WEC mają być atrakcyjniejsze. W tej serii „piekarze” mogą pozostać z jednym samochodem, a w ELMS z dwoma Ligierami w klasie LMP3.

Niewykluczony jest też powrót do klasy LMP2 w tej serii. Tu oczywiście głównym czynnikiem determinującym będzie dodatkowy budżet. W razie ponownych startów we wspomnianej klasie w ELMS polski zespół mógłby zdecydować się na zakup drugiego podwozia Oreca 07. Nie zaskoczyłby mnie ich powrót do Asian Le Mans Series, w którym mają tytuł w klasie LMP3. Kalendarz tej serii jest „atrakcyjny.”

ZOBACZ TAKŻE
Czym LMP2 Pro-Am różni się od zwykłego LMP2? Wyjaśniamy

Prema z Iron Lynx już potwierdzona w FIA WEC w LMP2  w 2022 – dokąd to może zmierzać?

To jest już w zasadzie potwierdzony program, o którym wiemy już od końca wakacji. Obydwie organizacje połączyły się po tym jak Lawrence Stroll sprzedał udziały w Premie. Natomiast program w LMP2 w WEC z jednym samochodem ma być ich pierwszym większym wspólnym projektem. Czy do czegoś to może zmierzać, czy koneksje z Ferrari mogą mieć tu znacznie i kto mógłby startować dla tej ekipy w przyszłym roku? Tym pytaniom przyglądam się w artykule poniżej.

ZOBACZ TAKŻE
LMDh i LMH – kiedy zadebiutują nowi producenci w klasie Hypercar?

AF Corse – spodziewana niespodzianka

To jest nieco zaskakująca informacja pod względem rodzaju programu, ale nie pod względem ogólnego istnienia. Zespół Amato Ferrari – nie powiązany z rodziną Enzo – odpowiada za program Ferrari w klasie Hypercar z samochodem LMH w FIA WEC od strony operacyjnej. Dlatego też ta ekipa pojawi się z programem w mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy z jednym samochodem w ramach treningu przed debiutem w sezonie 2023. Włosi już nawet ogłosili pierwszego kierowcę w postaci Francois Perrodo, który wniesie budżet do tego zespołu tak jak miało to miejsce w przeszłości. Natomiast samą ekipę zobaczymy w podklasie LMP2 Pro-Am.

United Autosports kombinuje z LMP2 w WEC, ELMS, a może nawet AsLMS na sezon 2022

Wiemy już, że Brytyjczycy prawdopodobnie wrócą do wystawiania dwóch aut w FIA WEC. Natomiast przyszły rok w ELMS to będzie raczej jedna załoga w LMP2. Natomiast w LMP3 w mistrzostwach Europy oraz MLMC może to znów być program oparty o kilka samochodów, który sfinansują kierowcy konkretnych załóg. Jeśli chodzi o kierowców to potwierdzeni już są Phil Hanson, Felipe Albuqerque i Josh Peirson. Jednocześnie zespół, którego właścicielami są Zak Brown i Richard Dean ma nadal rozwijać swój program w wyścigach GT. Czy United Autosports pojawi się ponownie w AsLMS? Tego nie można wykluczyć.

ZOBACZ TAKŻE
SRO podało kalendarze IGTC i GT World Challenge Europe na 2022 rok

G-Drive i Algarve Pro dokonają reorganizacji?

Te dwie ekipy, które współpracują ze sobą mają pojawić się w przyszłym roku zarówno w WEC jak i ELMS. Łącznie mogą to być trzy samochody na przestrzeni tych dwóch serii. Dodatkowo pojawia się szansa na program w IMSA SportsCar Championship, który może ewoluować w coś interesującego rok później. Natomiast żadna z tych dwóch ekip miałaby się nie pojawić w Asian Le Mans Series tej zimy.

O kim jeszcze warto wspomnieć?

Możliwe, że jeszcze kilka ekip przeniesie się z ELMS do FIA WEC w ramach klasy LMP2 na sezon 2022. Głównie miałyby to być zgłoszenia w ramach podklasy Pro-Am, którą opisaliśmy w artykule powyżej. Tu pojawiają się takie zespoły jak Duqueine Team, Panis Racing, Ultimate czy BHK. Dodatkowo swoje plany wobec LMP2 i nie tylko mają też mieć Nielsen Racing oraz EuroInternational. Powyższe informacje opierają się na doniesieniach Daily SportsCar oraz własnych doniesieniach i rozważaniach. Warto podchodzić do nich krytycznie przynajmniej do czasu ogłoszenia list startowych na sezon 2022.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama