Co znajdziesz w tym artykule:
Międzynarodowe prawo jazdy to dodatkowy dokument. Polskie prawo jazdy w USA może nie wystarczyć
Planujesz wyjazd poza Unię Europejską – na przykład do USA, Australii, byłego ZSRR albo Azji? W takim razie powinieneś mieć dodatkowy dokument – międzynarodowe prawo jazdy. Poza paszportem jest on wymagany w setkach krajów na całym świecie, często dużych i popularnych. Jeśli jednak nie znajdziesz danego kraju na liście tych, które wymagają międzynarodowego prawa jazdy, prawdopodobnie uznają tam krajowy dokument.
Dlaczego warto wyrobić międzynarodowe prawo jazdy? Pomimo wymagania przesz poszczególne kraje jest ono przecież bardzo rzadko sprawdzane. Osoby, z którymi rozmawialiśmy o tych sprawach potwierdzają, że najczęściej nikt o taki dokument nie pyta. A jeśli nawet go pokażemy, danego urzędnika bardziej interesuje… krajowe prawo jazdy. Warto zwrócić uwagę na wiek przepisów – obie konwencje pochodzą z lat 60. XX wieku, więc nie może dziwić, że ich stosowanie nie jest sprawą życia i śmierci, a funkcjonariusze często nie mają pojęcia o istnieniu takiego dokumentu. Powód, dla którego warto mieć taki dokument jest prosty – dla świętego spokoju. To tak naprawdę polisa, która zapewnia spokój ducha podczas kontroli policyjnych.
Dwa rodzaje międzynarodowych praw jazdy
Międzynarodowe prawo jazdy jest dokumentem, dzięki któremu można kierować pojazdem w krajach, które są stronami Konwencji Wiedeńskiej z 1968 r. albo Konwencji Genewskiej z 1948 r.
Ponieważ istnieją dwa rodzaje międzynarodowych praw jazdy, pierwszym krokiem jest ustalenie, którego z nich potrzebujemy w danym kraju. Czym różnią się rodzaje międzynarodowego prawa jazdy? To wydane zgodnie z Konwencją Wiedeńską z 1968 r. jest ważne przez trzy lata, natomiast wydane na podstawie Konwencji Genewskiej z 1949 r. jest ważne tylko rok.
Brzmi absurdalnie, ale tak nie jest. Na przykład podczas podróży do Stanów Zjednoczonych potrzebujemy „genewskiego” prawa jazdy, a do podróży po Seszelach „wiedeńskiego”. Jest także wiele krajów, w których możemy swobodnie wybierać, więc oczywistym jest że lepiej wybrać wariant wiedeński. Jest tak np. w Tajlandii czy Korei Południowej.
Kto wydaje międzynarodowe prawo jazdy? Można się o nie ubiegać się w dowolnym starostwie powiatowym. Należy dostarczyć wniosek do starostwa – można to zrobić osobiście albo pocztą.
Jak wyrobić? Wniosek o międzynarodowe prawo jazdy
Co musimy mieć, aby wyrobić sobie międzynarodowe prawo jazdy? Przede wszystkim to ważne krajowe prawo jazdy oraz zdjęcie w formacie do prawa jazdy – 35×45 mm. Rzecz jasna jest konieczna wizyta u fotografa, portret wydrukowany na drukarce nie będzie właściwy. Zdjęcie musi być ostre, aktualne i przedstawiać całą głowę, kolor skóry i oczy – każdy fotograf na pytanie o zdjęcie „do prawa jazdy” będzie doskonale wiedział, o co chodzi.
Poza tym trzeba oczywiście wypełnić wniosek – można go pobrać w urzędzie albo z Internetu – najlepszym źródłem w tym zakresie będzie rządowy serwis gov.pl. Tak, za taki dodatkowy dokument trzeba oczywiście zapłacić. Niezależnie od tego, czy chcesz go wyrobić zgodnie z Konwencją Wiedeńską czy Genewską, opłata wynosi 35,50 zł. Jeśli chcemy mieć międzynarodowe prawo jazdy zgodne z obiema konwencjami, tak naprawdę potrzebujemy dwóch dokumentów. A tym samym trzeba za to zapłacić podwójnie.
Płatności można oczywiście dokonać w urzędzie, ale wygodniejsze wydaje się zrobienie przelewu bankowego przed wizytą w urzędzie i zjawienie się w starostwie powiatowym z kompletem dokumentów – krajowym prawem jazdy, zdjęciem, wypełnionym wnioskiem oraz potwierdzeniem przelewu na konto urzędu.
Międzynarodowe prawo jazdy będzie do odbioru do 3 dni roboczych od dnia, w którym urząd dostanie potwierdzenie opłaty, a więc najczęściej od dnia złożenia wniosku. Krótki termin związany jest z faktem, że nie jest ono plastikowe, a ma format składanej książeczki ze zdjęciem, danymi, numerem seryjnym i pieczątkami. W niektórych urzędach załatwienie tej sprawy jest tak naprawdę możliwe „od ręki”.
Jakie międzynarodowe prawo jazdy gdzie?
Jakie kraje potrzebują dokumentu zgodnego z Konwencją Genewską o ruchu drogowym z 1949 roku? To: Albania, Algieria, Andora, Argentyna, Australia, Bangladesz, Barbados, Belize, Benin, Bośnia i Hercegowina, Botswana, Burkina Faso, Czarnogóra, Demokratyczna Republika Konga, Republika Dominikany, Ekwador, Egipt , Fidżi, Filipiny, Ghana, Gruzja, Gwatemala , Haiti, Chile, Indie, Islandia, Izrael, Jamajka, Japonia, Republika Południowej Afryki, Jordania, Kambodża, Kanada, Kongo, Kuba, Kirgistan, Laos, Liban, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Malezja, Mali, Maroko, Monako, Namibia, Niger, Nigeria, Nowa Zelandia, Oman, Papua Nowa Gwinea, Paragwaj, Peru, Wybrzeże Kości Słoniowej, Korea, Rosja, Rwanda, San Marino, Senegal, Serbia, Sierra Leone, Singapur, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Sri Lanka, Republika Środkowoafrykańska, Syria , Tajlandia, Togo, Trynidad i Tobago, Tunezja, Turcja, Uganda, USA, Wenezuela, Wietnam, Zimbabwe.
A w jakich krajach można użyć dokumentu zgodnego z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym z 1968 roku? To: Albania, Armenia, Azerbejdżan, Bahamy, Bahrajn, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Czarnogóra, Demokratyczna Republika Konga, Filipiny, Gruzja, Gujana, Iran, Izrael, RPA, Katar, Kazachstan, Kenia, Kuba, Kuwejt, Kirgistan, Liberia, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Monako, Mongolia, Niger, Oman, Pakistan, Peru, Wybrzeże Kości Słoniowej, Rosja, San Marino, Arabia Saudyjska, Senegal, Serbia, Seszele, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Republika Środkowoafrykańska, Tadżykistan, Tunezja, Turcja, Turkmenistan, Ukraina, Urugwaj, Uzbekistan, Wietnam, Zimbabwe.
Gdzie nie jest potrzebne międzynarodowe prawo jazdy?
Międzynarodowe prawo jazdy nie jest wymagane na drogach Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegii i Liechtensteinu. Chociaż większość krajów UE podpisała nawet oba protokoły, na ich terytorium wystarczy krajowe prawo jazdy z logo UE.