Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Formuła 1

FIA ogłosiła pierwsze przepisy silnikowe F1 na 2026 rok. Co na to VAG?

Od prawie dwóch lat toczą się rozmowy odnośnie tego, jak będą wyglądać jednostki napędowe w F1 za kilka lat. W tym czasie przez padok przewinęło się kilka pomysłów. Natomiast dziś -15 grudnia – FIA ogłosiła pierwsze szczegóły. Dodatkowo poruszono także sprawę kalendarza F1 na sezon 2022 oraz kontrowersyjnego finiszu GP Abu Zabi.

silniki f1 mercedes 2016 silnik w f1
Fot. Mercedes HPP

Silnik niczym serce samochodu – jest najważniejszy

W ostatnim czasie sporo dyskutowało się na temat tego, jak będą wyglądać silniki F1 w najbliższych latach. Do tej pory jedyne, co było pewne to, że zniknie nam MGU-H, czyli system odzyskiwania energii cieplnej. Jednak nie wiedzieliśmy, czy obecna jednostka spalinowa się utrzyma, czy może czeka nas zmiana pojemności. Takie aspekty były przedmiotem rozmów grupy roboczej, w której skład wchodzili obecni producenci (w tym Honda) oraz koncern VAG.

ZOBACZ TAKŻE
Dlaczego Audi i Porsche mogą nie chcieć "pełnej fabryki" w F1?

Dziś – 15 grudnia – ogłoszono, że silnik 1.6 V6 o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni zostaje na dłużej. Natomiast od 2026 roku będzie on zasilany ekologicznymi paliwami. W tym samym roku Formuła 1 dodatkowo pożegna MGU-H i utrzyma MGU-K. Co ciekawe moc części elektrycznej ma wzrosnąć ze 120 kW do 350 kW, co będzie stanowić ogromne wyzwanie dla inżynierów.  Dlaczego? Dlatego, że obecne 120 kW jest owocem pracy dwóch systemów, a w 2026 r. będzie to tylko system odzyskiwania energii kinetycznej.

F1 tnie koszty, a to jest bardzo ważne

Kolejnym wyzwaniem będzie to, że producenci nie będą mogli wydać na to astronomicznej sumy pieniędzy dzięki limitom budżetowym. Na ten moment nie znamy potencjalnej sumy maksymalnej, ani dokładnych przepisów regulujących konstrukcję elektrycznej części jednostki napędowej. Kolejne informacje powinniśmy otrzymać wiosną, najprawdopodobniej podczas marcowego posiedzenia WMSC. Jednakże przypomnijmy, że według doniesień Auto Motor und Sport Porsche oraz Audi w najbliższym tygodniu mają podjąć decyzję odnośnie wejścia do F1 w roli producentów silników. Tu mówi się, że obydwie marki miałyby się związać z już istniejącymi zespołami. Niedawno temu padła plotka o zakupie McLarena przez Audi. Jednakże ta została szybko zdementowana przez Brytyjczyków. Oczywiście podjęcie decyzji nie oznacza, że Porsche lub Audi od razu podadzą takową do wiadomości publicznej.

Jak widać powyższe zmiany nie stanowią szczególnej rewolucji, co jest zrozumiałą decyzją. Obecni producenci nie będą musieli budować silnika od zera, a Porsche oraz Audi będą miały więcej czasu na ich rozwój. Tu ważne będzie osiągnięcie konsensusu w sprawie limitów budżetowych, które będą ważne dla losów potencjalnego zaangażowania koncernu VAG.

Kalendarz F1 potwierdzony – tak samo kilka innych zmian w FIA WEC oraz Formule E

Na poprzednim posiedzeniu WMSC ogłoszono prowizoryczny kalendarza F1 na sezon 2022. Dziś potwierdzono, że takowa wersja jest ostateczna, co oznacza 23 rundy w sezonie 2022. Oczywiście należy pamiętać, że sytuacja pandemiczna na świecie nadal nie jest pewna. Do tego należy mieć na uwadze, że jeszcze nie potwierdzono tego czy sprinty znikną z F1 czy jednak zostaną i w jakiej ilości w trakcie sezonu. To również powinno zostać ogłoszone w najbliższych dwóch miesiącach. Wiadomość dotyczącą kalendarza F1 na sezon 2022 znajdziecie poniżej.

ZOBACZ TAKŻE
Komisja F1 potwierdziła wstępny kalendarz 2022 i sprint w Brazylii

Przy okazji warto wspomnieć o FIA WEC oraz Formule E. W wyścigach endurance załogi finiszujące poza pierwszą dziesiątką danej klasy już nie będą zdobywać punktów. Do tej pory w mistrzostwach świata oraz ELMS załogi, które ukończyły wyścig w swojej klasie poza pierwszą dziesiątką otrzymywały 0,5 punktu. Jeśli chodzi o Formułę E to w sezonie 2022/2023 mistrzostwa świata wprowadzą limity budżetowe, które będą dotyczyć wszystkich producentów startujących w tej serii. Od października ma obowiązywać ograniczenie na poziomie 13 milionów euro za sezon. Natomiast w sezonie 2023/2023 ma ono wzrosnąć do 15 milionów. Przy okazji elektryczna seria potwierdziła właśnie kalendarz na Sezon 8, który wystartuje w styczniu w Arabii Saudyjskiej. Jednocześnie swoje kalendarze potwierdziły także F2 i F3, które w przyszłym roku wrócą do poprzedniego formatu mistrzostw. Ich kalendarze nie uległy zmianom względem wersji prowizorycznej, którą możecie zobaczyć poniżej.

ZOBACZ TAKŻE
Formuła 2 i Formuła 3 potwierdziły wstępny kalendarz na 2022 rok

5/5 (liczba głosów: 3)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama