Czego szukasz?

FIA WEC

Porsche ujawniło prototyp LMDh i kierowców, LMP2 znów spowolnione

Porsche skorzystało z zimowej ciszy wokół wyścigów endurance i zaprezentowało swój prototoyp LMDh oraz kierowców, którzy w przyszłym roku będą pracować przy rozwoju tego samochodu. Natomiast ACO ogłosiło zmiany w LMP2 mające na celu poprawę bezpieczeństwa.

Porsche prezentuje samochód LMDh oraz kierowców
Fot. Porsche Motorsport

Bez większego zaskoczenia

Mniej więcej w kwietniu tego roku pojawiły się informacje o tym, że niemiecki producent zamierza zaprezentować światu swój prototyp LMDh. Tu Porsche dotrzymało słowa, choć mówiło się, że w tym czasie mają odbyć się także pierwsze testy nowej maszyny. Marka ze Stuttgartu nie potwierdziła jednak, czy takowe się już odbyły. Wiemy za to, że Porsche i tak cały najbliższy rok zamierza wykorzystać na testy. W sezonie 2023 zobaczymy ten samochód zarówno w FIA WEC jak i IMSA Sportscar Championship. Natomiast za ich obsługę odpowie Team Penske. Amerykański zespół planuje starty w FIA WEC już w sezonie 2022, ale w klasie LMP2 w celach treningowych. Prototypy Porsche powstają we współpracy z Multimatikiem oraz Audi (które też wraca do WEC) i będą one dostępne także dla ekip klienckich. Jednakże na ten moment nie wiemy, jakie zespoły planują zakup takiego pojazdu.

Zdjęcia nowego prototypu Porsche (fot. Porsche)

Zdjęcie 1 z 4

ZOBACZ TAKŻE
Toyota potwierdza zmiany w WEC, BMW i Acura w Le Mans z LMDh?

Będąc w temacie Porsche warto jeszcze wspomnieć o kierowcach. Ostatnio donosiliśmy o tym, że Felipe Nasr miał się związać z Porsche i tak też się stało. Brazylijczyk oraz Dane Cameron zostali pierwszymi potwierdzonymi kierowcami w tym programie. Niewykluczone, że kolejnym może być Yifei Ye, który ostatnio związał się z Porsche. Przy okazji warto wspomnieć, że niemiecki producent ogłosił dziś także starty w GTD Pro. Tam ma ich reprezentować ekipa Pfaff Motorsports z Mattem Campbellem oraz Mathieu Jaminetem. Ta klasa zastąpi w przyszłym sezonie kategorię GTLM, która opierała się o samochody GTE. Natomiast w FIA WEC Porsche potwierdziło, że zostają w klasie GTE Pro na sezon 2022.

ZOBACZ TAKŻE
Valentino Rossi i Jorge Lorenzo znów spotkają się na torach wyścigowych?

Dodatkowe spowolnienie LMP2 w 2022, ale po co?

W tym roku przed startem sezonu FIA WEC oraz ELMS prototypom LMP2 zmniejszono moc oraz dodano masy. Jako, że takie zmiany wprowadzono bardzo późno, to nie spodobały się one zespołom, które wcześniej przygotowały się do innej specyfikacji pojazdów. Większość mediów pomija to, że takie zmiany były niezbędne z punktu widzenia bezpieczeństwa, aby zwiększyć różnicę pomiędzy tymi klasami. W tej niższej klasie rywalizują także kierowcy półprofesjonalni, którzy mogliby stanowić zagrożenie dla tych jadących samochodami klasy Hypercar. Jednak okazało się, że w tym roku LMP2 nadal była nieco szybsza niż zakładano. Dlatego też w 2022 roku wejdą kolejne zmiany.

ZOBACZ TAKŻE
Znamy ostateczną listę startową na sezon 2022 w AsLMS

Jak te zmiany będą wyglądać?

W przyszłym roku pakiet aerodynamiczny na Le Mans będzie obowiązkowy przez cały sezon mistrzostw świata – w tym roku niektórzy jeździli ze zmodyfikowanym pakietem High Down Force, który po modyfikacjach jest podobny do pakietu Le Mans, ale nie identyczny. Dodatkowo redukcji ulegnie bak samochodu – z 75 do 65 litrów. Takie rozwiązanie ma oczywiście skrócić długość przejazdów. Z drugiej strony to wpłynie także na zużycie opon – mniej paliwa oznacza krótszy stint, podczas którego opony mogą się wolniej zużywać. Dodatkowo dailysportscar.com donosi o modyfikacji dyfuzora w celu ograniczenia docisku czy zmniejszenie mocy silnika poprzez wprowadzenie zwężki. Jednocześnie pojawiają się także obawy o to, że prototypy LMP2 mogą zbyt mocno zbliżyć się osiągami do samochodów GTE. Spekuluje się też o wprowadzeniu nowego paliwa. Trzy ostatnie zmiany nie zostały jeszcze potwierdzone – stosowną informację powinniśmy otrzymać przed lutym.

5/5 (liczba głosów: 4)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama