Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1. Poznaj „Lellę” Lombardi

Maria Grazia „Lella” Lombardi to Włoszka, która przeszła do historii motorsportu. Pomyśleć, że zaczęło się od pracy w rodzinnym sklepie i jazdy dostawczą furgonetką, a skończyło na zaistnieniu w Formule 1. Poznajcie jedyną kobietę, która dojechała na punktowanej pozycji w wyścigu Grand Prix.

Lella Lombardi jedyna kobieta która zdobyła punkty w f1 gp hiszpanii 1975
Fot. Twitter / "Lella" Lombardi

Jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1. Historia „Lelli” Lombardi

Maria Grazia „Lella” Lombardi – jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1 – urodziła się 26 marca 1941 roku w Frugarolo w Piemoncie. W sumie przystąpiła ona do 17 Grand Prix MŚ F1. Zanim jej kariera na dobre się rozpoczęła warto przybliżyć „prywatę”. Ojciec Marii był rzeźnikiem, który prowadził swój sklep, do którego nasza bohaterka przywoziła towar. Lombardi jeździła typową dostawczą furgonetką i w międzyczasie próbowała swoich sił w kartingu. Jej pasja do motoryzacji i motorsportu pogłębiała się, co doprowadziło do kupna pierwszego samochodu w 1965 roku. Następnie cała uwaga „Lelli” skupiła się wokół ścigania. Najpierw wybór padł na Formułę Monza, potem Włoską F3 (od 1968 r.) – gdzie zdobyła wicemistrzostwo. Po pierwszych sukcesach trafiła do Formuły 850, gdzie wygrała 4 z 10 wyścigów, zdobywając mistrzostwo serii.

W 1971 roku Lombardi przeprowadziła się do Wielkiej Brytanii, a dokładniej do Londynu. Tam zdobyła mistrzostwo Formuły Ford Mexico. Następnie przeniosła się do Europejskiej Formuły 5000, gdzie jeździła w 1974 roku Lolą T330 z silnikiem Chevroleta. „Lella” zajęła świetne 5. miejsce w klasyfikacji, zdobywając 88 punktów. Niestety ani razu nie stała na podium, choć 4-krotnie była blisko – zajmując 4. lokatę. W międzyczasie jednak jej uwaga powoli kierowała się ku Formule 1.

ZOBACZ TAKŻE
Jedyna kobieta, która wygrała wyścig w bolidzie F1. Poznaj Desiré Wilson

Trzy lata prób z jednym happy endem

Jej debiut w królowej sportów motorowych nastąpił dokładnie 20 lipca 1974 roku. Wówczas reprezentując Allied Polymer Group jadąc Brabhamem BT42 próbowała zakwalifikować się do GP Wielkiej Brytanii. Niestety ta sztuka jej się wówczas nie udała. Włoska zawodniczka nie składała jednak broni i wystąpiła w nieoficjalnych GP Formuły 1. Wówczas prowadziła Lolę T330 podczas ROC na torze Brands Hatch (gdzie nie była sklasyfikowana) i BRDC Trophy na Silverstone (13. miejsce). Wszystko zmieniło się w sezonie 1975, gdy przeniosła się do ekipy March. Wtedy to jeżdżąc modelem 741 wywalczyła pierwszy start w GP, kwalifikując się do GP RPA. Kolejne starty był już w bolidzie 751, który pozwalał na nieco więcej. Już w pierwszej próbie z nową dla siebie konstrukcją nie tylko przeszła kwalifikacje, ale przeszła do historii. Bardziej szczegółowo o GP Hiszpanii opowiemy w dalszej części artykułu.

Jeśli chodzi o inne występy „Lelli” Lombardi, to nie były zbyt szczęśliwe. W Monako nie udało jej się zakwalifikować, w Belgii i Szwecji odpadła. Za to w Holandii i we Francji wywalczyła miejsca nr 14 i 18. Następnie przyszedł kolejny DNF. Jednakże potem znów mogło być pięknie. Jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1 mogła powtórzyć wyczyn z Hiszpanii. W Niemczech zajęła bowiem 7. lokatę, tuż za punktowaną szóstką. W Austrii było już 17. miejsce, a we Włoszech odpadnięcie z rywalizacji. Na GP USA Włoszka otrzymała bolid Williams FW04, ale nie zdołała wystartować. Był to też dla niej koniec sezonu 1975 w F1. Dodać możemy jej jeszcze nieoficjalne rundy ROC i BRDC, gdzie nie dokonała niczego wielkiego. Co ciekawe w międzyczasie zadebiutowała jeszcze w 24h Le Mans, gdzie po 20 okr. jej załoga odpadła.

Powolny koniec kariery

Jeszcze w 1976 roku otrzymała kilka szans. W Brazylii była 14. za sterami Marcha 761. Potem nastała przerwa i powrót w barwach RAM Racing i Brabhamie BT44B. Niestety ostatnie trzy starty to dwa odpadnięcia w pre-kwalifikacjach i 12. miejsce w Austrii. Tak też zakończyła się kariera Lombardi w F1. Znacznie lepszą historię we wspomnianym sezonie zaliczyła w Le Mans, gdzie wywalczyła 2. lokatę w klasie GTP. Przez kolejne dwa lata też podejmowała próby, ale w klasie S, gdzie raz była 4. lokata i potem DNF. Co ciekawe sezon 1976 był bogatszy o 2 rundy Shellsport GB8 International Series, o której już wam co nieco pisaliśmy na motohigh.pl. Tam jednak Lombardi raz zapunktowała, zajmując 9. miejsce na Brands Hatch. W 1979 roku powróciła jeszcze do wspomnianej serii, którą już uznawano za Brytyjską F1. Jednak jej jeden jedyny występ był dość słaby.

ZOBACZ TAKŻE
Bolidy F1 w innych seriach wyścigowych. Nieoficjalne GP, ROC i sprinty

 

Z ciekawostek warto na pewno wspomnieć o startach „Lelli” Lombardi w jeszcze innych seriach. W 1977 roku Włoszka spróbowała sił w NASCAR, startując na Daytonie w Firecracker 400. Dwa lata później odniosła sukcesy w sportscarach. Wtedy wygrała 6-godzinne wyścigi w Pergusie i Vallelundze. W 1981 r. wygrała rundę WSC – 1000 km Monza w prototypie Osella-BMW. Występowała jeszcze w różnych zawodach. Co ciekawe spróbowała nawet w DTM, w 1984 roku, kiedy to wystartowała w dwóch rundach na torze Hockenheimring, zajmowała miejsca nr 10 i 6. W niemieckich turystykach była jedyna pierwszą kobietą-zawodniczką. W 1988 roku Lombardi zdecydowała się wycofać z wyścigów. Poniekąd było to związane z wykryciem choroby nowotworowej. Rok później jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1 założyła zespół wyścigowy o nazwie Lombardi Autosport. Niestety zmarła na raka 3 marca 1992 roku w wieku zaledwie 50 lat.

Jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1. Pamiętne GP Hiszpanii 1975

„Lella” Lombardi przeszła do historii Formuły 1 podczas GP Hiszpanii 1975. Była to wówczas 4. runda sezonu, lecz dla włoskiej zawodniczki był to dopiero drugi, a tak właściwie to trzeci sprawdzian w królowej motorsportu. Jeśli zaliczymy jej GP RPA 1975, które nie ukończyła oraz GP Wielkiej Brytanii 1974 (do którego się nie zakwalifikowała). Nikt nie spodziewał się, że na starcie ustawiła się jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1. Zważywszy na to, że do zmagań na torze Montjuich Lombardi przystępowała z odległego, 24. pola, nikt raczej nie był gotów obstawić takiego zakładu.

ZOBACZ TAKŻE
Numer 13 w F1. Nikomu nie przyniósł nic dobrego

Włoszka startowała w tamtym czasie Marchem 751 z silnikiem Forda. Zmagania na obiekcie ulicznym wokół Barcelony układały się dla niej stosunkowo dobrze. „Lella” Lombardi unikała kłopotów i pięła się stopniowo w górę stawki. Niestety wkrótce na torze Montjuich doszło do tragedii. Lider wyścigu Rolf Stommelen uderzył w barierki i przeleciał nad nimi. Niestety wypadł w miejscu, gdzie było dużo skupisko ludzi, przez co zabił 4 kibiców. Niemiec wypadł na 25. okrążeniu i wówczas została podjęta interwencja.

Ostatecznie zawody przerwano na 29. kółku i uznano aktualny układ tabeli za ostateczny. Lombardi jechała wówczas na 6. miejscu, które premiowane było punktem. Jednakże w wyniku braku pokonania 3/4 dystansu wszyscy otrzymali połówki punktów. W ten sposób, dzięki wywalczeniu 0,5 „oczka” do dziś zawodniczka z Frugarolo to jedyna kobieta, która zdobyła punkty w F1. „Lella” to też druga zawodniczka po Marii Teresie de Filippis (GP Belgii 1958), która wystartowała w wyścigu Grand Prix królowej motorsportu.

5/5 (liczba głosów: 5)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama