Fiat Tipo Cross: Ogólne wrażenia
Jeszcze przed samym testem samochodu Fiat Tipo Cross byliśmy po prostu ciekawi tego, jak Włosi z hatchbacka spróbowali stworzyć crossovera. Warto tutaj wspomnieć, że model Tipo w Fiacie to absolutny hit, który utożsamił się z tym, że „nie musisz mieć nowego auta za duże pieniądze”. Mimo że od 2015 roku dostępne były wersje sedan, hatchback czy kombi, to większą popularnością cieszyła się ta środkowa. Chociaż sedan deptał mocno po piętach, bowiem był tym… tańszym. W 2020 roku wraz z faceliftingiem do gry wkroczyła wersja Tipo Cross. Warto jednak zauważyć, że jej wartość bazowa już budziła u potencjalnych klientów pewne wątpliwości. Mimo wszystko jeśli chodzi o crossovery z segmentu C, to Fiat z niczym nie przesadził. Skoro dość ciekawie wyposażone auto można mieć w pułapie 85-105 tys. złotych.
Nasze wrażenia z użytkowania Tipo Crossa były dość dobre. Trudno było się zachwycać, ale też nie można było przesadnie narzekać. W trakcie jazdy nic nie trzeszczało, więc materiały były spasowane dość solidnie. O dziwo mały silnik o mocy 100 KM dawał tutaj sobie radę, a w trasie nie dokuczał brak 6. biegu. Było dość cicho i przy okazji w miarę wygodnie. Jedynie z tyłu pasażerowie powyżej 175 cm wzrostu mogli nieco narzekać na przestrzeń nad głową. Sama obsługa multimediów też była dość prosta, nic się nie zawieszało, choć czasem w kontekście nawigacji mogłoby to działać jeszcze odrobinę lepiej. Kilkanaście centymetrów więcej prześwitu dodawało więcej komfortu podczas jazdy po nieutwardzonych drogach. Suma summarum Fiat Tipo Cross był dobry do miasta, aby podjechać pod wyższe krawężniki, ale i w trasie zapewniał więcej wygody niż bardziej standardowi bracia. Odrobinę lepiej mogło być ze spalaniem, o szczegółach jednak więcej w dalszej części.
Dane techniczne
Fiat Tipo Cross został wyposażony w 3-cylindrową jednostkę napędową o poj. 1.0 l o mocy 100 KM i 190 Nm momentu obrotowego. To wszystko wspiera 5-biegowa manualną skrzynia biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 12,2 sekundy, co pokrywało się z naszym pomiarem. Prędkość maksymalna oscyluje w granicach 183 km/h. Pojazd nie jest już zwykłym hatchbackiem, a crossoverem. Nie ma wersji 4×4, jest jedynie przednionapędowa.
Jeśli chodzi o podstawowe wymiary, to wyglądają one następująco: 4386 mm (długość) x 1802 mm (szerokość) x 1556 mm (wysokość). Rozstaw osi to 2638 mm. Zbiornik paliwa ma pojemność 50 litrów, a masa własna wynosi 1335 kg. Minimalna pojemność bagażowa wynosi 440 litrów.
Fiat Tipo Cross: Wyposażenie
Najdroższą opcją dodatkową w przypadku testowanego samochodu Fiat Tipo Cross był… lakier metalizowany pomarańczowa Paprika za 2400 zł. Obok niego wymienić kilka pakietów za ponad 2 tys. złotych, którymi były Tech (2200) i Wygoda (2200). Reszta opcji była już znacznie tańsza. Dla przykładu system monitorowania martwego pola kosztował 1500 zł, a Mopar Connect 1150 zł (mowa o systemie umożliwiającym śledzenie pojazdu z poziomu smartfona i zapewniającym pomoc w razie kradzieży). Czy za coś jeszcze zapłacimy „tysiaka”? Otóż nie, bowiem reszta kosztowała między 200-800 zł. Przykładowo maksimum z tego pułapu warte były podgrzewane przednie fotele. Następnie dodatkowe ogrzewanie wnętrza czy obudowa lusterek bocznych w kolorze chromu były po 550 zł, a fotel pasażera z regulacją wysokości i pakiet na niskie temperatury po 500 zł. Dość niedrogie były ciemne wykończenie wnętrza, zestaw dla palących czy gniazdo 12V w bagażniku, bo po 200 zł każda z opcji.
W sumie za wszystkie opcje dodatkowe musielibyśmy zapłacić dokładnie 12 950 zł, czyli nie tak dużo. Warto jednak zauważyć, że w wersji Tipo Cross wiele otrzymujemy w standardzie. I nie mówimy tutaj tylko po poduszkach powietrznych czy systemach bezpieczeństwa i wspomagających kierowcę. Z przykładowych można wymienić tutaj tempomat i ogranicznik prędkości, system rozpoznawania znaków drogowych, asystent zmiany świateł czy utrzymywania pasa ruchu, porty USD, 17-calowe felgi aluminiowe, 7-calowy kolorowy wyświetlacz TFT, AndroidAuto/Apple CarPlay. Do tego różne zestawy estetyczne Cross i zestaw naprawczy do kół także byłyby w cenie standardu.
Ile to pali?
Testowany Fiat Tipo Cross według WLTP w cyklu mieszanym miał palić 5,8 l/100 km. Jeśli chodzi o cykl miejski to wartości miały wahać się między koło 7,3 l/100 km, a w trasie 4,9-5,0 l/100 km. W naszym przypadku średnia z trasy ok. 1700 km wyniosła 7,7 l/100 km. Warto jednak zaznaczyć, że przemierzaliśmy też górskie drogi, co mogło nieco zawyżyć wynik. Jednakże jeśli chodzi o trasę szybkiego ruchu to z prędkościami 130-140 km/h odnotowaliśmy wynik na poziomie 6,2 l/100 km. W przypadku uniknięcia dróg szybkiego ruchu byliśmy w stanie zejść nawet na 4,7 l/100 km. Za to w mieście nie przekraczaliśmy 8 l/100 km. Biorąc pod uwagę, że samochód był testowany zimą, to można śmiało odjąć między 0,6-0,8 l/100 km od wspomnianych wyników w ciepłych miesiącach. Generalnie na pełnym baku mogliśmy myśleć o pokonaniu 750 km.
Fiat Tipo Cross: Ile taka przyjemność?
Aktualna cena (stan na 22.02.2022) testowanego egzemplarza Fiat Tipo Cross to 103 050 zł. W jej skład wchodzi oczywiście wyposażenie dodatkowe o wartości blisko 13 tys. złotych. Mimo wszystko chcielibyśmy podkreślić, że jeszcze pod koniec 2021 roku ten sam samochód kosztowałby nieco poniżej 100 tys. złotych. Niby „przebitka” nie jest duża, ale jednak pokazuje, jak czasem 1 lub 2 miesiące mogą zmienić sytuację. Warto zauważyć, że w konfiguratorze Fiata model Tipo Cross startuje od 84 100 zł. Jednakże wówczas byłaby mowa o biedniejszej odmianie City Cross z tym samym silnikiem 1.0 Turbo 100 KM. Do wyboru mamy jeszcze diesla 1.6 MultiJet 130 KM, z którym rozpoczynalibyśmy od 96 100 zł.
Jeśli już bylibyście zainteresowani samą wersją Tipo Cross, to trzeba szykować 90 100 zł za „benzyniaka”. Za diesla będzie to już 102 100 zł. Obie jednostki są takie same jak w przypadku wariantu City Cross. Dla porównania zwykłe Tipo w sedanie możemy mieć za ok. 57 tys. zł, w hatchbacku za 71 tys. zł, a kombi za 77 tys. zł. Różnicę w cenie zatem widać, więc na pewno Crossa powinny rozważyć głównie osoby oczekujące większego prześwitu i dodatkowej ochrony dla progów i nadkoli. Jeśli chcielibyście sprawdzić testowaną wersję, wpiszcie kod 699AC646 w konfiguratorze.
Podsumowanie: Fiat Tipo Cross 1.0 Turbo 100 KM
Fiat Tipo Cross 1.0 Turbo 100 KM
-
Stylistyka
-
Przestronność
-
Wyposażenie
-
Multimedia
-
Komfort użytkowania
-
Przyjemność z jazdy
-
Silnik i napęd
-
Skrzynia biegów
-
Ekonomia i ekologia
-
Bezpieczeństwo
-
Cena w stosunku do jakości
Podsumowanie
Fiat Tipo Cross uzyskał w naszym teście wysoką średnią ocen wynoszącą 4,7/5. Samochód okazał się dość ciekawy i jeśli faktycznie nie brać go za wyrośniętego i uterenowionego hatchbacka, ale za crossovera, to jego wartość nie jest abstrakcyjna. Mimo wszystko zestawienie ponad 103 tys. złotych z niemal o połowę tańszym Tipo w sedanie robi różnicę i daje do myślenia. Warto jednak wziąć pod uwagę, że Fiat dość dużo pozmieniał i zaoferował dość bogate wyposażenie już w standardzie.
W dodatku patrząc na konkurencję samego modelu Tipo, czyli Hyundaia i30, Forda Focusa, Opla Astrę, Peugeota 308, to nikt nie zrobił z nich crossoverów. Jedynie Ford przygotował uterenowionego Focusa Active, ale to kombi. Ciekawym konkurentem dla Tipo Crossa bardziej wydaje się być Kia XCeed, która także nie kosztuje wiele więcej. Na pewno nad wyborem testowanego samochodu trzeba by się nieco dłużej zastanowić, ale na pewno warto pochwalić Włochów za dość przemyślane udoskonalenia i ruchy w kierunku nowych klientów.