McLaren przed Ferrari i Mercedesem
Według raportów RacingNews365.com rano mieliśmy około 17 stopni Celsjusza, a już po południu 28. To miało wpływ na samochody F1, choć teoretycznie po przerwie obiadowej nikt przez długi czas nie mógł poprawić osiągnięcia Leclerca z rana. Monakijczyk ustanowił 1:20:165. Dopiero w ostatnich 30 minutach Lando Norris z McLarena awansował z P3 na P1, przebijając wynik rywala z Ferrari o 0,2 sekundy. Brytyjczyk był najszybszy w pierwszym i drugim sektorze. Jednakże jego wynik 1:19:568 był o ok. 2,8 s gorszy od czasu PP z GP Hiszpanii z zeszłego roku. Jeśli faktycznie nowe bolidy mają nie być wolniejsze od swoich poprzedników możemy w kolejnych dniach oczekiwać większej poprawy. Może jeszcze nie będzie to na miarę przebicia czasu Lewisa Hamiltona z sezonu 2021 ze względu na inną porę roku, ale jeszcze ponad 2 sekundy powinno się udać urwać.
Keep those laps coming, @LandoNorris.👌
More data collected. 📈#F1Testing pic.twitter.com/pBiws1Ormq— McLaren (@McLarenF1) February 23, 2022
Jeśli chodzi o pierwszy dzień testów przedsezonowych, w tym roku zwanych shakedownem F1 lub „przedtestami”, to tutaj chodziło o bezproblemowe jazdy. Prawie wszystkie ekipy mogły czuć się usatysfakcjonowane z małymi wyjątkami. Alfa Romeo mogła czuć rozczarowanie kłopotami z poranka, przez które Robert Kubica nie przejechał nawet 10 kółek. Na większe przeszkody trafił także Haas, który już w początkowej fazie popołudniowej sesji zmagał się z uszkodzeniami podłogi VF-22. To sprawiło, że Mick Schumacher nie pokonał zbyt wielu kilometrów. Kierowcom zdarzało się zwiedzać pobocza i na chwilę się zatrzymywać, ale nie wywoływali oni czerwonych flag. Lando Norris był najbliżej „sprawienia zamieszania”, bowiem na jakiś czas jego bolid zatrzymał się na końcu alei serwisowej. Mechanicy szybko jednak interweniowali i przywrócili go do garażu, a potem Brytyjczyk mógł coraz śmielej sobie poczynać.
Some good news – the repairs are complete and @SchumacherMick can get back to the action with 30 mins left to run today.#HaasF1 pic.twitter.com/Rwdb1dSazt
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 23, 2022
Jak to było z przebiegami o poranku? Całkiem przyzwoicie
Z kierowców, którzy jeździli tylko w porannej sesji najlepszymi przebiegami mogą pochwalić się: Leclerc (80 okr.), Russell (77), Latifi (66). Vettel pokonał 52, Mazepin 20, Kubica 9 kółek. Co ciekawe już wtedy zawodnicy mający przed sobą jeszcze drugą część dnia akcentowali swój udział. Dla przykładu Verstappen rano zrobił tyle samo km, co Leclerc. Alonso miał 54, Norris 50, a Tsunoda 43.
Verstappen i… Ferrari z największym przebiegiem
Max Verstappen był jednym z najbardziej pracowitych kierowców o poranku, a popołudniu jeździł już zdecydowanie najwięcej. Aktualny mistrz świata pokonał 147 okrążeń na torze Catalunya, co stanowi więcej niż 2 dystanse wyścigu o GP Hiszpanii. Holender miewał kilka przygód, ale zawsze wychodził z opresji obronna ręką. Na pewno jego przebieg potwierdził, że czuje się on dobrze przygotowany fizycznie do sezonu 2022. Ostatecznie 24-latek miał dopiero 9. czas i stratę 2,7 s do lidera, Lando Norrisa z McLarena. Patrząc jednak na to, że Brytyjczyk pod koniec pojeździł na miękkszych oponach, a Holender przeważnie jechał z zatankowanym bolidem na pośrednich i twardych, to można się domyślić, skąd taka różnica. W samych testach F1 nie chodzi też o kręcenie rekordów, a bardziej o prace nad nowym samochodem. Tutaj Red Bull robił co mógł i zapewne jeszcze będą mieli okazję przycisnąć.
Day 1 in Barcelona ✔️ 147 laps with a fastest time of 1:22.246 for @Max33Verstappen 🤘 #F1Testing pic.twitter.com/ses5Wb9sdO
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) February 23, 2022
Warto zaznaczyć, że Scuderia Ferrari, dając szansę obu kierowcom – Leclercowi i Sainzowi – wykręciła… najlepszy przebieg. Do 80 kółek Monakijczyka, Hiszpan dopisał 73. To łącznie dało 153 okrążenia, czyli o 6 więcej niż Verstappen zrobił w Red Bullu. Pozostałe zespoły miały już nieco straty pod tym względem. Williams z Latifim i Albonem wykręcił 132 okrążenia. Nieco mniej mieli chociażby Mercedes, który z Russellem i Hamiltonem łącznie uzbierali ich 127, podczas gdy Alonso w Alpine sam zrobił 129, a Tsunoda 120. „Setkę” przekroczył jeszcze Aston Martin, bowiem Vettel i Stroll uzbierali 118 kółek. McLarenowi zdołał zgromadzić 101 okr. Niestety w przypadku Haasa i Alfy Romeo sytuacja wyglądała wręcz „tragicznie”. Mazepin rano pokonał tylko 20 okrążeń, a Mick Schumacher po naprawie podłogi zdołał nabić ich 23 – co dało 43. Natomiast w Alfie Romeo Kubica i Bottas zebrali jedynie 32 kółka.
Alfa Romeo i Haas mają więcej zadań domowych
Można oczekiwać, że jutro, 24 lutego, Alfa Romeo i Haas będą starały się nadrobić stracony czas. Zwłaszcza że patrząc na wyniki Valtteriego Bottasa i Micka Schumachera bolidy C42 i VF-22 nie muszą być wcale takie najgorsze. Ważne będzie unikanie kłopotów, bowiem rywale już teraz zebrali sporo cennych danych.
🕵🏻♂️ pic.twitter.com/iJLwX8EsW9
— Alfa Romeo F1 Team ORLEN (@alfaromeoorlen) February 23, 2022
To nie był dzień Roberta Kubicy
Polski kierowca otrzymał szansę w trakcie porannej sesji pierwszego dnie testów w Barcelonie. Rezerwowy kierowca Alfy Romeo pokonał jednak jedynie 9 okrążeń, co było spowodowane pewnymi „mniejszymi” usterkami. Mechanicy nie zdołali usunąć problemu na tyle szybko, aby zwycięzca GP Kanady 2008 mógł spróbować pokonać kilka dłuższych przejazdów i szybszych okrążeń. Sytuacja poprawiła się popołudniu, ponieważ Alfa Romeo dała już Valtteriemu Bottasowi bolid C42 zdolny do jazdy, choć nie na zbyt długo. Kubica finalnie zakończył dzień na 16. miejscu w tabeli wyników (ze strata 5,3 s do lidera). Na ten moment wiemy już, że nasz rodak nie dostanie szansy za kierownicą podczas I tury jazd. Nie można jednak wykluczyć, że w związku z zaistniałymi problemami uda się dać mu jedną z sesji w Bahrajnie.
Wyniki 1. dnia testów w Barcelonie
Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas | Liczba okrążeń |
---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | 1:19.568 | 101 |
2. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:20.165 | 80 |
3. | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 1:20.416 | 73 |
4. | George Russell | Mercedes-AMG Petronas Motorsport F1 Team | 1:20.784 | 77 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas Motorsport F1 Team | 1:20.929 | 50 |
6. | Sebastian Vettel | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:21.276 | 52 |
7. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 1:21.638 | 120 |
8. | Fernando Alonso | BWT Alpine F1 Team | 1:21.746 | 129 |
9. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:22.246 | 147 |
10. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 1:22.572 | 23 |
11. | Alexander Albon | Williams Racing | 1:22.760 | 66 |
12. | Mick Schumacher | Uralkali Haas F1 Team | 1:22.962 | 23 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:23.327 | 66 |
14. | Nicholas Latifi | Williams Racing | 1:23.379 | 66 |
15. | Nikita Mazepin | Uralkali Haas F1 Team | 1:24.505 | 20 |
16. | Robert Kubica | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 1:25.909 | 9 |