Czego szukasz?

Formuła 1

Punktacja F1 w sezonie 2022. Mnóstwo zmian po pamiętnym „wyścigu”

Punktacja F1 w sezonie 2022 uległa istotnym zmianom względem poprzednich lat. Wszystko za sprawą „wyścigu” o GP Belgii w 2021 roku, który pokazał niedoskonałość poprzedniego regulaminu. Władze F1 między sezonami opracowały więc nowe zasady, dzięki którym mamy łącznie aż pięć systemów punktacji.

punktacja f1
Fot. Red Bull Content Pool

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Klasyfikacja generalna kierowców F1 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Klasyfikacja generalna konstruktorów F1 2022

Nie zmieniła się jedynie podstawowa punktacja

Rozpoczęliśmy tekst od wskazania wielkich zmian, ale bazowa punktacja F1 jako jedyna nie uległa zmianom. Funkcjonuje ona bez zmian od sezonu 2010 i opiera się na nagradzaniu dziesięciu najlepszych kierowców w danym wyścigu. Robi to w następujący sposób:

1. miejsce – 25 punktów
2. miejsce – 18 pkt.
3. miejsce – 15 pkt.
4. miejsce – 12 pkt.
5. miejsce – 10 pkt.
6. miejsce – 8 pkt.
7. miejsce – 6 pkt.
8. miejsce – 4 pkt.
9. miejsce – 2 pkt.
10. miejsce – 1 pkt.

Do uwzględnienia kierowcy w klasyfikacji wyścigu potrzebne jest przejechanie 90% dystansu zawodów. To też uprawnia go do zdobyczy punktowej. Oznacza to ni mniej ni więcej, a to że kierowca nie musi przekroczyć linii mety, aby zostać uwzględniony w rezultatach wyścigu i zdobyć punkty. Możemy wyobrazić sobie sytuację, w której w rywalizacji pozostało 10 kierowców, a ostatni z nich z powodu awarii zatrzymał się kilkaset metrów przed metą. 

Dodatkowo od sezonu 2019 premiowane jest najszybsze okrążenie w wyścigu. Kierowca, który uzyskał „fastest lap” otrzymuje dodatkowy punkt. Jest jednak jeden warunek – musi znajdować się w punktowanej strefie, czyli TOP 10. Nowy przepis sprawił więc, że zawodnik może w trakcie standardowego weekendu wyścigowego wzbogacić się aż o 26 „oczek”. Jeśli najszybsze okrążenie wyścigu należy do kierowcy, który ukończył wyścig poza punktowaną strefą, punkt nie jest przyznawany nikomu. 

Zupełnie nowa punktacja sprintów F1 w sezonie 2022

Tzw. sprinty kwalifikacyjne pojawiły się w F1 w sezonie 2021. To dodatkowy, krótki wyścig rozgrywany w sobotę, którego zasady opisaliśmy dokładnie w osobnym newsie, do którego link znajdziecie poniżej. O ile w sezonie 2022 rozegrane zostaną trzy takie sprinty, a więc tyle samo co rok wcześniej, to znacznie zmieniła się ich punktacja. W poprzednim roku kalendarzowym punkty zdobywała jedynie pierwsza trójka, podczas gdy w tym sezonie jest to aż ośmiu kierowców. Dostają oni odpowiednio:

1. miejsce – 8 punktów
2. miejsce – 7 pkt.
3. miejsce – 6 pkt.
4. miejsce – 5 pkt.
5. miejsce – 4 pkt.
6. miejsce – 3 pkt.
7. miejsce – 2 pkt.
8. miejsce – 1 pkt.

ZOBACZ TAKŻE
Sprinty F1 2022 - wszystko, co powinieneś wiedzieć

Niepełny wyścig zmienia wszystko

Gdy wyścig przerwano z powodu np. warunków pogodowych czy w przypadku zagrożenia w postaci narażenia zdrowia i życia uczestników, obowiązują zupełnie inne zasady i aż trzy osobne systemy punktacji. Wprowadzono je w 2022 roku w odpowiedzi na sytuację podczas „wyścigu” o GP Belgii w 2021 roku. Przy zastosowaniu poniższych zasad jest jednak jeden, ale bardzo ważny warunek – dotyczą one tylko niewznowionych wyścigów. Jeśli wyścig został wznowiony, a kierowcy dojechali do mety, to obowiązują pełne punkty. 

W przypadku kiedy lider wyścigu nie ukończył dwóch okrążeń [liczą się okrążenia bezpośredniego ścigania, nie za samochodem bezpieczeństwa czy podczas wirtualnej neutralizacji – przyp. red.], nie zostają przyznane żadne punkty. Od dwóch okrążeń do 25% dystansu wyścigu punktuje natomiast tylko pierwsza piątka, dostając kolejno 6-4-3-2-1 punkty. 

Jeśli lider wyścigu przejedzie od 25 do 50% dystansu, punkty otrzyma już dziewięciu najszybszych kierowców. W tym przypadku można mówić o połowie normalnych przyznawanych punktów. Punktacja zaczyna się bowiem od 13, a kończy na 1 punkcie (13-10-8-6-5-4-3-2-1). Kiedy kierowcy pokonają natomiast od 50 do 75% dystansu wyścigu, obowiązuje kolejny już wariant punktacji. „Oczka” zdobywa wtedy pierwsza dziesiątka, ale w systemie 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna kierowców F1 2022. Końcowa sytuacja w tabeli

Co w przypadku równej liczby punktów?

Zasada wyłaniania mistrza świata jest jasna – zwycięża zdobywca największej liczby punktów. W takiej samej liczby punktów uwzględnia się liczbę poszczególnych miejsc – zaczynając oczywiście od najwyższych. Zazwyczaj więc największe znaczenie może mieć suma wygranych, ale w przypadku gdy jest ich taka sama, liczy się ilość drugich miejsc, następnie trzecich itd. 

Jak dawniej wyglądał system punktacji w F1?

W sezonach 1950-1959 tylko najlepszych pięciu zawodników zdobywało punkty (8-6-4-3-2). Od 1960 do 2002 już sześciu, ale po drodze zmieniało się dużo. W 1960 roku obowiązywał 8-6-4-3-2-1, ale rok później weszła punktacja 9-6-4-3-2-1. Obowiązywała ona do 1990 roku. W trakcie zmieniano jedynie zaliczanie poszczególnych rund do klasyfikacji generalnej, przez co niektóre u jednych kierowców liczyły się, a inne nie.

Od sezonu 1991 do 2002 mieliśmy już układ 10-6-4-3-2-1. Dopiero przed 2003 rokiem podjęto decyzję o premiowaniu kolejnych dwóch lokach – siódmej i ósmej (10-8-6-5-4-3-2-1). Taka sytuacja trwała do końca 2009 roku, zanim wszedł nowy system, który jest aktualny do teraz. Co ciekawe, obowiązujące od 2019 roku premiowanie najszybszego okrążenia w wyścigu nie jest niczym nowym. Punkt taki był już przyznawany w latach 1950-1959.

5/5 (liczba głosów: 6)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama