Powrót króla DTM i debiut rajdowej legendy
Po rocznej przerwie spowodowanej startami w Formule E ikona niemieckiej serii wraca! Rene Rast, trzykrotny mistrz DTM, zasiądzie za kółkiem Audi R8 LMS Evo II, w barwach Team Abt Sportsline – czyli notabene w zespole, z którym przez lata Niemiec rywalizował. Co skłoniło Rasta do powrotu? Otóż z Formuły E po zakończeniu sezonu 2021 odeszło Audi, zostawiając Niemca bez pracy na kolejny rok, zanim marka z Ingolstadt wróci do FIA WEC w klasie Hypercar. Żeby wypełnić tę lukę czasową, Rast wraca na rok do Deutsche Tourenwagen Masters, by powalczyć o czwarty tytuł mistrzowski.
W DTM w nowym sezonie zadebiutuje dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata – Sebastien Loeb. Tym samym DTM będzie kolejną serią, którą odwiedzi legendarny francuski kierowca. Loeb wystartuje w pierwszej rundzie sezonu w barwach Red Bull AlphaTauri AF Corse Ferrari. Ikona WRC zastąpi w barwach AF Corse Nowozelandczyka Nicka Cassidy’ego, który w ten sam weekend będzie startował w Formule E.
Warto wspomnieć o pełnoprawnym debiucie Porsche, które na stałe wchodzi do rodziny DTM. Marka ze Stuttgartu będzie reprezentowana przez zespoły KÜS Bernhard, który będzie wystawiał 1 auto oraz SSR Performance z 2 samochodami. Swój program DTM rozszerzyło Lamborghini. Włoska marka będzie reprezentowana przez 2 zespoły i łącznie aż 6 aut.
Oto pełna lista kierowców i zespołów startujących w sezonie 2022
Na liście startowej mamy łącznie aż 30 kierowców!
Nazwa zespołu | Model pojazdu | Kierowa 1 | Kierowca 2 | Kierowca 3 | Kierowca 4 |
---|---|---|---|---|---|
Winward Racing | Mercedes-AMG GT3 Evo | #1 Maximilian Götz | #22 Lucas Auer | #27 David Schumacher | |
Haupt Racing Team | Mercedes-AMG GT3 Evo | #4 Luca Stolz | #36 Arjun Maini | ||
Mücke Motorsport | Mercedes-AMG GT3 Evo | #18 Maximilian Buhk | |||
GruppeM Racing | Mercedes-AMG GT3 Evo | #55 Mikael Grenier | #88 Maro Engel | ||
Red Bull AlphaTauri AF Corse | Ferrari 488 Evo GT3 | #37 Nick Cassidy (wybrane wyścigi: Sebastien Loeb) | #74 Felipe Fraga | ||
Team Abt Sportsline | Audi R8 LMS Evo II | #3 Kelvin van der Linde | #7 Ricardo Feller | #33 Rene Rast | |
Team Rosberg | Audi R8 LMS Evo II | #51 Nico Müller | #12 Dev Gore | ||
Attempto Racing | Audi R8 LMS Evo II | #66 Marius Zug | |||
Walkenhorst Motorsport | BMW M4 GT3 | #11 Marco Wittmann | #10 Esteban Muth | ||
MW Schubert Motorsport | BMW M4 GT3 | #25 Philipp Eng | #31 Sheldon van der Linde | ||
GRT Grasser Racing | Lamborghini Huracan GT3 Evo | #63 Mirko Bortolotti | #6 Alessio Deledda | #19 Rolf Ineichen | #85 Clemens Schmid |
T3 Motorsport | Lamborghini Huracan GT3 Evo | #26 Esmee Hawkey | #95 Nicki Thiim | ||
KÜS Team Bernhard | Porsche 911 GT3 R | #24 Thomas Preining | |||
SSR Performance | Porsche 911 GT3 R | #92 Laurens Vanthoor | #94 Dennis Olsen |
Powrót na Spa i start w Portugalii. Ciekawy terminarz DTM 2022
Sezon 2022 rozpocznie się w dość egzotycznym miejscu jak na DTM, bo na torze Autodromo do Algarve w Portimao w Portugalii. Inauguracja sezonu odbędzie się w weekend 29 kwietnia – 1 maja. Następnie nie zabraknie rund w Niemczech na Lausitzringu, Norisringu czy Nürburgringu. DTM również odwiedzi Włochy i tor Imola, a także słynny tor Spa-Francorchamps w Belgii.
Końcówka sezonu to runda na austriackim torze Red Bull Ring w Spielbergu oraz tradycyjny finał na Hockenheim. W sezonie 2021 z powodu perypetii pandemicznych kampanię zakończyła runda na Norisringu, lecz w nadchodzącym sezonie wszystko wraca do normy i ostatnia runda odbędzie w stałym miejscu dla DTM, jakim jest Hockenheimring.
Jakie zmiany zaszły w przepisach przed tym sezonem?
Po kontrowersjach związanych z zeszłorocznym finałem sezonu w Norymbergii, zdecydowano się zmodyfikować przepisy dotyczące poleceń zespołowych. Do tej pory nie można było wydawać poleceń zespołowych w obrębie jednego zespołu. Teraz rozszerzono to o wszystkie samochody danego producenta. Od teraz producenci nie będą mogli ustalać kolejności samochodów należących do nich. Zmieniły się także pit stopy. Oczywiście nadal obowiązuje ograniczenie do czterech mechaników podczas wymiany opon. Jednakże od teraz mechanicy muszą najpierw wymienić opony na tylnej osi, zanim przystąpią do wymiany ogumienia z przodu. Ten przepis ma na celu ukrócić dominację AF Corse, które przy użyciu swojej „choreografii” było w stanie skrócić tę procedurę.
Inną istotną nowością będzie to, że lider wyścigu nie będzie mógł dyktować tempa przy wznawianiu neutralizacji. Teraz za ten proces ma odpowiadać Scott Elkins, czyli nowy dyrektor zawodów w serii DTM. Ostatnią rzeczą, którą warto tu wymienić jest to, że w razie potrzeby dyrekcja zawodów będzie mogła zmodyfikować wytyczne Balance of Performance w trakcie weekendu.
Samochody GT3, które weszły od sezonu 2021, miały skazać DTM na rychłą śmierć, lecz niemiecka seria ma się lepiej niż kiedykolwiek. Czym nas zaskoczy ta pasjonująca seria od zachodnich sąsiadów w tym roku? Czas poznać odpowiedź na pytanie już w nadchodzącym sezonie Deutsche Tourenwagen Masters!
Transmisja DTM w Polsce
DTM od sezonu 2022 w Polsce będzie transmitowane wyłącznie na platformie Viaplay, oczywiście z polskim komentarzem. Tu znajdziecie nasz link referencyjny do subskrypcji tego serwisu. Zachęcamy do skorzystania z niego przy zakupie dostępu do Viaplay. Nabywając pakiet ze wspomnianego linku możecie wymiernie wesprzeć rozwój naszego serwisu. Na skandynawskiej platformie streamingowej również znajdziemy więcej motorsportu, gdyż Viaplay również ma w swojej ofercie wyścigi Ferrari Challenge, W Series, IndyCar czy IMSA Sportscar. Natomiast na kanale serii na YouTube będzie można znaleźć podsumowania z wyścigów i kwalifikacji. Szczegół znajdziecie w materiale podlinkowanym poniżej.