Connect with us

Czego szukasz?

Formu艂a 1

GP Hiszpanii: Ferrari i Leclerc znowu na czele w treningach | Analiza

Pi膮tkowe zaj臋cia na torze pod Barcelon膮 up艂yn臋艂y do艣膰 spokojnie mimo kilku incydent贸w w pierwszej sesji i kilku awarii w drugim treningu. Najlepiej na przestrzeni tych dw贸ch godzin zaprezentowali si臋 Charles Leclerc oraz duet Mercedesa. Spore kontrowersje wzbudzi艂y nowe cz臋艣ci w samochodzie Astona Martina.

Leclerc Barcelona
Fot. Ferrari

Z przodu po staremu

„Build-up” do GP Hiszpanii by艂 owiany pytaniami o to, co dadz膮 liczne poprawki przywiezione przez wszystkie opr贸cz Haasa zespo艂y. Wiadomo, 偶e najwi臋cej zainteresowania wzbudza艂y zmiany w autach Red Bulla i Ferrari. Aktualni liderzy klasyfikacji z Maranello du偶o pracowali nad now膮 pod艂og膮. Goni膮ce ich Czerwone Byki skupi艂y si臋 natomiast na zrzuceniu wagi.

Jednak偶e najwi臋cej kontrowersji wzbudzi艂 temat nowych cz臋艣ci wprowadzonych do samochodu Astona Martina. Tu nale偶y doda膰, 偶e FIA zbada艂a temat podobie艅stwa „poprawek” w odniesieniu do samochodu Red Bulla. Okaza艂o si臋, 偶e wed艂ug federacji zesp贸艂 z Silverstone rozpocz膮艂 prace nad tym pakietem jeszcze w listopadzie 2021 roku. Teoretycznie to powinno oznacza膰, 偶e sprawa jest zamkni臋ta, poniewa偶 pracownicy pochodz膮cy z Red Bull Racing pojawili si臋 w zespole Lawrence’a Strolla dopiero w styczniu bie偶膮cego roku. Mimo to doktor Helmut Marko zasugerowa艂, 偶e mia艂o doj艣膰 do niepo偶膮danej wymiany informacji pomi臋dzy ekipami.

W FP1 Max Verstappen b艂yskawicznie wskoczy艂 na pierwsze pole na twardych oponach, uzyskuj膮c czas lepszy od Leclerca o prawie sekund臋. Przez pierwsze p贸艂 godziny sesji to w艂a艣nie ci kierowcy trzymali dwie pierwsze lokaty. P贸藕niej jednak pozostali zacz臋li kr臋ci膰 agresywne czasy na softach, co na chwil臋 namiesza艂o w czo艂贸wce. Ostatecznie jednak wszystko wr贸ci艂o do normy, poniewa偶 na koniec treningu na szczycie tabeli znale藕li si臋 obaj kierowcy Ferrari. P1 powinno trafi膰 do ich holenderskiego rywala. Zosta艂 on jednak przyblokowany na swoim szybkim „k贸艂ku” przez t艂ok w trzecim sektorze.

Za艣 w FP2 z racji innego charakteru sesji sprawy wygl膮da艂y nieco inaczej. Tradycyjnie najszybsze czasy okr膮偶e艅 uzyskiwano w pierwszym kwadransie tych zaj臋膰. Natomiast potem zawodnicy i zespo艂y przyst膮pili do wykonywania d艂u偶szych przejazd贸w pod k膮tem symulacji wy艣cigu. Finalnie ca艂a sesja pad艂a 艂upem Charlesa Leclerka, kt贸ry by艂 zaprezentowa艂 tak偶e solidn膮 symulacj臋 wy艣cigu w dalszej jej cz臋艣ci.

ZOBACZ TAK呕E
Newey o walce z Ferrari. "W tym momencie nie mo偶emy by膰 zrelaksowani"

Czy Red Bull i Ferrari s膮 nietykalni?

Bardzo ciekawie sytuacja wygl膮da zaraz za plecami dw贸ch topowych ekip. Rol臋 tworzenia grupy po艣cigowej obj臋艂y w tym sezonie McLaren oraz Mercedes. Pierwszy trening by艂 bardzo wa偶ny dla pierwszej z nich. Stajnia z Woking zamontowa艂a poprawki tylko w bolidzie Lando Norrisa, zostawiaj膮c Daniela Ricciardo ze star膮 specyfikacj膮. To niestety mocno utrudni艂o prac臋 zespo艂owi w drugiej sesji, gdy okaza艂o si臋, 偶e Brytyjczyk uszkodzi艂 pod艂og臋 na jednym z kraw臋偶nik贸w, co sprawi艂o, 偶e Norris szybko po偶egna艂 si臋 z jazd膮 w drugim treningu. Tym samym Daniel Riccciardo musia艂 przej膮膰 obowi膮zki swojego partnera zespo艂owego, aby dobrze przygotowa膰 zesp贸艂 do kwalifikacji.

Natomiast na samym pocz膮tku pierwszej sesji to Australijczyk prezentowa艂 si臋 lepiej, poniewa偶 szybko wyrwa艂 si臋 na pierwszy przejazd z oponami typu „medium”. W ostatecznym rozrachunku sko艅czy艂 z dziewi膮tym czasem, trac膮c p贸艂 sekundy do Lando Norrisa, kt贸ry by艂 si贸dmy. Nieco mniej, bo oko艂o 0,2 s jego rodak Lewis Hamilton straci艂 do swojego odno艣nika, czyli George Russella. „Poranna” sesja wskaza艂a na to, 偶e Mercedes mo偶e mie膰 dobry weekend, poniewa偶 zaj臋li kolejno czwart膮 i sz贸st膮 lokat臋.

Dobr膮 wiadomo艣ci膮 dla nich by艂a tak偶e druga sesja, w kt贸rej srebrne strza艂y potwierdzi艂y dyspozycj臋 z wcze艣niejszych zaj臋膰. Tym razem Russell i Hamilton uzyskali drugi i trzeci czas i jako jedyni stracili do Leclerka mniej ni偶 trzy dziesi膮te sekundy. Dodatkowo zdaniem dziennikarzy obecnych w padoku Mercedesowi prawdopodobnie zn贸w uda艂o si臋 ograniczy膰 podskakiwanie samochodu na prostej. Tu bardzo przydatne mia艂y by膰 liczne zmiany wprowadzone w samochodzie na ten weekend wy艣cigowy. Jutrzejsza sesja poka偶e czy zesp贸艂 z Brackley b臋dzie w stanie utrzyma膰 ten kierunek rozwoju czy jednak powt贸rzy si臋 sytuacja z GP Miami. W贸wczas balans i og贸lne zachowanie samochodu uleg艂o drastycznej zmianie z pi膮tku na sobot臋.

ZOBACZ TAK呕E
By艂y kierowca F1 o Leclercu. "Jest dobry, ale Verstappen jest troch臋 lepszy"

Gdzie ten Aston Martin?

Nic nie wzbudzi艂o takiego zainteresowania przed pocz膮tkiem weekendu o GP Hiszpanii, jak nowy bolid Astona Martina, kt贸ry pod k膮tem sidepode’贸w i bardgeboard’贸w wygl膮da niemal偶e 1:1 jak tegoroczna konstrukcja Red Bulla. Poniewa偶 oczywi艣cie zesp贸艂 z Milton Keynes walczy o zwyci臋stwa i pole position w ka偶dej rundzie, wszyscy zastanawiali si臋, czy jego zielona kopia odfrunie ju偶 w pi膮tkowych treningach.

Na pocz膮tek weekendu by艂o raczej daleko od takiej wizji. Dwunaste miejsce Strolla i szesnaste Vettela to nie jest to, na co liczyli, odwzorowuj膮c najlepsz膮 konstrukcj臋 w stawce. Jak zwykle lepiej od nich zaprezentowali si臋 kierowcy Alpine, a szczeg贸lnie Fernando Alonso, kt贸ry szczyci艂 si臋 pi膮t膮 lokat膮 przed w艂asn膮 publiczno艣ci膮. W pierwszej dziesi膮tce znale藕li si臋 te偶 obaj kierowcy AlphaTauri. Oba zespo艂y mog膮 jutro i w niedziel臋 powalczy膰 z McLarenem.

Natomiast pod wiecz贸r wygl膮da艂o to ju偶 mniej korzystnie dla Alpine. Kierowcy francuskiego zespo艂u zameldowali si臋 z sz贸stym i dziewi膮tym czasem okr膮偶enia na koniec zaj臋膰. Pomi臋dzy nimi znalaz艂 si臋 chocia偶by Sebastian Vettel, kt贸ry by艂 pierwszym po艣r贸d kierowc贸w, kt贸ry nie zmie艣ci艂 si臋 w jednej sekundzie straty do Leclerca. Z kolei Lance Stroll zanotowa艂 ju偶 blisko p贸艂torej sekundy straty do Monakijczyka, a jego czas da艂 mu zaledwie trzynast膮 pozycj臋. Mo偶na powiedzie膰, 偶e zesp贸艂 z Silverstone wykona艂 pewien progres w treningach. Jednak偶e to kwalifikacje i wy艣cig zweryfikuj膮 jego rzeczywist膮 skal臋.

ZOBACZ TAK呕E
Valtteri Bottas - kariera juniorska wilka z Nastoli | Droga do F1

Haas pope艂ni艂 b艂膮d?

Ameryka艅ski rodzynek w 艣wiecie Formu艂y 1 postanowi艂 jako jedyny przyjecha膰 do Hiszpanii bez 偶adnych poprawek. Du偶e zmiany maj膮 si臋 u nich pojawi膰 dopiero w po艂owie sezonu przy okazji GP Francji. Zesp贸艂 wyt艂umaczy艂 to tym, 偶e chc膮 lepiej dopracowa膰 pakiet, kt贸ry zadebiutuje w dalszej cz臋艣ci sezonu. 

Pierwszy trening przed GP Hiszpanii pokaza艂, 偶e mo偶e to by膰 znaczny b艂膮d. Haas nie brylowa艂 ju偶 tak jak na pocz膮tku sezonu, gdzie zazwyczaj kr臋ci艂 si臋 wok贸艂 punkt贸w, przynajmniej jednym samochodem. Jak zawsze w tym sezonie zaprezentowali si臋 jednak lepiej ni偶 Williams, kt贸rego kierowcy Nicholas Latifi i wyj膮tkowo Nyck De Vries zaj臋li 19. i 18. pozycj臋. Ni偶ej znalaz艂 si臋 tylko Juri Vips, kt贸ry jecha艂… Red Bullem. Esto艅czyk nie poradzi艂 sobie jednak z powierzonym zadaniem. Du偶o lepiej pojecha艂 Robert Kubica. Trzynasta lokata i du偶o lepszy czas od Valtteriego Bottasa powinien ucieszy膰 polskich kibic贸w.

W drugiej sesji sprawy si臋 skomplikowa艂y dla Valterriego Bottasa. Fin musia艂 zatrzyma膰 sw贸j samoch贸d w pierwszym sektorze w pierwszej po艂owie sesji po tym jak dosz艂o do awarii w jego poje藕dzie. Na ten moment nie znamy jej przyczyny. Jedyne co mo偶na powiedzie膰 to, 偶e jednostka nap臋dowa oraz komputer pok艂adowy w jego poje藕dzie si臋 wy艂膮czy艂y. Natomiast zaraz potem z kokpitu zacz膮艂 si臋 wydobywa膰 siwy dym. Tym samym jedynym reprezentantem Alfy Romeo w tej sesji pozosta艂 Guanyu Zhou, kt贸ry uzyska艂 siedemnasty czas.

Za nim uplasowa艂 si臋 mi臋dzy innymi Norris oraz duet Williamsa. Forma tego zespo艂u sugeruje, 偶e tym razem stajnia z Grove raczej b臋dzie okupywa膰 koniec stawki. Natomiast znacznie wy偶ej powinni si臋 znale藕膰 dwaj zawodnicy Haasa. Magnussen i Schumacher w pierwszej sesji zaprezentowali czasy godne raczej dolnej cz臋艣ci tabeli. Jednak w drugim treningu znale藕li si臋 oni na dziesi膮tym i dwunastym miejscu.

S艂owo o debiutantach

Niezale偶nie od tego, jak potoczy si臋 przysz艂o艣膰 Nycka De Viriesa i Juriego Vipsa, to nale偶y im odda膰 postaw臋, jak膮 wykazali si臋 ci kierowcy. Tak jak wcze艣niej wspomnieli艣my, ten duet uplasowa艂 si臋 w dolnych rejonach stawki. Jednak ponad dwadzie艣cia okr膮偶臋艅 w ich wykonaniu to solidny przebieg. Ten wyst臋p nie tylko dostarczy艂 ich zespo艂om informacji odno艣nie zachowania ich samochod贸w. Dzi艣 Williams i Red Bull mogli pozna膰 nieco lepiej potencja艂 kryj膮cy si臋 za ich podopiecznymi. Obaj zawodnicy dzi艣 podbudowali swoje akcje w ewentualnej walce o fotele na sezon 2023. Na ten moment wi臋ksze szanse na debiut w F1 ma Vips. Esto艅czyk m贸g艂by za rok zast膮pi膰 Tsunod臋, gdyby ten nie spisa艂 si臋 wystarczaj膮co, aby utrzyma膰 zaufanie Helmuta Marko. M贸wi膮c o kierowcy F2 trzeba te偶 wspomnie膰, 偶e dzi艣 zosta艂 on pierwszym zawodnikiem z Estonii, kt贸ry zasiad艂 za kierownic膮 bolidu F1 podczas oficjalnej sesji weekendu Grand Prix.

ZOBACZ TAK呕E
Nyck de Vries: Kim jest nowy kierowca testowy Williamsa?

Co nas czeka?

Ju偶 jutro, 21 maja, odb臋dzie si臋 ostatni trening przed GP Hiszpanii. Godzinna sesja, kt贸ra rozpocznie si臋 o godzinie 13:00 czasu polskiego, b臋dzie ostatnim momentem na znalezienie optymalnego tempa przed kwalifikacjami. Sesja czasowa odb臋dzie si臋 oczywi艣cie tego samego dnia o godzinie 16:00. Jak pokaza艂y poprzednie lata, ustawienie w niej mo偶e by膰 kluczowe dla wydarze艅 w samym wy艣cigu. O zwyci臋stwo w tej sesji b臋d膮 jak zwykle w tym sezonie walczy膰 obaj kierowcy Red Bulla i Ferrari. Wygl膮da jednak na to, 偶e trzeba uwzgl臋dni膰 te偶 walecznych kierowc贸w Mercedesa, a mo偶e i nawet samego Fernando Alonso.

Pe艂ny harmonogram weekendu wy艣cigowego o GP Hiszpanii i szczeg贸艂y dot. transmisji znajdziecie w materiale podlinkowanym poni偶ej.

ZOBACZ TAK呕E
GP Hiszpanii 2022: Przewodnik kibica przed weekendem

Wyniki 1. treningu przed GP Hiszpanii

GP Hiszpanii 2022 wyniki 1. trening

Fot. Formula 1 / Twitter

Wyniki 2. treningu przed GP Hiszpanii 

Wyniki 2 treningu GP Hiszpanii 2022 f1

Fot. Formula 1 / Twitter

Skomentuj

Leave a Reply

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Reklama