Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Formuła 1

Audi nie czeka. „Rozpoczęliśmy prace nad silnikiem 2026”

Podczas konferencji z dn. 17 października 2022 r. w Madrycie, Audi potwierdziło, że prace nad silnikiem F1 na sezon 2026 już ruszyły. Oprócz tego marka z Ingolstadt przyznała, że do końca bieżącego roku dowiemy się, czy będą mieli zespół fabryczny. Mamy więc już więcej szczegółów dotyczących projektu.

audi silniki f1 2026 rozpoczęcie budowy
Fot. Audi Sport

Audi chce jak najlepiej się przygotować

Pod koniec sierpnia niemiecka marka ogłosiła swoje wejście do Formuły 1. Wówczas potwierdzono, że Audi na pewno będzie producentem i dostawcą silników od 2026 roku. Rewolucja silnikowa miała bardzo spodobać się ludziom z Ingolstadt, jak i Volkswagena. Do pewnego czasu więcej mówiło się nawet o wejściu Porsche, ale po ich fiasku negocjacji z Red Bullem, projekt prawdopodobnie upadł. Samo Audi też miało nieco zawirowań, bowiem na pewnym etapie chcieli oni przejąć McLarena. Teraz wydaje się, że ich uwaga przekierowała się w kierunku Saubera i Hinwil, które po sezonie 2023 utracą wsparcie sponsorskie Alfy Romeo.

Na ten moment nie wiemy jednak, czy producent z Ingolstadt zdecyduje się nie tylko dostarczać silniki, ale i przejąć któryś z zespołów. Na pewnym etapie oprócz McLarena prowadzili oni rozmowy z Lawrenece’m Strollem i Astonem Martinem, ale tam nikt poważnie nie chciał odsuwać powiązań z Mercedesem. Jednym z chętnych na pozyskanie wsparcia producenta wydaje się jeszcze Williams, w którym pracują ludzie powiązani wcześniej z VW Group. W ich przypadku unowocześnienie kompleksów w Grove i progres mogą oznaczać znacznie mniejsze szanse. W przypadku Saubera jest inaczej, ponieważ odziedziczyli oni unowocześnione fabryki od BMW i po mniejszej inwestycji mogą lepiej rokować wynikowo.

ZOBACZ TAKŻE
Audi w F1: Czasy świetności Auto Uniona w Grand Prix

Prace nad silnikami 2026 już rozpoczęte

Dyrektor generalny Audi Formula Racing opowiedział o planach swojej organizacji. Szef projektu Audi F1 nie miał jeszcze wieści odnośnie potencjalnego przejęcia Saubera, ale za to miał coś równie interesującego. Mianowicie Niemcy już postanowili pracować nad nową jednsotką napędową w oparciu o dostępne regulacje silnikowe na 2026 rok.

F1 jest szczytem sportów motorowych, a wyścigi to DNA Audi. Jesteśmy dumni, że możemy podjąć to wyzwanie. Cele mistrzostw są bardzo ambitne pod względem wydajności i neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Obok pojazdów elektrycznych i zrównoważonych, Audi chce być częścią tej przyszłości. Jest to doskonała okazja do wykorzystania platformy komunikacyjnej Formuły 1. Bardzo atrakcyjne miejsce dla każdego producenta – powiedział Adam Baker.

Rozpoczęliśmy już prace nad silnikiem w naszym zakładzie w Neuburgu. FIA wciąż pracuje nad przepisami technicznymi dla podwozia, które mogą zostać opublikowane w 2024 roku, ale pierwszym krokiem będzie silnik. Następnie będziemy pracować z naszym zespołem partnerskim przy opracowywaniu samochodu. Testy w 2025 roku, w połowie roku, być może tutaj w Hiszpanii, a następnie pierwszy wyścig w 2026 r. – dodał.

ZOBACZ TAKŻE
Alpine obawia się Porsche i Audi. "Musimy zwrócić uwagę na kilka rzeczy"

Limity budżetowe dla działów silnikowych niezwykle ważne dla Audi

Marka z Ingolstadt cieszy się z porozumienia Liberty Media, FIA i wszystkich dostawców odnośnie limitu kosztów. Dotychczas działy silnikowe nie miały ograniczenia takiego jak chociażby zespoły. Od przyszłego roku wejdzie w życie limit 90 mln USD na lata 2023-2025. Za to, nowi producenci, mowa o Audi, otrzyma pułap 130 mln.

Zostanie on [limit budżetowy dla producentów silników – przyp. red.] wprowadzony od przyszłego roku. 90 milionów dolarów na lata 2023, 2024 i 2025. Jako że jesteśmy w fazie rozwoju, zostanie on rozszerzony do 130 milionów dolarów w 2026 r. na produkcję poespołów energetycznych – zakończył szef Audi Formula Racing.

Skomentuj

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Reklama