Czego szukasz?

FIA WEC

Wyścig 8h Bahrajnu 2022 w FIA WEC | Relacja LIVE

Zapraszamy do śledzenia naszej relacji na żywo z ostatniej rundy FIA WEC w sezonie 2022, jaką jest 8h Bahrajnu. W tym materiale znajdziecie także informacje na temat sytuacji w mistrzostwach klas Hypercar, LMP2 GTE Pro oraz GTE Am.

Wyścig 8h Bahrajnu w FIA WEC - na żywo
Fot. Inter Europol Competition

Alpine vs Toyota oraz Ford vs Ferrari. Kto i czego potrzebuje do mistrzostwa?

Dziś rozstrzygną się losy tytułów mistrza świata zarówno w klasie Hypercar, jak i GTE Pro. W tej pierwszej kategorii obecnie Toytoa #8 prowadzi jednym punktem przed Alpine. Jednak nie daje to szczególnej przewagi Hartelyowi, Buemiemu i Hirakawie. Mistrzem świata kierowców klasy Hypercar zostanie ta załoga, która ukończy wyścig na wyższej pozycji. Jeśli chodzi o producentów to Alpine potrzebuje dziś zwycięstwa oraz braku obydwu Toyot na mecie. Tu należy przypomnieć, że do tej klasyfikacji punktuje najwyżej sklasyfikowana załoga danego producenta w danym wyścigu. Można więc powiedzieć, że w tej materii sukces japońskiej marki jest już niemalże pewny. Jednak oczywiście wszystko może się zdarzyć.

Inaczej mają się sprawy w GTE Pro. Tam po kwalifikacjach Porsche zrównało się z Ferrari w klasyfikacji mistrzostw świata producentów. To oznacza, że marka, która wywalczy dziś więcej punktów zostanie ostatnim mistrzem świata GT w historii tej klasy. Tu jednak w przeciwieństwie do klasy Hypercar punktują obydwa auta producenta. To stanowi utrudnienie dla Corvette, która wystawia tylko jedną załogę w GTE Pro na pełny etat.

Natomiast w klasyfikacji kierowców Kevina Estre oraz Michaela Christensena interesuje dziś zwycięstwo, lub druga lokata. Wtedy Ferrari #51 finiszujące kolejno na trzecim, lub piątym miejscu oddałoby tytuł mistrzów świata kierowców w ręce duetu Porsche. Jeśli jednak Estre i Christensen by dojechali na trzecim miejscu to wtedy nie zdobędą oni tytułu, chyba, że Pier Guidi i Calado nie zostaną sklasyfikowani na mecie. W przypadku wygranej Porsche #92 przed Ferrari #51 nastąpiłby remis punktowy. Jednak ten dałby kolejne mistrzostwo świata kierowców duetowi Ferrari, który miałby wówczas więcej drugich miejsc.

ZOBACZ TAKŻE
Ferrari pokazało swój prototyp 499P Hypercar. Oto broń na Porsche

W LMP2 jest Jota, WRT, a nawet Prema

W walce o „puchar LMP2” (który w przeciwieństwie do Hypercarów oraz GTE Pro nie posiada statusu mistrzostw świata) zostały trzy załogi. Prowadzi obecnie Jota #38 przed United Autosports #23 oraz WRT #31 i RealTeam WRT #41. Jeśli da Costa, Gonzalez i Stevens w #38 zdobędą szóste miejsce to automatycznie zdobywają oni mistrzostwo. Jeśli jednak załoga #23 Uniteda, lub #41 WRT wygrają zawody to wtedy sprawy się komplikują. Wtedy Jota musi trzymać się pierwszej szóstki. Siódma lokata, lub niżej oznacza tytuł dla United Autosports, ale tylko wtedy, gdy zespół Richarda Deana i Zaka Browna wygra wyścig. RealTeam WRT również musi wygrać wyścig, ale do tego potrzebują jeszcze finiszu #38 na dziewiątym miejscu, lub niżej. WRT #31 zdobędzie tytuł tylko wtedy, gdy wygrają oni wyścig, a Jota liderująca w punktacji skończy najwyżej na dziesiątej lokacie.

„Co to oznacza dla Roberta Kubicy?”

Prema także miała szansę na tytuł, ale potrzebowali oni pole position, za które WEC przyznaje jeden punkt. Brak tego punktu oznacza, że nawet ich zwycięstwo przy zerowej zdobyczy punktowej Joty #38 daje tytuł da Coście, Gonzalezowi i Stevensowi. Robert Kubica, Louis Deletraz i Lorenzo Colombo zrównaliby się wówczas punktami, ale przegraliby tytuł przez mniejszą liczbę wygranych. Jednak nadal mają oni szansę na wicemistrzostwo, od którego dzieli ich dwanaście punktów. W przypadku wygranej Premy wicemistrzostwo zdobywają automatycznie.

Natomiast w przypadku drugiej lokaty na mecie RealTeam oraz United #23 musiałyby dojechać poza podium. Trzecia lokata Kubicy, Deletraza i Colombo daje im drugie miejsce w punktacji na koniec, gdy #41 będzie najwyżej czwarte, a #23 piąte, lub niżej. Przy czwartym miejscu Premy ich rywale musieliby być kolejno poza pierwszą piątką oraz poza czołową siódemką LMP2 na mecie. Ostatni scenariusz dający im wicemistrzostwo to piąte miejsce. Wtedy #41 musiałoby być nie wyżej niż siódme, a United #23 nie wyżej niż dziewiąty. Dodatkowo w każdym z tych scenariuszy Prema musi pokonać w wyścigu WRT #31.

ZOBACZ TAKŻE
Prema optymistycznie nastawiona przed finałem sezonu WEC. "Chcemy zakończyć sezon z przytupem"

Jeszcze słowo o GTE Am

Tu też jest kilka ciekawych scenariuszy w walce o mistrzostwo między #33 TF Sport, a #98 NorthWest AMR. Ci pierwsi potrzebują dziś do szczęścia czwartego miejsca na mecie. Jeśli jednak to się im nie uda, a #98 wygra wyścig to wtedy NorthWest zdobędzie mistrzostwo. Jeśli wspomniana załoga nie wygra, ale dojedzie na drugim miejscu to wtedy do szczęścia potrzebują oni TF Sport na ósmym miejscu. Trzecie miejsce na mecie w wykonaniu obecnych wiceliderów punktacji dałoby im mistrzostwo tylko przy finiszu TF Sport poza czołową dziewiątką.  Jeśli jednak Paul Dalla Lana i spółka nie dojadą w pierwszej czwórce to wtedy Ben Keating i jego załoga będą mogli się cieszyć z mistrzostwa GTE Am. Tu również warto przypomnieć, że tytuł w tej klasie także nie posiada rangi mistrzostwa świata. Podobnie jak w LMP2, jest to tzw. „puchar”.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz FIA WEC 2023. Co nas czeka?

Relacja na żywo z wyścigu 8h Bahrajnu

Zapraszamy do śledzenia naszej relacji na żywo z wyścigu 8h Bahrajnu 2022 w FIA WEC. Jednocześnie zachęcamy również do interakcji pod wpisami na poniższej relacji.

 

 

 

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama