Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Samochody

Używany Ford Focus IV – silniki. Szczegóły, wady, zalety, opinie

Jakie silniki oferuje używany Ford Focus IV? Oferta jest całkiem bogata, ale co zdecydowanie ważniejsze, niemal wszystkie jednostki napędowe są bardzo dobre. Zapraszamy na przegląd wszystkich motorów i nasze rekomendacje, co do ich wyboru.

używany ford focus iv silniki
Fot. Ford

Używany Ford Focus IV – silniki. Naprawdę sensowne benzyniaki i hybryda

Ford Focus 4. generacji – jakie silniki oferuje i który wybrać? Bazowym silnikiem dla Focusa czwartej generacji jest 3-cylindrowy 1.0 EcoBoost. Silnik ten jest dostępny o mocy 63 kW/86 KM, 74 kW/101 KM i 92 kW/125 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi od 170 do 210 Nm. Dzięki hydraulicznemu określeniu luzu zaworowego i zastąpieniu paska rozrządu łańcuchem, stracił wszystkie swoje słabe punkty z poprzedniej wersji. Jedynie napęd pompy oleju paskiem zębatym nasączonym olejem budzi pewne obawy w przypadku wariantów z automatycznymi skrzyniami biegów, które muszą mieć wałek wyrównoważający.

Od początku 4. generacji Focusa w ofercie jest też 3-cylindrowy 1.5 EcoBoost o mocy 110 kW/150 KM albo 132 kW/179 KM i 240 Nm. Moc tej jednostki jest już zasadnicza, ale technicznie to większy brat opisanego powyżej motoru. Zaskakujące jest to, że zwiększony poziom hałasu związany z większymi cylindrami nie jest w ogóle odczuwalny. Tak naprawdę jest wręcz przeciwnie – silnik imponuje szybką reakcją i cichą pracą. Mocniejszy wariant w wykończeniu ST-Line z obniżonym podwoziem umożliwia już bardzo sportową jazdę.

Ford od 2020 roku promuje także napęd hybrydowy w Focusie – 1.0 EcoBoost Hybrid. To połączenie 3-cylindrowego benzyniaka z tzw. miękką hybrydą, a więc instalacją elektryczną o napięciu 48 V. Łączna moc układu napędowego wynosi 114 kW/155 KM, a maksymalny moment obrotowy 235 Nm. Całkiem wysoka moc to oczywiście zasługa turbosprężarki. Dynamika samochodu jest godna pochwały, ale wcześniej omówiony 1.5 miał „gęstszy” dół i środek pasma. Cieszy programowe zabezpieczenie przed całkowitym rozładowaniem i zniszczeniem akumulatora trakcyjnego Li-pol przez ciągłe doładowywanie akumulatora 12V, np. w przypadku pozostawienia przez pomyłkę włączonego zapłonu. A jeśli już coś się stanie, cena serwisu nie rzuca na kolana. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM - idealne daily?

Są też dwa Diesle

Mniejszy Diesel to 4-cylindrowy 1.5 EcoBlue o mocy 70 kW/95 KM i 250 Nm albo 88 kW/120 KM i 300 Nm. To jednostka powstała we współpracy Forda z dawną Groupe PSA, która następnie stała się częścią koncernu Stellantis. Od silników z Peugeotów czy Citroenów różni się intercoolerem wodnym ze sprężonym powietrzem (niższa temperatura nawet przy wolnej jeździe, szybsza reakcja), a także zaskakującym brakiem AdBlue. Ford Focus z lat 2018-2020 był ostatnim nowym modelem, który spełniał zaostrzające się normy emisji spalin (Euro 6 DG) przy zastosowaniu jedynie katalizatora akumulacyjnego LNT. Silnik poza jedną akcją serwisową związaną z jego koniecznym przeprogramowaniem (kwestia emisji spalin) jest naprawdę wart uwagi. Jest bowiem zarówno ekonomiczny, jak i niezawodny. W 2020 roku (dla Euro 6 AP) jednostka ta otrzymała również AdBlue.

W ogłoszeniach znajdziecie także Focusa z 2-litrowym Dieslem 2.0 EcoBlue. 4-cylindrowa jednostka napędowa jest dostępna w wersji z 110 kW/150 KM i 370 Nm albo 140 kW/190 KM i 400 Nm. Pod względem właściwości jezdnych to jeden z najlepszych Focusów w ogóle. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach to w ogóle bardzo konkurencyjny rynkowy samochód. Nie może być jednak idealnie, prawda? Silnik ma trochę mniejszych problemów, które mogą kosztować nerwy i sporo pieniędzy. Od początku ma AdBlue, ale 10-litrowy zbiornik jest mały i uzupełnia się go co 6 tys. km.

Używany Ford Focus IV – które silniki wybrać?

Czasem w naszych tekstach narzekamy na większość silników dla danego modelu. W Fordzie Focusie jest natomiast dokładnie odwrotnie. Amerykańska marka być może nie ma najszerszej i najciekawszej oferty samochodów, ale jednostki napędowe to jej mocny punkt. Możemy polecić praktycznie wszystkie, choć 2-litrowego Diesla tylko jeśli w cenie zadowolenia z jazdy akceptujecie potencjalne kosztowne naprawy. Jeśli znajdziecie egzemplarz w dobrym stanie technicznym, silnik w Focusie IV to więc najmniejszy problem. 

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama