Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Formuła 1

Posezonowe testy F1: Szybki Sainz i udane debiuty | Analiza

Za nami jednodniowe posezonowe testy F1 i Pirelli w Abu Zabi. Wszystkie zespoły wzięły udział w sesji, aby jak najlepiej sprawdzić swoich juniorów oraz opony Pirelli na sezon 2023. Najszybszy w przeciągu całego dnia okazał się Carlos Sainz, który osiągnął wynik 1:25.245. Ferrari na czele? To wszystko nic jednak nie znaczy, ponieważ w trakcie testów liczą się przebiegi i zgromadzone dane. Zatem pora na podsumowanie wtorkowych jazd na torze Yas Marina.

carlos sainz testy posezonowe młodych kierowców i pirelli 2023 f1 abu zabi 2022 wyniki analiza
Fot. Scuderia Ferrari

Poranna sesja

Jazdy na torze Yas Marina ruszyły o godz. 6:00 czasu polskiego i potrwały do godz. 10:00, kiedy to nieformalnie mieliśmy przerwę na lunch. W trakcie pierwszej sesji najszybszy okazał się Charles Leclerc z Ferrari, odnotowujący wynik 1:25.383 i przejeżdżają 56 okrążeń. Ponad 0,6 sekundy za nim był Robert Shwartzman, junior Scuderii, który pokonał 62 kółka. Za dwójką z Ferrari znalazł się Fernando Alonso, który osiągnął przyzwoity wynik oraz przebieg 79 okrążeń. Hiszpan po raz pierwszy miał okazję prowadzić bolid Astona Martina i chciał jak najwięcej zyskać przed nową współpracą w kolejnym sezonie. Co ciekawe bolid A522, który prowadził Alonso był pozbawiony reklam, co ma związek z aktywnymi jeszcze związkami kontraktowymi z Alpine i innymi firmami. Drugi Aston jeździł już z reklamami, a za jego sterami sprawdzał się Felipe Drugovich, aktualny mistrz F2 i członek programu stajni z Silverstone.

 

Pracowite 4 godziny i pojedyncze przygody

Najlepszy przebieg o poranku uzyskał Sergio Perez z Red Bulla. Meksykanin przez oddaniem bolidu Maxowi Verstappenowi pokonał aż 88 okrążeń i uplasował się tuż za Top 3. Jeśli chodzi o inne warte odnotowania przebiegi to wyróżnić można juniora Mercedesa, Frederika Vestiego, który pokonał aż 76 kółek. Całkiem sporo pokonali też Nyck de Vries (68), dla którego był to pierwszy sprawdzian w AlphaTauri. Jedno okrążenie mniej od Holendra pokonał wymieniony wcześniej Drugovich (67). Za to najgorszy przebieg w wyniku problemów technicznych miał Nico Hulkenberg – 41 okrążeń. Bolid Haasa prowadzony przez Niemca odmówił posłuszeństwa po około 1,5 godziny trwania jazd. Na szczęście „Hulk” wrócił do działania już po południu.

W trakcie poranka nie brakowało kilku przygód. Po 2,5 godzinie trwania Oscar Piastri zatrzymał swojego McLarena, przez co na około 15 minut ogłoszono czerwoną flagę. Później była przerwa na około 5 minut w wyniku oczyszczania toru między zakrętami 3 i 4. Następnie swoje przygody mieli de Vries w zakręcie nr 5 i Alonso w trzynastce. Shwartzman i Lawson mieli jeszcze piruety w zakręcie nr 16, ale bez konsekwencji. W sumie odnotowano 20 wyników, a na kolejną część dnia kokpity oddawali jedynie Leclerc, Perez, Alonso i Russell.

ZOBACZ TAKŻE
Verstappen i Leclerc skarżą się na deszczowe rozwiązania F1

Popołudniowa sesja

Carlos Sainz, Max Verstappen, Lance Stroll i Lewis Hamilton to kierowcy, którzy wymieni zespołowych kolegów po porannej sesji. Choć tutaj warto odnotować, że Alonso w Astonie Martinie i Russell w Mercedesie otrzymali jeszcze szansę na dodatkowe kilkanaście okrążeń w drugiej sesji. Nikt poza Ferrari, Red Bullem, Astonem Martinem i Mercedesem nie musiał dokonywać zmian w swoich kokpitach. W AlphaTauri Yuki Tsunoda i Nyck de Vries mogli jeździć cały dzień. A to dlatego, że drugi z wymienionych nie przejechał jeszcze 2 Grand Prix F1 i zaliczał się do grona młodych kierowców.

 

Alpine, Haas i Alfa Romeo nie dały pojeździć obu etatowym kierowcom

Analogicznie sytuacja miała miejsce w Williamsie z Albonem i Sargeantem, czy McLarenie z Norrisem i Piastrim. Jednakże już inni postąpili trochę inaczej, bowiem Alpine dało cały dzień nie tylko juniorowi Jackowi Doohanowi, ale też Pierre’owi Gasly’emu. Tego drugiego nie zmieniał zatem Esteban Ocon. Haas też postanowił oprócz Pietro Fittipaldiego, bardziej sprawdzić Nico Hulkenberga, któremu nie kazali zmieniać się z Kevinem Magnussenem. To samo wydarzyło się w Alfie Romeo, gdzie nie tylko junior Pourchaire, ale i Bottas mieli swój czas. Fin nie oddawał kokpitu zespołowemu koledze, Guanyu Zhou.

 


Niby jeden dzień czy pół dnia nie wydają się nie wiadomo jak dużym zakresem czasu pracy, ale w przypadku 3-dniowych testów zimowych 2023, mogą mieć pewne znaczenie. Mimo że zespoły wraz z kierowcami i Pirelli pracowały przy nowym ogumieniu, tak dopiero w Abu Zabi Pirelli miało finalny produkt. Zmiany regulaminowe nie są duże, ale podobno już nowe ogumienie miało zmienić podejście zawodników, więc taki test na dość świeżych konstrukcjach, na które oparte są nowe projekty mógłby się Oconowi, Magnussenowi czy Zhou przydać. Tutaj jednak do głosu mogli dojść też sami kierowcy, którym ostatnie testy opon w treningach i osobne sesje na Paul Ricard mogły w zupełności wystarczyć.

ZOBACZ TAKŻE
Dostawcy opon w F1 na przestrzeni lat. Kto je dostarczał przed Pirelli?

Ferrari najszybsze, dobre debiuty starych i młodych wilków

Carlos Sainz, Charles Leclerc i Robert Shwartzman uzyskali najlepsze wyniki, mieszcząc się 0,2 sekundy. Za nimi uplasowali się Pierre Gasly, Max Verstappen i kierowcy Williamsa – Albon i Sargeant. Co ciekawe ostatnia dwójka zmieściła się w 0,1 sekundy, a to dobrze świadczy o budowaniu pewności siebie w bolidzie. Trzeba mimo wszystko zwrócić uwagę, że wszystkie czasy okrążeń odbiegały od tych, które osiągano chociażby w kwalifikacjach do GP Abu Zabi. Wpływ na to mają nowe opony Pirelli, które rzekomo mają być wolniejsze, oraz różny poziom zatankowania bolidów. Większość ekip może być zadowolona ze swoich przebiegów. AlphaTauri ponad 270, Alpine osiągnęło 241 kółek, a McLaren 238 z dwójką kierowców. Jeśli chodzi o 3-osobowe składy to tutaj przodował Mercedes z około 250 kółkami, co oznacza, że niekoniecznie rozdzielenie programów na 3 aż tak bardzo poprawiało wydajność pracy.

Niektórych może niepokoić odległa pozycja Oscara Piastriego. Jest to jednak mniej istotne, co widać po odległych lokatach chociażby Mercedesa. Mistrz F2 z 2021 roku przejechał jednak spory dystans i był szczęśliwy ze wspólnej pracy swojej i McLarena. Poza drobnymi kłopotami technicznymi z jego bolidem, wszystko wydaje się być w porządku. To samo jeśli chodzi o odczucia Pierre’a Gasly’ego w Alpine, Fernando Alonso w Astonie Martinie, Nycka de Vriesa w AlphaTauri czy Logana Sargeanta w Williamsie. Wszyscy wymienieni jeździli sporo, mieli niezłe przejazdy, które mogą napawać ich optymizmem przed przygotowaniami do sezonie 2023.

Najbardziej pracowitym kierowcą posezonowych był Nyck de Vries, który przejechał przeszło aż 151 okrążeń. Obok niego pochwalić należy Yukiego Tsunodę (135), Pierre’a Gasly’ego (130) czy Valtterrigeo Bottasa (129). W sumie 10 z 20 kierowców nie zdołało osiągnąć bariery 100 kółek. Najmniej jeździł dziś Charles Leclerc, który zdołał pokonać rano tylko 56 okr. W Ferrari z przebiegiem przodował ich tester oraz junior, Robert Shwartzman (116).

Wyniki testów młodych kierowców i opon Pirelli 2023 w Abu Zabi

PozycjaKierowcaZespółCzas okrążeniaLiczba okrążeń
1.Carlos SainzScuderia Ferrari1:25.24565
2.Charles LeclercScuderia Ferrari1:25.38356
3.Robert ShwartzmanScuderia Ferrari1:25.400116
4.Pierre GaslyBWT Alpine F11:25.689130
5.Max VerstappenOracle Red Bull Racing1:25.84576
6.Alexander AlbonWilliams Racing1:25.959118
7.Logan SargeantWilliams Racing1:26.06382
8.Nyck de VriesScuderia AlphaTauri1:26.111151
9.Lance StrollAston Martin Aramco Cognizant F11:26.26370
10.Liam LawsonOracle Red Bull Racing1:26.281111
11.Jack DoohanBWT Alpine F11:26.297111
12.Fernando AlonsoAston Martin Aramco Cognizant F11:26.312 97
13.Sergio PerezOracle Red Bull Racing1:26.33388
14.Oscar PiastriMcLaren1:26.340123
15.Felipe DrugovichAston Martin Aramco Cognizant F11:26.595106
16.Valtteri BottasAlfa Romeo F1 Orlen1:26.709129
17. Lewis HamiltonMercedes-AMG Petronas F11:26.75067
18.Lando NorrisMcLaren1:26.890115
19.Nico HulkenbergHaas1:27.000110
20.Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri1:27.123135
21.Pietro FittipaldiHaas1:27.17299
22.Frederik VestiMercedes-AMG Petronas F11:27.216124
23.George RussellMercedes-AMG Petronas F11:27.24073
24.Theo PourchaireAlfa Romeo F1 Orlen1:27.591 106

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama