Czego szukasz?

Testy nowych samochodów

TEST | Ford Focus Kombi Active X FL 1.0 155 KM – do wszystkiego

Ford Focus Kombi Active X to samochód dla każdego i do wszystkiego. Aż szkoda, że za parę lat może zniknąć z rynku. Test tegoż modelu sprawił nam dużo przyjemności, a w dodatku auto zwracało na siebie uwagę. Naprawdę, mając założoną rodzinę, planując wycieczki w góry czy po prostu mierzyć się z codziennymi wyzwaniami, poważnie rozważalibyśmy zakup. Jednakże, czy nasz wariant był wart ponad 170 tys. złotych? O tym w teście.

przód ford focus kombi active x 2022
Fot. Adrian Drozdek

Ogólne wrażenia: Ford Focus Kombi Active X FL 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM

Czwarta generacja Focusa jest dość udana, ponieważ model stał się nowocześniejszy i stylowy. Pod koniec 2021 roku amerykański producent zdecydował się pochwalić faceliftingiem i to dość udanym, ponieważ zwłaszcza przód stał się bardziej zadziorny oraz dodano większy ekran i nowy system multimedialny SYNC 4. Mieliśmy okazję sprawdzać przedlifta najpierw w 2020 (też kombi) oraz 2021 roku (sedana). Hybrydowy Ford Focus Kombi Active X z 1.0 EcoBoost 155 KM i 7DCT wzbudzał naszą ciekawość. Wcześniej sama spalinówka 1.0 bardzo przypadła nam do gustu w wersji 125-konnej. I faktycznie, nie zawiedliśmy się, bo tym razem czuliśmy, że da się jeździć mimo większej mocy, to bardziej ekologicznie i ekonomicznie.

Jazda nowymi Focusami daje sporo frajdy i aż szkoda, że po zakończeniu produkcji w latach 2024-2025 mogą one odejść. Cieszmy się zatem, póki są. Właściwości jezdne i poziom ergonomii stoją na najwyższym poziomie. Do pracy układu napędowego czy zawieszenia trudno się przyczepić. Nawet trybie Eco nie czuć było, aby pojazd był choćby minimalnie „zmulony”. Za to jeśli chodzi o ergonomię kierowcy, to tutaj fotele z testem AGR robią robotę i jest naprawdę wygodnie, a do tego obsługa multimediów czy komputera pokładowego jest bardzo intuicyjna. Jedyne, czego byśmy się pozbyli to panelu klimatyzacji na… ekranie.

tył focus

Fot. Adrian Drozdek

Jako że obcowaliśmy z Active X, to mieliśmy wariant, który poradzi sobie w trudniejszym terenie. I faktycznie, dodatkowo wybierając tryb do dróg nieutwardzonych Focus spełniał swoje zadania. Pomagała obecność przełożenia L. A przy deszczu i trybie ze śliską nawierzchnią czuć było większy komfort i poczucie bezpieczeństwa. Samochód ten był praktyczny na wypad w kilka osób, to co nie pomieściliśmy udało się upakować do 52-litrowego schowka pod główną podłogą bagażnika. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM - idealne daily?

Dane techniczne

W przypadku Ford Focus Kombi Active X FL mieliśmy do czynienia z klasyczną hybrydą równoległą HEV. Oznaczało to, że silnik spalinowy i elektryczny ściśle współpracują ze sobą niemalże bez udziału kierowcy. Chodzi o to, że motory wybierają w jakim trybie pracować – im delikatniej obchodzisz się z pedałem gazu tym więcej przejedziesz bezemisyjnie i ekonomicznie. Sercem poliftowego Focusa był w tym przypadku 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM i maksymalnym momencie obrotowym 190 Nm. Wszystko to wspomagała skrzynia 7 Speed DCT (A7). Napęd był tylko na przednią oś. Samochód od 0 do „setki” rozpędzał się w czasie 8,4 s. Za to prędkość maksymalna wynosiła 206 km/h.

bok focus kombi active x

Fot. Adrian Drozdek

Jeśli chodzi o podstawowe wymiary to przedstawiały się one następująco: 4672 mm (długość) x 1979 mm (szerokość) x 1494 Nm (wysokość). Rozstaw osi to 2700 mm. Przestrzeń bagażowa oferowała minimalne 728 litrów, które można powiększyć do 1 653 l. Masa własna nie przekraczała 1600 kg. Zbiornik paliwa pomieści za to 52 litry.

Wyposażenie: Ford Focus Kombi Active X FL

Testowany przez nas Ford Focus Kombi Active X zawierał opcje dodatkowe za przeszło 24 350 zł. Za co aż tyle? A chociażby za to, że mamy matrycowe reflektory Full LEC (4 900 zł), elektryczne sterowanie klapą bagazniak (3 350 zł), radioodtwarzacz z SYNC 4, DAB+ i nawigacją satelitarną  oraz B&O (3 200 zł), pakier Driver Assistance (2 800), 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (2 600) czy Head-Up (2 000). Oprócz tego mieliśmy jeszcze pakiet Winter (1 900), przednie fotele z certyfikatem AGR (1 600), pakiet Parking (1 400) oraz e-Call (600). Miało się więc co uzbierać. Warto wspomnieć, że kolor Race Red i tapicerka Nunanatac Nordic Blue liczyły się do opcji dodatkowych, ale były już za 0 zł.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Focus Kombi ST-Line (182 KM) - przedsmak emocji

Jeśli chodzi o standard to tutaj mamy bezprzewodową ładowarkę do smarfonów, Apple CarPlay i Android Auto, przyciemniane szyby, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, czy tylne światła częściowo w w technologii LED.

wnętrze forda focus

Fot. Adrian Drozdek

Niezłe spalanie – jak na hybrydę przystało

Jeśli chodzi o wyniki spalania, to nasz średni wynik w cyklu mieszanym oscylował w granicy 6,3 l/100 km. Biorąc pod uwagę, że producent chwali się wynikiem 5,2 litra, to mamy dość dużą różnicę. Mimo wszystko trzeba przyznać, że jest dobrze i widać, że hybryda równoległa radziła sobie nieźle. W mieście przeważnie nie przekraczaliśmy 7 l/100 km, a w trasie przeważnie kręciliśmy się wokół 4,8-6,0. Wiele zależało od tego, czy jechaliśmy zwykłymi krajówkami i drogami wojewódzkimi czy też ekspresówkami i autostradami. Wspomniane wartości już mniej odbiegały od tych, którymi chwalił się Ford, różnice sięgały max 0,5 l/100 km.

ZOBACZ TAKŻE
Ford GN34 - reakcja Forda na Ferrari Testarossę | Zapomniane koncepty

przód ford focus kombi active x 2022 1

Fot. Adrian Drozdek

Ford Focus Kombi Active X: Ile taka przyjemność kosztuje?

Testowany przez nas Ford Focus Kombi Active X FL kosztowałby 171 750 zł (listopad 2022). Warto jednak dodać, że cena wersji z automatem 7 Speed DCT startuje od 147 400 zł. Jeśli postawilibyśmy na manuala 6-biegowego to moglibyśmy go mieć za 134 450 zł. Oczywiście amerykański producent oferuje Forda Focusa za dużo mniejsze pieniądze. Jednak wówczas mowa i innych wersjach wyposażenia i nadwozia. Titanium startuje od 121 tys. złotych, Titanium X od 123 550, ST-Line X od 134 450. Na szczycie mamy za to ST X, który w „podstawie” wyniósłby nas przynajmniej 173 600 zł. Jest zatem w czym przebierać i ta ostatnia opcja może skusić, bo mamy już 2.3 EcoBoosta o mocy 280 KM za podobne pieniądze. Wymarzoną konfigurację możecie skonstruować tutaj.

przedni reflektor ford focus kombi active x

Fot. Adrian Drozdek

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Focus (Active) Kombi 2.0 EcoBlue 150 KM 8AT - rodzina w terenowym anturażu

Podsumowanie: Ford Focus Kombi Active X FL 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM

Ford Focus Kombi Active X FL 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM 2022
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.7

Podsumowanie

Testowany Ford Focus Kombi Active X jak najbardziej zasłużył na wysokie notowania w naszych kategoriach. Czasem musieliśmy odejmować po pół punktu za choćby nieintuicyjne ustawianie klimatyzacji, czasem wrażliwy tempomat, któremu zdarzało się czasem zbyt szybko wytracać prędkość i agresywniejszy korektor toru jazdy. Jeśli chodzi o cenę finalną, to nieco nas ona zaskoczyła, chociaż w przypadku konkurencyjnej Skody Octavii Scout byłoby podobnie. Materiały może nie zachwycały, ale na pewno zasługują na uznanie za brak pianoblack itp. To wszystko to jednak „drobnostki”, które nie zmieniają pozytywnego wrażenia. Czy sami byśmy kupili? Oczywiście, że na pewno rozważylibyśmy praktycznego i uterenowionego „kombiaka” z porządnym bagażnikiem – aż szkoda, że wybór takich aut jest coraz to mniejszy.

Galeria: Ford Focus Kombi Active X FL 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama