Czego szukasz?

Samochody

Używane Audi A6 C8 – silniki. Duży wybór, ale są wtopy. Wady, zalety, opinie

Audi A6 C8 – jakie silniki oferuje i co jest warte uwagi na rynku samochodów używanych? Oferta dopiero będzie się rozkręcać, bo to nadal bardzo świeży model, ale sprawdziliśmy już, które jednostki warto brać pod uwagę, a których zdecydowanie unikać.

audi a6 c8 silniki
Fot. Audi

Audi A6 5. generacji. Bazowe benzyniaki na duży plus

Audi A6 C8 – jakie silniki ma w ofercie i którym warto się interesować? Bazowym motorem dla tego modelu jest 4-cylindrowy (w ofercie rzecz jasna nie ma żadnego R3) 45 TFSI o mocy 180 kW/245 KM albo 195 kW/265 KM. Obydwa dysponują maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 370 Nm. To 2-litrowy TFSI połączony z napędem na przednie koła albo quattro. Najnowsza ewolucja jednostki EA888, teraz już „tylko” z bezpośrednim wtryskiem (dawnej kombinacji MPI/HPI już nie ma) i systemem MHEV 12V. To bardzo dobra jednostka napędowa, z którą nie ma żadnych większych problemów. Zwiększenie mocy nastąpiło w 2020 roku, ale nie jest ono powiązane ze zmianą charakterystyki. 245-konny silnik nie miał jeszcze filtra cząstek stałych, ale nowszy już tak. Na rynku używek to póki co bardzo rzadko widziana opcja. 

Drugą, już zdecydowanie gorszą możliwością, są 50 TFSI e i 55 TFSI e. Mają one odpowiednio 220 kW/300 KM i 270 kW/367 KM mocy maksymalnej i 450 albo 500 Nm. To hybryda plug-in oparta na dwulitrowym 45 TFSI, zawsze z quattro. Słabsza, bardziej paliwooszczędna wersja 50 TFSI e przeznaczona jest tylko dla sedana, ostrzejsza 55 TFSI e także dla kombi Avant. Obie wersje korzystają z identycznego sprzętu (silnik elektryczny o mocy 105 kW zintegrowany z korpusem siedmiobiegowej skrzyni S-tronic), różni je jedynie zestrojenie oprogramowania systemu. Hybrydowe A6 zachwyca jazdą, ale samochód łączący w sobie wszystkie zawiłości auta spalinowego i elektrycznego to na dłuższą metę najbardziej ryzykowna opcja. Choćby ze względu na rekordowe nagromadzenie drogich technologii i specyfikę serwisu. Można też kupić ze zwiększoną pojemnością baterii (z 14,1 kWh do 17,9 kWh), ale generalnie nie polecamy. 

Używane Audi A6 C8 – silniki. A co z mocniejszymi?

Jest też standardowe 55 TFSI, a więc 3-litrowe V6 o mocy 250 kW/340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To turbodoładowana jednostka EA839, znana również z S4 przed liftingiem, gdzie była nawet nieco mocniejsza. Mocarz o płaskiej charakterystyce, zbliżonej do diesli. Nie jest zbyt oszczędny (normalnie 10 litrów), do tego paruje tylko z 7 S-tronic i oszczędniejszym lekkim Quattro Ultra, wzorując się na R4. Słabą stroną jednostek serii EA839 są zazwyczaj popychacze zaworów, których wirniki wyposażone są w łożyska igiełkowe. Z czasem się nagrzewają, wałek przestaje się toczyć, a krzywka stopniowo rozrywa ją i siebie. Dodatkowo 6 cylindrów w Audi to już zawsze system MHEV 48V, który jak wiemy ma trochę zalet i trochę wad. 

Opiszemy ten model, choć raczej jest i będzie bardzo rzadki w serwisach aukcyjnych. 4-litrowe V8 o mocy 441 kW/600 KM i 800 Nm to bowiem raczej seria kolekcjonerska niż samochód używany dla rodziny. Podwójnie turbodoładowane, czterolitrowe V8 EA825 jest zbudowane przez Porsche (które umieszcza je także w Panamerze i Cayenne), ma 4-cylindrowe wyłączenie przy niskim obciążeniu i wzorem V6 Audi paruje je z MHEV 48V. Ośmiobiegowy automat ZF występuje tu w mocniejszej (i droższej) wersji 8HP90, o mocy wejściowej do 1000 Nm. Problemy to oczywiście przeraźliwie wysokie koszty eksploatacji, nawet trzykrotnie droższe niż w zwykłym A6. 

ZOBACZ TAKŻE
Audi wprowadza do gamy model Q8 e-tron. Nazwa może mylić

Audi A6 piątej generacji. Jakie Diesle w ofercie?

Ofertę Diesli rozpoczynają 35 TDI i 40 TDI. To 2-litrowe jednostki o mocy idoiwuedbui 120 kW/163 km (370 Nm) i 150 kW/204 KM (400 Nm). Nowe, w całości aluminiowe dwulitrowe Diesle EA288 Evo z podwójnymi wtryskiwaczami AdBlue. Cichy, bardzo ekonomiczny i podobny w niezawodności do swoich poprzedników – z okazjonalnym ubytkiem wody, grzechoczącym kołem pasowym czy nieszczelnością przewodu mocznika. Sporadycznie mówi się też o tendencjach do zużywania oleju, ale warsztaty specjalizujące się w Audi tego nie potwierdzają. Bardziej powszechna wersja 40 TDI dodaje do płynności nieco drapieżnego charakteru – zwłaszcza w połączeniu z quattro, z którym ma krótszy stały bieg. Prawdopodobnie jedna z najpopularniejszych wersji w serwisach aukcyjnych – już za chwilę. Najczęściej w parze z gorszym wyposażeniem, ale przyzwoitymi cenami serwisu. 

Są też większe Diesle – V6 45 TDI i 50 TDI. Mają moc 170 kW/231 KM, 180 kW/245 KM albo 210 kW/286 KM i 500 albo 620 Nm.  To trzylitrowy diesel EA897 Evo z prostszą turbosprężarką. Zawsze przenosi napęd na wszystkie koła, ale także niekonsekwentny system MHEV 48V. Mocniejsza wersja 50 TDI ma mocny środek i zawsze wysokiej jakości automat ZF, ale startuje nieco gumowo. Ze słabszym, płynniejszym 45 TDI wiąże się pewna ciekawostka: wcześniejszy wariant o mocy 170 kW (do roku modelowego 2021) był sparowany z automatem ZF i klasycznym quattro, natomiast obecna wersja 180 kW ma już 7 S-tronic i uproszczone Quattro Ultra. 

Najmocniejszy, ale czy jest różnica?

Królem oferty wśród Diesli jest S6 TDI. To 3-litrowy motor o mocy 253 kW/344 KM albo 257 kW/349 KM i 700 Nm. To kombinacja turbo i elektrycznego EAV 48V. To ten sam układ turbodoładowania, który warsztaty znają już z 4.0 TDI V8 w SQ7/SQ8, gdzie tu i ówdzie były problemy z elektryką.  Realnie rzecz biorąc, nie ma znaczącej różnicy między 50 TDI a S6 TDI, dodatkowe 80 Nm zauważycie tylko na bardziej zwinnym starcie i na niższych biegach, bo ogólne przełożenie pozostało autostradowe. Niemal regułą jest sportowy tylny mechanizm różnicowy, którego małe sprzęgła listwowe do bocznego rozdziału siły napędowej nie można zamówić inaczej niż z całym, drogim mechanizmem różnicowym. W A6 Allroad silnik ten nosi oznaczenie 55 TDI.

Audi A6 C8 – silniki. Który wybrać?

Audi kojarzy się z emocjami z jazdy i w wielu jednostkach ich nie brakuje, ale raczej nie polecamy wam tych najmocniejszych silników. Nawet, jeśli koszty się dla was nie liczą, to problemy głównie z miękką hybrydą potrafią zirytować każdego. Tak naprawdę według nas najlepszym modelem jest bazowy benzyniak, który po prostu oferuje najlepszy balans między wszystkimi cechami i jest niezawodny. Oferta używanych A6 tej generacji dopiero będzie rosła i na pewno należy się spodziewać dużej ilości bazowych Diesli z zagranicy. Też są ok, o ile odpowiadać wam będzie ich specyfika. 

3.9/5 (liczba głosów: 8)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama