Czego szukasz?

Testy nowych samochodów

TEST | Renault Express Van 1.3 TCe 100 KM – tani dostawczak

Grupa Renault wykonała dobry ruch tworząc alternatywę dla Dacii Dokker. Renault Express Van to tańszy samochód dostawczy od podobnego i nieco większego Kangoo Vana, który przy okazji jest groźny dla konkurentów z Fiata i Forda. Pora szerzej wam przedstawić ten samochód, bazując na naszych krótkich 3-dniowych doświadczeniach.

Renault Express Van 2022 TCE
Fot. Grzegorz Will | Obróbka: Adrian Drozdek

Ogólne wrażenia: Renault Express Van 1.3 TCe 100 KM

Renault Express Van to najmniejszy dostawczak od francuskiej marki. Samochód ten przejął poniekąd schedę po Dacii Dokker, co widoczne jest zwłaszcza w tylnej części pojazdu (mowa tutaj o lampach). Stylistycznie pojazd wygląda nowocześnie, ponieważ jego światła nawiązują do nowej, kilkuletniej już tradycji w Renault. Złamane światła LED do jazdy dziennej w kształcie złamanej litery C to jest to. Warto wspomnieć też, że każda część Express Vana jest dobrze przemyślana. Inżynierowie dbali o zagospodarowanie każdej wolnej przestrzeni, dzięki czemu przestrzeń załadunkowa jest na poziomie tej z droższego i odrobinę większego Kangoo Vana.

tył express vana

Fot. Grzegorz Will | Obróbka: Adrian Drozdek

Kierowca testowanego modelu może mieć poczucie, że ergonomia stoi na wysokim poziomie. Fotel jest bardzo wygodny i jedyne, czego można się doczepić to ograniczenie przestrzeni dla kompana podróży. Zwłaszcza wysoka osoba może mieć problem z miejscem na nogi przez tak, a nie inny projekt deski rozdzielczej i schowków. W aucie nie brak różnych schowków, kierownica jest dość gruba, ale wygodnie się ją chwyta, nowy system Easy Link jest dość prosty i czytelny w obsłudze. Jak na nowoczesnego „busika” przystało, mamy też przygotowane miejsce na smartfona (niewielka wnęka, ewentualnie możecie włożyć go do uchwytów na napoje. Oczywiście materiały są z nieco gorszych materiałów niż w tradycyjnej osobówce, ale to norma. Grunt, że są dobrze spasowane i nie męczą jakimikolwiek dźwiękami podczas pracy samochodu.

Zwłaszcza że Renault Express Van na pusto jest dość żwawy. Załadowany już nie przepada za wysokimi prędkościami. Jednakże praktyczności odmówić mu się nie da. Pojazd spełniał swoje zadanie i pomieści dość sporą liczbę większych rowerów, co mieliśmy okazję sprawdzić.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Renault Kangoo Pack Clim Blue dCi 95 Open Sesame – skarbiec z monitoringiem

Dane techniczne

Sercem Renault Express Vana w naszym przypadku był silnik 1.3 TCe o mocy 100 KM i momencie obrotowym 200 Nm. Układ wspierała manualna 6-biegowa skrzynia biegów. Samochód klasyfikowany jest do nadwozia „furgonetka” i na pusto waży 1312 kg. Pojemność zbiornika paliwa wynosi w nim 50 litrów. Prędkość maksymalna to około 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,9 s.

Jeśli chodzi o wymiary i parametry, to tym razem poza podstawowymi przedstawimy wam inne, jakże ważne w kontekście samochodów dostawczych/użytkowych. Zaczniemy jednak od podstawowych: 4 393 mm (długość) x 2 079 mm (szerokość, z lusterkami) x 1811 mm (wysokość). Rozstaw osi to dokładnie 2812 mm. Całkowita długość samego nadwozia wynosi za to 1 915 mm, szerokość bocznych drzwi przesuwnych na wysokości 100 mm od podłogi – 716 mm; pojemność przestrzeni ładunkowej (dm3): 3 300; prześwit (pojazdu nieobciążonego): 160.

przestrzeń załądunkowa vana renault

Fot. Grzegorz Will | Obróbka: Adrian Drozdek

Objętość ładunkowa w m3/dm3 jest na poziomie 3,3. Jeśli chodzi o ładowność, to tutaj wynosi ona 519 kg, co sprawia, że nie możemy przekroczyć w sumie 1871 kg (cały pojazd). Można jeszcze zwiększyć ładowność (do 780 kg) za około 1 000 zł. Za to, jeśli zamierzalibyśmy wykorzystać przyczepę to mamy dwa ważne parametry:

  • Maksymalna masa przyczepy z hamulcem – 1200 kg;
  • Maksymalna masa przyczepy bez hamulca – 620 kg.

Dość bogate wyposażenie Renault Express Van Pack Clim/Extra

W konfiguratorze Renault Express Van miało domyślnie pakiet Extra, co już poniekąd sugerowało, że wiele opcji ma w standardzie. U nas był wariant z Pack Clim. Suma summarum na 13 285 złotych zostały wycenione dodatkowe elementy wyposażenia. Już za to, co mamy na zewnątrz trzeba było nieco dopłacić. A mowa tutaj o kolorze szarym Highland (2706 zł) i felgach 15-calowych Purna (za 1476 zł). I właściwie mowa tutaj o najdroższej i jednej z droższych opcji dla Express Vana dla tego egzemplarza. Do całości należałoby jeszcze dopisać system EasyLink (2 337), czujniki parkowania przód + tył (1845) i kamerę cofania (1107).

wnętrze renault express van 2022

Fot. Grzegorz Will

Pozostałe nie przekraczały już tysiąca złotych. Wymienić można tutaj: relingi dachowe (861 zł); elementy ochronne z plastiku, regulator / ogranicznik prędkości, światła przeciwmgłowe i pełnowymiarowe koło zapasowe (wszystko po 615 zł). Z tych najtańszych najciekawsze są: zintegrowana wykładzina podłogowa z tworzywa (554), 3x gniazdo 12V i 3x gniazdo USB (185) i system monitorowania ciśnienia w oponach (123). 

ZOBACZ TAKŻE
Nowe Renault Kangoo i Kangoo Express - długo wyczekiwane zmiany

Atrakcyjne spalanie

Zazwyczaj w przypadku samochodów użytkowych częściej wybierane są wersje z silnikiem wysokoprężnym. Wszystko wiąże się bowiem ze spalaniem. Jednakże w przypadku „benzyniaka” też jest całkiem OK. Express Van z 1.3 TCe o mocy 100 KM ma też więcej dynamiki. Producent przewidział średnie spalanie WLTP w cyklu mieszanym na poziomie 6,4-7,2 l/100 km. I faktycznie, w takich podziałach mieściliśmy się. W trasie, przy wykorzystaniu autostrad mieliśmy wyniki bliższe 6,6 l/100 km. Za to na zwykłych krajówkach można było zejść na około 5,6 l/100 km. Jeśli chodzi natomiast o miasta, to tutaj trzeba było liczyć się tak do 7,7 l/100 km przy dużym natężeniu ruchu. Na jednym baku mogliśmy więc pokonać „na spokojnie” około 770 km.

Naprawdę nie jest drogo

Renault Express Van w wariancie Extra z 1.3 TCe 100 KM i manualną skrzynią biegów oraz dodatkowymi opcjami wyniósłby nas 82 450 zł (stan na grudzień 2022). Tak jak wspominaliśmy wyżej, możecie pozbyć się ładniejszych felg, wybrać jeden ze standardowych (bezpłatnych kolorów) i zrezygnować z części udogodnień, czym uszczuplicie tę kwotę do 70 500 zł. I właściwie nie da się już zejść niżej bez rabatów, itd. W przypadku Express Vana można wybrać jeszcze 3 warianty z dieslem dCi o mocach 75 lub 95 KM. Wówczas startujemy od 73 300 zł lub 74 500 zł. I na tym koniec. Trzeba przyznać, że w gronie użytkowych, małych dostawczaków trudno o tańsze możliwości. Bowiem dość podobne Kangoo Van to już minimum 81 900 zł.

bok renault express van

Fot. Grzegorz Will | Obróbka: Adrian Drozdek

ZOBACZ TAKŻE
Samochody niedostępne w Polsce - Chevrolet Express

Podsumowanie: Renault Express Van 1.3 TCe 100 KM

Renault Express Van 1.3 TCe 100 KM 2022
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.4

Podsumowanie

Renault Express Van to przede wszystkim dobry samochód dostawczy, który sprawdzi się w przewożeniu średniej ilości towarów lub po prostu wagowo mniejszych palet i przedmiotów. Trudno oczekiwać od auta do „zadań specjalnych” za nieco ponad 84 tys. złotych (z opcjami) cudów. Na pewno Renault dobrze zrobiło, że wydało lepszą wersję dawnej Dacii Dokker. Lepsza jakość i wciąż dobra cena startowa sprawiają, że nad tym pojazdem wiele osób prowadzących mniejsze biznesy może się zastanowić. Właściwie porównując to auto do Forda Transita Connect/Courier, Fiata Fiorino, Renault Kangoo Vana czy choćby Dacii Lodgy wypada ono bardzo dobrze. Ostateczny wybór pozostawiamy już jednak wam.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama