Connect with us

Czego szukasz?

WEC i 24h Le Mans

Składy kierowców Hypercar WEC w 2024 i GTP. Kto i gdzie?

Sezon 2024 zapowiada się bardzo ciekawie pod względem liczby producentów, jakich zobaczymy w klasie Hypercar w FIA WEC i GTP w IMSA SporsCar Championship. W tym artykule znajdziesz informacje o składach poszczególnych załóg w obydwu tych seriach, w tym informację o tym, w jakich rundach zobaczymy daną załogę.

Ponad 10 aut w klasach Hypercar i GTP w 2023 roku
Fot. Michelin Motorsport

Hypercar w WEC rośnie w siłę

Dziewiętnaście samochodów weźmie udział w pełnym sezonie WEC w 2024 w klasie Hypercar. W zeszłym roku do Toyoty, Glickenhausa i Peugeota dołączyli Cadillac, Porsche wraz z ekipami klienckimi, Ferrari i Vanwallem. Natomiast w tym roku na starcie zabrakło miejsca dla Glickenhausa i Vanwalla. Ich w roli „underdogów” zastąpi Isotta Franschini. Natomiast z poważniejszych producentów do stawki dołączy BMW i Lamborghini. Natomiast po roku przerwy, do klasy Hypercar wróci Alpine. Jednak ono wystawi tym razem prawdziwy prototyp oparty o regulacje LMDh zamiast spowalnianego auta LMP1.

ZOBACZ TAKŻE
Czym są Hypercary, GTP, LMH i LMDh? Wiele skrótów, jedna przyszłość

Lista załóg klasy Hypercar w FIA WEC 2024

Numer załogiZespółSamochódKierowca 1Kierowca 2Kierowca 3
2CADILLAC RACINGCadillac V-Series.REarl BamberAlex LynnSebastien Bourdais
5PORSCHE PENSKE MOTORSPORTPorsche 963Matt CampbellMichael ChristensenFrédéric Makowiecki
6PORSCHE PENSKE MOTORSPORTPorsche 963Kévin EstreAndré LottererLaurens Vanthoor
7TOYOTA GAZOO RACINGToyota GR010 - HybridMike ConwayKamui KobayashiNyck de Vries
8TOYOTA GAZOO RACINGToyota GR010 - HybridSébastien BuemiBrendon HartleyRyo Hirakawa
11ISOTTA FRASCHINIIsotta Fraschini Tipo6-CCarl Wattana BennettAntonio SerravalleJean-Karl Vernay
12HERTZ TEAM JOTAPorsche 963Calllum IlottNorman NatoWilliam Stevens
38HERTZ TEAM JOTAPorsche 963Jenson ButtonPhil HansonOliver Rasmussen
15BMW M TEAM WRTBMW M Hybrid V8Raffaele MarcielloDries VanthoorMarco Wittmann
20BMW M TEAM WRTBMW M Hybrid V8Robin FrijnsRene RastSheldon Van Der Linde
35ALPINE ENDURANCE TEAMAlpine A424βPaul-Loup ChatinFerdinand Habsburg-LothringenCharles Milesi
36ALPINE ENDURANCE TEAMAlpine A424βNicolas LapierreMick Schumacher Matthieu Vaxiviere
50FERRARI AF CORSEFerrari 499PAntonio FuocoMiguel MolinaNicklas Nielsen
51FERRARI AF CORSEFerrari 499PJames CaladoAntonio GiovinazziAlessandro Pier Guidi
83AF CORSEFerrari 499PRobert KubicaRobert ShwartzmanYe Yifei
63LAMBORGHINI IRON LYNXLamborghini SC63Mirko BortolottiDanił KwiatEdoardo Mortara
93PEUGEOT TOTALENERGIESPeugeot 9X8Mikkel JensenNico MullerJean-Eric Vergne
94PEUGEOT TOTALENERGIESPeugeot 9X8Paul di RestaLoic DuvalStoffel Vandoorne
99PROTON COMPETITIONPorsche 963Gianmaria BruniNeel JaniHarry Tincknell

IMSA. W GTP nadal tylko LMDh

Drugi sezon klasy GTP w IWSC ponownie odbędzie się wyłącznie z udziałem prototypów LMDh. Producenci LMH tacy jak Ferrari czy Peugeot nie wykluczają wystawienia fabrycznych lub klienckich zespołów, ale to nastąpi najwcześniej w 2025 roku. Najpierw ci chcą ustabilizować swoje programy w WEC w klasie Hypercar w sezonie 2024, gdzie czeka ich sporo wyzwań. Jednakże inne plany ma Aston Martin. Brytyjski producent ogłosił jesienią ubiegłego roku swój powrót do programu Valkyrie. Ten przerwano w 2020 roku i teraz oficjalnie już wiemy, że Valkyrie wskrzeszono. Ich prototyp LMH zadebiutuje w WEC w 2025 roku. Zaś równolegle jeden ich samochód wystartuje także w GTP w IMSA. I na razie jest to jedyne auto LMH w amerykańskiej serii, jakie zobaczymy.

Na razie w amerykańskim odpowiedniku klasy Hypercar w FIA WEC w sezonie 2024 zobaczymy dziesięć aut. Program Porsche obsłuży niezmiennie Team Penske. Zaś oprócz tego zobaczymy też prywatne egzemplarze 963 wystawione przez JDC Miller i Proton Competition. Zmian też nie ujrzymy w BMW, które utrzymało współpracę z Team Rahal Latterman Laningan Racing. Z kolei po jednym prototypie marki Cadillac wystawią broniące tytułu z 2023 roku Action Express oraz zespół Chip Ganassi Racing. Do zeszłego roku podobny układ obowiązywał też w Acurze. Tam w ostatnich latach Wayne Taylor Racing i Meyer Shank Racing miały w stawce po jednym prototypie. Teraz jednak doszło do zmiany i WTR przy współpracy z Andrettim przejął drugie auto. Tym samym ze stawki GTP wypadł MSR. Ten planuje powrót na 2025 rok przy współpracy z Alpine.

Jedynym dodatkiem do stawki GTP w sezonie 2024 będzie Lamborghini. Te we współpracy z Iron Lynx wystawi model SC63, ale nie zobaczymy go we wszystkich rundach, tylko podczas Endurance Cup i to z pominięciem 24h Daytona 2024. Na sezon 2025 planowany jest udział w pełnym cyklu.

Lista załóg klasy GTP w IMSA SportsCar Championship 2024

Numer załogiNazwa zespołuNazwa samochodu i silnikaKierowca #1Kierowca #2Kierowcy dodatkowi na rundy Endurance Cup
01Cadillac Racing Chip GanassiCadillac V- LMDh, Cadillac 5.5 L V8Sebastien BourdaisRenger van der ZandeScott Dixon i Alex Palou
5Proton CompetitionPorsche 963, Porsche 4.6 L Turbo V8Gianmaria BruniNeel JaniRomain Dumas i Alessio Picariello
6Porsche Penske MotorsportPorsche 963, Porsche 4.6 L Turbo V8Mathieu JaminetNick TandyKevin Estre i Laurens Vanthoor
7Porsche Penske MotorsportPorsche 963, Porsche 4.6 L Turbo V8Dane CameronFelipe NasrMatt Campbell i Josef Newgarden
10Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport (Konica Minolta)Acura ARX-06, Acura AR24e 2.4 L Twin-TurboRicky TaylorFilipe AlbuquerqueMarcus Ericsson i Brendon Hartley
40Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport (Dex)Acura ARX-06, Acura AR24e 2.4 L Twin-TurboLouis DeletrazJordan TaylorJensonButton i Colton Herta
24BMW M Team RLLBMW M Hybrid V8, BMW P66/3 4.0 L Twin-Turbo V8Philipp EngJesse KrohnDries Vanthoor i Augusto Farfus
25BMW M Team RLLBMW M Hybrid V8, BMW P66/3 4.0 L Twin-Turbo V8Conor de PhilippiNick YellolyMaxime Martin i Rene Rast
31Action Express Whelen Engineering RacingCadillac V- LMDh, Cadillac 5.5 L V8Pipo DeraniAlexander SimsJack Aitken
63Lamborghini Iron LynxLamborghini SC63, Lamborghini 3.8 L V8TMatteo CairoliAndrea CaldarelliRomain Grosjean
85JDC Miller RacingPorsche 963, Porsche 4.6 L V8TTijmen van der HelmRichard WestbrookPhil Hanson i Ben Keating

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama