Seat Arona to jeden z najpopularniejszych małych SUV-ów w Polsce w 2023 roku. Samochód ma 4 154 mm długości, 1 780 mm szerokości, 1 537 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 566 mm. Przypomnijmy, że Seat daje na samochód 5 lat fabrycznej gwarancji z limitem 150 tysięcy kilometrów, przy czym dwa pierwsze lata są bez limitu kilometrów. Pojemność bagażnika wynosi 400 litrów, a pojemność zbiornika paliwa 40 litrów.
Seat Arona 2023 – silniki
Seat Arona dostępny jest w Polsce z dwoma jednostkami napędowymi, ale w różnych wariantach. W ofercie znajdują się wyłącznie benzyniaki, Seat w przypadku tego modelu nie sprzedaje żadnych Diesli czy hybryd. Podstawą jest 1.0 TSI o mocy 95 KM, który można sparować jedynie z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów.
Najczęściej wybieranym silnikiem jest 1.0 TSI, ale o mocy 110 KM. Można go mieć zarówno z 6-biegowym manualem, jak i automatyczną 7-stopniową przekładnią DSG. Szczytem oferty Arony jest natomiast 1.5 TSI o mocy 150 koni mechanicznych, który można jednak sparować jedynie z DSG.
Fot. Seat
Wersje wyposażenia
Arona oferuje pięć wersji wyposażenia, w tym specjalną FR. Bazą jest jednak Reference, która jest dostępny wyłącznie z bazowym silnikiem 1.0 TSI 95 KM. W standardzie oferuje jednak już ogranicznik prędkości, asystent pasa ruchu czy front assist z funkcją awaryjnego hamowania. Do tego dochodzą elektrycznie sterowane szyby z przodu i tyłu, a także elektrycznie regulowane lusterka boczne. Jeśli chodzi o wnętrze, to także nie jest źle. Na pokładzie znajduje się 8,25-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego z 6 głośnikami i obsługą bluetooth. Do tego dochodzą 16-calowe stalowe felgi oraz reflektory LED z przodu.
Druga w drabince wersja wyposażenia Style jest tak naprawdę niewielkim ulepszeniem Reference. Względem poprzedniej wersji na pokładzie znajdziemy dodatkowo tempomat i 16-calowe felgi, ale już aluminiowe. Do tego dochodzi możliwość doposażenia samochodu w kilka funkcji, których nie można dokupić w Reference oraz pojedyncze detale, jak np. kierownica obszyta skórą.
Trzecia wersja wyposażenia Full LED – jak sama nazwa wskazuje – gwarantuje pełne oświetlenie LED samochodu. Obejmuje ono pełne przednie reflektory, światła do jazdy dziennej, tylne światła oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej w technologii LED, a poza tym także przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Co ciekawe, ta ostatnia opcja nie jest dostępna w standardzie w wyższych wersjach wyposażenia. Poza tym tę wersję wyposażenia od Style dzielą już tylko detale, takie jak przyciemniane tylne szyby oraz 17-calowe aluminiowe felgi.
Dwie najwyższe wersje wyposażenia nie są na pełnym wypasie
Sporym krokiem naprzód, jeśli chodzi o wyposażenie samochodu jest popularna wersja Xperience. Znajdziemy w niej czujniki parkowania z tyłu, automatyczną klimatyzację, system bezkluczykowego dostępu oraz większy, 9,2-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego z nawigacją satelitarną. Standardem w tej wersji są także 17-calowe, aluminiowe felgi oraz czarna podsufitka.
FR jest tylko nieco ulepszoną wersją wyposażenia w stosunku do Xperience (a niektórych elementów nawet nie ma, jak np. bezkluczykowego dostępu). Jej wyjątkowość bazuje jednak oczywiście na wyglądzie. To m.in. sportowy tylny zderzak w stylistyce FR, czarne obramowanie osłony chłodnicy czy przyciemniane tylne szyby. Nie zabrakło także logotypu FR w kilku miejscach, a także specjalnych, 17-calowych felg aluminiowych. We wnętrzu znajdują się także elementy obszyte skórą z czerwonymi przeszyciami – jak np. na dźwigni hamulca ręcznego. Sportowy charakter uzupełniają łopatki do zmiany biegów przy kierownicy.
Fot. Seat
Opcje dodatkowe
Seat Arona w 2023 w Polsce jest dostępny łącznie w siedmiu kolorach. Bazowym dostępnym bez dopłaty jest niemetalizowany, czerwony Pure Red, a za wszystkie inne trzeba już zapłacić. Niemetalizowany biały Candy jest dostępny za 1 706 zł, a cena pozostałych przekracza już 2 500 zł. Metalizowane srebrny Urban Silver, czarny Midnight Black, biały Nevada White oraz szary Magnetic Tech dostępne są bowiem za 2 673 zł. Lakier specjalny czerwony Desire Red to natomiast dodatkowe 3 237 zł.
Jak to w każdym modelu dostępnym na rynku, także w Aronie można doposażyć niższe wersje wyposażenia w elementy z wyższych. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na Pakiet Sprint z automatyczną klimatyzacją dostępny dla Style i Full LED z2 739 zł, a także Pakiet Navi System z większym ekranem dotykowym i nawigacją satelitarną za 3 655 zł dla powyższych wersji.
Istotne są także funkcje, które dla każdej wersji dostępne są jako opcja. W tym kontekście warto wskazać system audio Beats z 6 głośnikami, subwooferem i Amplifierem 300W za 2 126 zł, a także pakiety z aktywnym tempomatem (niedostępne dla Reference), które kosztują od 1 259 zł do 1 963 zł.
Pakiet z podgrzewanymi przednimi fotelami kosztuje od 1 743 zł (Xperience i FR) do 2 749 zł (Style i Full LED). Cyfrowy zestaw wskaźników z ekranem 10,25 cala to natomiast dodatkowe 1 250 zł. Obydwa są jednak niedostępne dla bazowej wersji Reference.
Samochód można wyposażyć także w 18-calowe felgi aluminiowe w dwóch wzorach, których cena wynosi 2 265 zł. 18-calowe koło dojazdowe kosztuje natomiast 364 zł.
Fot. Seat
Seat Arona 2023 – ceny w Polsce
Ceny Seata Arony w Polsce startują od 82 500 zł za bazową wersję Reference z silnikiem 1.0 TSI 95 KM. To jednocześnie jedyna możliwość w tej wersji wyposażenia. Warty zauważenia jest fakt, że cennik Arony nie podrożał znacząco w ostatnich miesiącach. Podczas gdy ceny jego konkurencyjnych rywali urosły o kilkanaście tysięcy, Seat podniósł ceny ledwie o 800-900 zł.
Ceny wersji wyposażenia Style rozpoczynają się od 85 400 zł za 1.0 TSI 95 KM, ale samochód można mieć także z mocniejszym silnikiem o mocy 110 KM. Ceny wersji z manualem w tym przypadku startują od 87 800 zł, a z automatem od 96 800 zł.
Samochód w wersji Full LED i Xperience także jest dostępny z tymi trzema możliwościami silnikowymi. Ceny Full LED startują odpowiednio od 89 400 zł (1.0 TSI 95 KM), 91 800 zł (1.0 TSI 110 KM manual) i 100 800 zł (1.0 TSI 110 KM automat), a Xperience są każdorazowo droższe o 7,1 tys. złotych.
Wersja FR nie jest natomiast dostępna z 95-konnym napędem. Cennik 1.0 TSI 110 KM z manualem startuje od 102 400 zł, a z automatem od 111 700 zł. Jako jedyna wersja wyposażenia, FR można mieć z najmocniejszym, 150-konnym silnikiem 1.5 TSI. Jej ceny startują od 120 100 zł.