Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Formuła 1

Debiut Ayrtona Senny w F1. Kulisy startu w GP Brazylii 1984

29. rocznica śmierci Ayrtona Senny wskutek wypadku na torze Imola w 1994 roku sprawia, że fani motorsportu przypominają sobie o tym, jak rywalizacja potrafi być tragiczna. Jednak to też dobry moment, aby przypomnieć sobie najciekawsze momenty z kariery 3-krotnego MŚ F1. Jednym z nich jest jego debiut w tym sporcie w 1984 roku.

Parc Fermé Twitter debiut ayrtona senny w f1 gp brazylii 1984 toleman
Fot. Parc Fermé / Twitter

Debiut Ayrtona Senny w F1. Kulisy

Przypomnijmy, że w 1983 roku Ayrton Senna odbył swoje pierwsze testy wraz z Williamsem. To jednak historia na osobny artykuł. W tym samym roku Brazylijczyk został mistrzem Brytyjskiej Formuły 3 i wygrał słynne GP Makau. O tym drugim opowiadaliśmy wam już na łamach MotoHigh.pl – odnośnik znajdziecie poniżej. Sukcesy w seriach juniorskich przyniosły kierowcy z Sao Paulo sławę, która sprawiała, że w padoku F1 nie był już anonimowy. Nic dziwnego, że debiut Ayrtona Senny w F1 nastąpił dość szybko, a z okazji skorzystał zespół Toleman. Brytyjska ekipa była dość mała i funkcjonowała w królowej motorsportu od 1981 roku. Pierwsze dwa sezony były dla nich dość trudne, nie kwalifikowali się do wszystkich wyścigów. Jednak od 1983 roku zaczęli już sporadycznie punktować. Gdyby nie awarie mogło być jeszcze lepiej.

ZOBACZ TAKŻE
GP Makau 1983 w F3: Jak Ayrton Senna zaczarował świat motorsportu?

Toleman wiecznie żywy

Ekipa Toleman cieszyła się wsparcie włoskiego producenta pralek Candy i funkcjonowała do 1985 roku. W ostatnim okresie pozyskała dużego sponsora, firmę odzieżową Benetton. To właśnie ona postanowiła wykupić zespół i niedługo później osiągała większe sukcesy w F1, aby potem przejść w posiadanie Renault w 2002 roku i na chwilę Genii Capital w 2010-2015. Potem znów stała się Renault, które w 2021 r. przebrandowiło się w Alpine. Można śmiało stwierdzić, że zespół, w którym debiutowała legenda, istnieje do dziś. Wróćmy jednak do pierwszego startu Senny. Niestety łatwo nie było, ponieważ już na starcie kariery testów było niewiele. Opóźnienia z wprowadzeniem TG184 sprawiały, że trzeba było wrócić do starej konstrukcji.

ZOBACZ TAKŻE
Skąd wzięła się legenda Ayrtona Senny?

Model TG183B był przebudowanym TF183 z sezonu 1983 tak, aby spełniać wymogi regulaminowe. W sezonie 1984 zakazano tankowania w trakcie wyścigu, więc taka przeróbka nie mogła zwiastować wielkich rzeczy. Ayrton Senna i Johnny Cecotto (wielokrotny motocyklowy mistrz świata) musieli jednak walczyć.

 

GP Brazylii 1984, czyli debiut Ayrtona Senny w F1

25 marca 1984 roku sezon F1 otwierało GP Brazylii na torze Jacarepaguá. nieopodal Rio de Janeiro. Wydawałoby się, że złożyło się idealnie, bo wschodząca gwiazda mogła pokazać się własnym kibicom. Finalnie Brazylijczyk mógł czuć spore rozczarowanie, ponieważ udało mu się zakwalifikować na odległej 17. pozycji. Marnym pocieszeniem była przewaga 1,8 s nad zespołowym kolegą. Zdobywca PP, Elio de Angelis z Lotusa, miał nad nim przewagę ponad 5,1 s. Inny bohater Brazylii, Nelson Piquet, był siódmy w swoim Brabhamie.

Start był dość ciekawy, ponieważ de Angelis zaspał, a Alboreto, Warwick i Mansell wystrzelili jak z procy. Problemy mieli Piquet i Cecotto, ale dołączyli potem do reszty stawki. Niezły początek miał też Nigel Mansell, który musiał bacznie obserwować Nikiego Laudę. Niedługo później Alboreto ugotował hamulce w swoim Ferrari. W międzyczasie Senna przebił się na 9. miejsce i niewiele brakowało, aby notował większy progres. Awarie i problemy rywali mogły działać na korzyść debiutanta, ale los chciał inaczej. Na 8. okrążeniu Brazylijczyk musiał wycofać się z powodu defektu turbosprężarki. 

– Wygląda na to, że zepsuła się turbosprężarka — wyjaśnił Ayrton Senna. – Coś się stało i samochód zaczął mocno wibrować – to wszystko było bardzo nagłe – dodał. Jak się okazało GP Brazylii 1984 było wyścigiem pełnym awarii, ponieważ tylko 8 kierowców dojechało do mety. A podkreślmy, że wystartowało 27. Zawody wygrał Alain Prost z McLarena, który ruszał z 4. pola. Francuz jechał spokojne zawody i dbał o bolid, co mu bardzo pomogło. Drugie miejsce zajął Kek Rosberg z Williamsa, a podium uzupełnił zdobywca PP, Elio de Angelis. Różnice czasowe między kierowcami były dość spore. Pełne wyniki znajdziecie tutaj. Podsumowanie debiutu Ayrtona Senny w F1 znajdziecie też w serwisie YouTube.

ZOBACZ TAKŻE
Senna kontra debiutant. Pojedynek na torze, który doprowadził do bójki

 

Wielkie sukcesy przyszły nieco później

Debiut Ayrtona Senny w F1 nie należał do udanych i nie przyniósł mu jeszcze aż takiego rozgłosu. Jednakże kolejne dwa starty w RPA i Belgii dały mu dwa szóste miejsca i pierwsze punkty. I to jeszcze za sterami starego TG183B. Jak się okazało TG184 przyniósł mu brak kwalifikacji do GP San Marino i odpadnięcie w GP Francji. Przełom nastąpił w GP Monako, gdzie omal nie wygrał. Gdyby sędziowie nie przerwali zawodów najprawdopodobniej Brazylijczyk pokonałby Alaina Prosta.

ZOBACZ TAKŻE
Ayrton Senna i jego premierowy triumf w F1

Warto dodać, że deszczowy wyścig na torze Monte Carlo Senna rozpoczął od ustawienia się na polu nr 13. Drugie miejsce w słaby Tolemanie to było coś. Jakby tego było mało, debiutant dołożył jeszcze 2 podia, dwa razy zajmując 3. miejsce w Wielkiej Brytanii i Portugalii. Na sezon 1985 przeniósł się do Lotusa, z którym odniósł premierowy triumf, który opisywaliśmy w osobnym artykule. Odnośniki do niego jak i do innych archiwalnych materiałów znajdziecie powyżej.

5/5 (liczba głosów: 2)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama