Ogólne wrażenia: Suzuki Vitara Strong Hybrid 4WD 1.5 116 KM
Niezbyt mocny SUV, ale za to praktyczny i oszczędny – czy tak się da? Suzuki stwierdziło, że jak najbardziej tak i dlatego też nie podkręcali 1,5-litrowej jednostki napędowej, tylko wsparli ją silnikiem elektrycznym generującym 33 KM. Do układu dodano także zautomatyzowaną przekładnię manualną 6-biegową (6AGS). Warto wspomnieć, że samochód jest faktycznie zdolny poruszać się na „samym prądzie”, bowiem mamy do czynienia z akumulatorem o pojemności 850 Wh. Dzięki temu jazda po mieście przy dużym natężeniu ruchu nie nadwyręży naszego portfela. Suzuki Vitara Strong Hybrid już na starcie zdaje się bronić swoją pozycję. Na analizę wyników spalania poświęciliśmy osobną sekcję w naszym artykule.
Fot. Adrian Drozdek
Oczywiście mając do dyspozycji hybrydową Vitarę trudno oczekiwać, że spotkają nas emocje podczas jazdy. Nie można nawet na moment myśleć o namiastce tego, co mieliśmy w Swift Sporcie. Za to otrzymujemy jednak samochód, który jest SUV-em, ale nie jakimś wielkim, dzięki czemu nada się do miasta. Jednocześnie auto dobrze sprawdzi się również w trasie, choć tutaj raczej polecalibyśmy jazdę zwykłymi drogami, wówczas nie czuć tak bardzo, aby układ napędowy męczył się. Wygłuszenie nie jest aż tak dobre, aby nie słyszeć szumów przy dużych prędkościach. Mimo wszystko do 130 km/h jest całkiem znośnie. Wnętrze charakteryzuje się wygodnymi siedzeniami i intuicyjnością. Niestety twarde plastiki są wszędzie i to może nieco irytować, ale przy samochodach aspirujących do klasy średniej to norma. Multimedia są przestarzałe i wymagają zmian, o czym wspominaliśmy w innych testach aut Suzuki.
Dane techniczne
Testowane Suzuki Vitara Strong Hybrid to w pełni hybrydowa konfiguracja, która zadebiutowała w 2022 roku. Pod maską samochodu znajdziemy 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.5 l wspierany przez 6-biegowąmanualną skrzynię biegów. Łączna moc układu wynosi 116 KM, a maksymalny moment obrotowy oscyluje na poziomie 138 Nm. W dodatku mówimy o wersji z napędem 4×4, czyli AllGrip Select. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 180 km/h, a przyspieszenie do pierwszej „setki” powinno zamykać się w 13,5 sekundy.
Fot. Adrian Drozdek
Podstawowe wymiary japońskiej hybrydy wyglądają następująco: 4175 mm (długość) x 1775 mm (szerokość) x 1610 mm (wysokość). Rozstaw osi wynosi natomiast 1505 mm. Bagażnik nie jest zbyt pojemny, ponieważ liczy sobie 289 litrów, ale można zwiększyć przestrzeń do 1046 l. Zbiornik paliwa zapewnia za to rozsądne 47 l.
Wyposażenie: Suzuki Vitara Strong Hybrid Elegance Sun
Suzuki Vitara Strong Hybrid w testowanej wersji Elegance Sun oferuje dość sporo już w standardzie. Jedynym dodatkiem jest biały metaliczny kolor (Cool White) za 2 490 zł. W porównaniu z wersją Premium, tańszą o około 15 tys. złotych, mamy kilka istotnych wyróżników. Otóż w standardzie mamy kamerę cofania, nawigację, relingi dachowe, LED-owe reflektory, układ reagowania przedkolizyjnego z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym, monitorowanie martwego pola, system rozpoznawania znaków i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Dodatkowo klimatyzacja automatyczna z filtrem przeciwpyłkowym czy fotele ze zmieszanych różnych rodzajów skóry.
Fot. Adrian Drozdek
Jest naprawdę eko… nomicznie jak i… logicznie
Według japońskiego producenta średnie spalanie WLTP w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 5,7-5,8 l/100 km. Nasz wynik nie był tutaj aż tak bardzo rozbieżny, ponieważ wyniósł 6,1 l/100 km. W kontekście miasta można mówić o wynikach na poziomie 4,7 l/100 km, co pokazuje jak bardzo pełna hybryda odgrywa tutaj swoją rolę. Jeżeli chodzi o trasę to tutaj w przypadku dróg szybkiego ruchu musimy liczyć się z wyższymi wartościami na poziomie 6,8 l/100 km. Za to w kontekście „zwykłych” tras można śmiało myśleć o 5,5 l/100 km. Także naprawdę można myśleć o pokonaniu do 870 km na jednym baku.
Fot. Adrian Drozdek
Ile kosztuje SUV z Hamamatsu?
Finalnie za Suzuki Vitara Strong Hybrid Elegance Sun trzeba by wydać 144 390 zł. Jedyną możliwość, aby zaoszczędzić byłby wybór kolorów niemetalizowanych oraz wersji Premium. W sumie można zejść o około 18 tys. złotych. Naszą konfigurację możecie sprawdzić tutaj. Jeśli myślicie o Vitarze Strong Hybrid, ale za mniejsze pieniądze, to może was zainteresować wersja 2WD. Mowa o napędzie na przednią oś. Taką odmianę można nabyć już za nieco ponad 114 tys. złotych. Gdyby jednak należało zejść z budżetem poniżej 100 tysięcy, to mamy zwykłą odmianę spalinową z silnikiem 1.4 BoosterJet o mocy 129 KM i starszym manualu 6-biegowym (6MT). Wówczas zaczynamy konfigurację od kwoty 95 900 zł.
Fot. Adrian Drozdek
Podsumowanie: Suzuki Vitara Strong Hybrid 4WD 1.5 116 KM
Suzuki Vitara Strong Hybrid 4WD 1.5 116 KM
-
Stylistyka
-
Przestronność
-
Jakość materiałów
-
Wyposażenie
-
Multimedia
-
Komfort użytkowania
-
Przyjemność z jazdy
-
Silnik i napęd
-
Skrzynia biegów
-
Ekonomia i ekologia
-
Bezpieczeństwo
-
Cena w stosunku do jakości
Podsumowanie
Suzuki Vitara Strong Hybrid to dość przyzwoita hybryda, która faktycznie dobrze się prowadzi i jest oszczędna. Do pracy układu napędowego trudno mieć większe zastrzeżenia, poza tym, że na drogach szybkiego ruchu odczujemy już większy balast i większe spalanie. Samochód nie aspiruje do miana premium, więc wyróżnia się dość sporą ilością wykorzystanych tworzyw sztucznych, z których wytworzone elementy zostały dość solidnie spasowane. Do Hondy HR-V, Nissana Juke’a czy Peugeota 2008 jeszcze trochę brakuje. Jednak SsangYong Tivoli, Fiat 500X czy Opel Crossland są już takimi rywalami, przy których Suzuki Vitara wypadacałkiem OK. Wybór pozostawiamy już jednak wam.